• Anonym

extreemt billiga maträtter

Fenomen a skrev 2009-10-22 19:04:18 följande:

Allt vegnu är det billigt med kål och mrötter etc.Egna morotsbiffarSoporHembakt bröd till frukostHavregrynsgröt med eget äppelmos till
    Mmm sopor är smaskens det!
  • Anonym

Potatis-och purjolökssoppa! Hembakat bröd till det. Kan inte bli mkt billigare!

• Anonym

Potatisbullar, broccolisoppa, morotssoppa, vitkålssoppa, löksoppa, bacon- och tomatsås med pasta. makaronipudding, hemlagad pytt med korv, pasta med tonfisksås eller ostsås eller tomatsås, potatis med fläsk, korv och potatis....

Ett gott recept som jag hittade på nätet från början:

2 paket/burkar krossade tomater
    1 stor gul lök alt. purjolök
    2 morötter
    1 mellanstor kålrot
    1 stor palsternacka
    2 stora potatisar
    1 buljongtärning
    1 dl röda el. gula linser
    kryddor efter smak

Tillredning
    Häll tomaterna i en kastrull. Tillsätt buljong och kryddor.
    Skala rotfrukterna och skär i mindre bitar, lägg dessa i tomatkrosset.
    Koka cirka 20 minuter. Tillsätt därefter linser.

Låt allt koka tills det är är lagom mjukt.
    Ät som den är eller servera med ris eller bröd.

• Anonym

Glömde, receptet räcker till 4 pers. om man äter ris eller pasta till.

• Anonym
    skogstomte skrev 2009-10-23 23:31:36 följande:
    Jag blötlägger ärtorna över natten från kvällen till nästa dags lunch ungefär. Hackar löken och bryner den lätt i lite olja. Häller av blötläggningsvattnet från ärtorna. Ner i grytan med ärtorna på med nytt vatten enligt packetet eller lite mindre då blir det krämigare. (Sist tror jag att jag tog bort en halv liter vatten från en soppa på 0,5kg ärtor man kan ju spä på om det blir för tjockt). I med ett par buljongtärningar låt det koka upp sätt sedan ner plattan så det bara småkoker. Låt koka till alla ärtor kokat sönder typ. Oftast tar det längre tid än vad paketet säger innan jag tycker det är ok. Blev du något klokare? Har nog inte tänkt tanken att det går att misslyckas med ärtsoppa men det är klart att det blir mer eller mindre bra ibland. MEd morot i blir det lite sött som om man ogillar söt mat ska man nog undvika det.
    Använder du färsk eller torkad timjan? Hur gör du med fläsket?
  • Anonym

Kålpudding med lingon är gott och billigt =)

• Anonym

Fläskkorv med vit sås och potatis är också billigt och jättegott.

• Anonym

cid: potatis för 6 kr om man ska göra potatismos, vet du hur dyrt det är med potatis? Tycker du tar lite fantasipriser...

• Anonym
    cid skrev 2009-10-26 23:02:28 följande:
    Hmm...iofs, lite till kanske. Lägg på 9 kronor så får man 5 kilo just nu. Det räcker ju ett tag... vad är det mer jag har fantasipriser på?
    2 korvringar för 30 kr. Wow, var hittar du det? Blodpudding för 9 kr. Hur många räcker den biten till? Grönsakerna är tokbilliga hos dig. Broccoli för 7 kr. Hur mycket får du då? 200 gram? Paprika för 3 kr! Vad ska den räcka till? Det blir max 100 g paprika och halva vikten är kärnor och annat skräp så för receptet behöver man 2 paprikor för att få 100 gram färdig paprika.. En banan kostar 5 kronor här, ett äpple mellan 3-4 kronor... Här betalar vi mycket mer även denna årstid. Potatisen kostar i billigaste affären 6.90 kilot. Hur gör du för att kunna handla så små mängder vitkål så billigt? Priset brukar bli betydligt dyrare om man ber personalen dela.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 15:24:34 följande:
    Kålpudding med lingon är gott och billigt =)
    Är det svårt att göra?
Svar på tråden extreemt billiga maträtter