extreemt billiga maträtter
Wow. Var bor du?
Mer billighetstips då:
Har du möjlighet att handla på ÖB el liknande: bunkra konserver. I en smakrik currysås (fräs vanlig billig curry i 2 msk smör/olja, ner med 2 msk mjöl, vispa ordentligt, späd med mjölk tills lagom tjockt, salta, peppra) kan man häva ner nästan vad som helst för det smakar ändå bara curry. Burkskinka, billig kyckling, tonfisk, vad än du hittar på som är billigt. Ner med lite billiga grönsaker också, så drygar du ut det hela. Ris till.
För övrigt tycker jag nog att du har fått ungefär alla tips man kan ge, många jättebra faktiskt!
Kycklinglår (de där stora, inte bara drumsticksen) brukar man kunna hitta billigt. Krydda, stek i ugn 45 min, klart. En burk tomatkross och lite kryddor i det över kycklingen innan stekning och du har en färdig tomatsås dessutom.
Kålpudding är billigt och lätt - vitkål, köttfärs och inte så mycket mer.
Billig vitfiskfilé (Alaska Polloc tex) blir billig fiskgratäng. Gör en vitsås, smaksätt med tex kalles kaviar och dill, häll över fisken och grädda tills fisken är genomstekt och gratängen fått yta. Om fisken är klar innan gratängen fått färg kör man under grill en stund, om tvärtom lägger man över folie mot slutet, För att dryga ut kan man koka några ägg och hacka och lägga över innan servering, då räcker det till fler. Till: potatismos och gröna ärtor (tex).
Hemgjord pizza är jättebilligt. Deg på mjöl, kallt vatten, olja, jäst, salt (i den ordningen) kostar ingenting. Jäs degen kallt över dagen (helst) eller i rumstemperatur 2 timmar. Gör tomatsås på passerade tomater, oregano, pressad vitlök, salt, peppar. Sätt ugnen på max, stoppa in en plåt på värmning. Kavla eller arbeta ut degen TUNT till pizzor på bakplåtspapper, lägg på tomatsåsen och strö över riven ost . Sist lägger du på den fyllning du kan hitta hemma. Ta ut den heta plåten och dra över bakplåtspapperet på den (här kan det vara bra med hjälp). Grädda tills pizzan ser färdig ut - mellan 5 och 10 min. Till: hemgjord pizzasallad: krama strimlad vitkål med salt till den är mjuk. Skölj litegrann (smaka så det inte är för salt). Blanda i liiiiiite ättika (vi snackar nån matsked eller så) och olja tills det känns som bra smakbalans. Salladen ska INTE vara blöt från början, den kommer att vätska ur sig och bli saftig. Peppra och blanda runt. Låt stå, helst minst 6 timmar. Det här är mina proffstips för god pizza och pizzasallad hemma, jag har hängt runt på juggepizzerior sedan barnsben då pappa snackade med "mina landsman".
Riv upp alla små ostkanter som aldrig går åt och lägg i en burk i frysen - när man behöver riven ost tar man fram burken och krafsar ur så mkt man behöver. Bra när man tex vill göra pizza. Det går bra att fylla på burken efterhand, det gör absolut inget om det är olika ostar. Tänk bara på att blanda runt ibland så att bottenlagret inte blir liggande.