Inlägg från: Lallamen |Visa alla inlägg
  • Lallamen

extreemt billiga maträtter

Anonym (uppsala) skrev 2009-10-28 18:13:47 följande:

I uppsala har både coop i boländerna och i gränby en "kort datum disk" där är alltid värt att titta. Ibland har dom bara skräp och ibland kan man göra jättefynd.
    För ett par veckor sedan hade de färsk fläskfilé för 29,90 kilot på Gränby. Sådant är roligt. Kött för 12-15 middagar för en barnfamilj med fyra barn för under 200 kr känns inte helt fel
  • Lallamen

Min studentmat första gången jag pluggade var havregrynsgröt på morgonen och så hade jag två varma rätter mitt på dagen som jag varierade mellan. Spaghetti med tomtasås två dagar och riven potatis och hackad gul lök som jag råstekte till en stor "kaka" där jag sedan brukade smälta en ostskiva över de andra två dagarna. Så på fredagen brukade jag få till något köttaktigt och så fick mamma göda mig på helgerna

Som flera andra tipsat om tycker jag det är fantastiskt om man hittar affärer som sätter ner priset på varor med kort datum. Helst ska man ha lite recept i huvudet så att man redan i affären kan avgöra om det är något man har användning för. Å andra sidan brukar de flesta ha sådana råvaror som man alltid vet går åt. För egen del köper jag alltid på mig fläskfilé, hel benfri fläskkotlett, kycklingfilé, 10%-ig nötfärs och fransyska om jag ser det till riktigt bra priser. Däremot har jag slutat att köpa fläskkarré eller nötkött till grytbitar t.ex om jag inte ska använda dem närmaste dagarna. Jag har nämligen märkt att det är råvaror som lätt blir liggande i frysen för mig och då blir det i slutändan dyrt även om det var billigt i inköp.

• Lallamen
    Dilong skrev 2009-10-28 23:10:41 följande:
    Riktigt billig bacon brukar kosta straxt över femtio kronor kilot. Skapligt billigt för att vara kött, men inte en höjdarprodukt om man vill ha riktigt billig mat.
    Men jag tycker inte riktigt att det stämmer att jämföra kilopriset på bacon med annat kött. I alla fall jag beräknar en helt annan portionsstorlek för bacon än för t.ex. helt kött eller även köttfärs. Gör jag en gratäng med grönsaker och bacon t.ex. så använder jag max två paket till hela vår familj vilket gör ca 40 gram/portion medan jag använder det dubbla i en köttfärsrätt och ännu mer vid helt kött.
    Samma med tonfisk faktiskt. Jag skulle aldrig använda en hel burk tonfisk till en måltid till bara mig utan gör jag pastasås så räcker den minst till två portioner och likadant i sallad.
    På så sätt kan någonting med högre kilopris ändå vara billigare därför att man använder det på annat sätt. Det tycker jag måste väga in när man tittar på hur billigt/dyrt något är.
  • Lallamen
    Dilong skrev 2009-10-29 01:27:54 följande:
    Om det är smaken du gillar, så torde det vara billigare att köpa "liquid smoke"
    Självklart gillar jag smaken i och med att jag ganska ofta använder mig av bacon.
    Men det är en betydligt "intensivare" råvara smakmässigt (och även fettmässigt) så jag ser ingen anledning till varför jag skulle trycka i mig ett helt paket på egen hand. Lika lite ser jag någon anledning till varför jag skulle dränka maten med liquid smoke istället...
  • Lallamen
    Dilong skrev 2009-10-29 01:56:41 följande:
    Du anser alltså att det är bättre att den som levererar baconet gör det? Har du funderat på att det kan vara dyrare att köpa kött som är preparerat?
    Har inga som helst planer på att låta någon hälla på rökarom på mitt kött. Jag köper rökt bacon helt utan smakförstärkare
    Visst är det oftast dyrare med råvaror som på något sätt förbehandlats. Rökt skinka är också dyrare än färsk skinkstek ändå köper jag det till barnens morgonmacka för jag har ingen lust eller möjlighet att starta eget rökeri här hemma
    Det jag menar är att då vi pratar en normal köttportion (125 g) så gäller det färskt kött som inte tillagats eller beretts på något sätt. Det går därför inte att rakt av jämföra kilopriset med en beredd matvara för där har man ofta en helt annan portionsberäkning. Jag har svårt att tro att du tar smma mängd färdig skivad rostbiff till potatissalladen som när du grillar en skiva entrecôte...
Svar på tråden extreemt billiga maträtter