• LykkeLee

pärlplattor - någon som vet vad man ska göra med dom??

Mina barn lägger pärlplattor för glatta livet.. men vad ska man göra med dom sen..?

• Svar på tråden pärlplattor - någon som vet vad man ska göra med dom??
  • SIN74

Sätt upp dem på en anslagstavla som en utställning. Häng dem som en mobil på lämpligt ställe.

• LykkeLee

Ja mobil vore kul.. men hur gör man en mobil?? man måste väl ha nägon slags ring?

• Jenniii

sätt magneter på baksidan..

sätt upp dem på ett snöre o häng dem i fönsteret

• mari74

Här med!
    Vi ger bort i present till släkten {#lang_emotions_smile} med uppmaning att använda dem flitigt, det kommer nya...

De gör än så länge stora som funkar som grytunderlägg.

• 5busar

Jag hänger barnens pärlplattor i nylonlinor i fönstren, med transparanta pärlor ger de ett fint lyster och med vanliga pärlor så blir det en färgklick.

• mari74

hm, kanske inte var sådana pärlor som jag tänkte på, sorry!

• Eleni
    mari74 skrev 2009-10-22 22:26:30 följande:
    Här med!Vi ger bort i present till släkten  med uppmaning att använda dem flitigt, det kommer nya...De gör än så länge stora som funkar som grytunderlägg.
    Jag undrade just. Dom i plast smälter ju om man ställer en gryta på.. Hurdana gör ni då? Syr ni ihop dom? är det träpärlor eller?
  • Leone i Västerås
    Eleni skrev 2009-10-22 22:32:08 följande:
    Jag undrade just. Dom i plast smälter ju om man ställer en gryta på.. Hurdana gör ni då? Syr ni ihop dom? är det träpärlor eller?
    Nejdå, det är ingen fara. Mina barn har gjort massor som vi använt som grytunderlägg, och de har aldrig smält.
    Vi har "smält ihop" dem med smörgåspapper ovanpå och strykjärn, och sen limmat den färdiga plattan i en träram gjord av tunn masonitskiva och smala lister runt.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • LykkeLee

Fast jag har använt grytunderlägg av plastpärlor. Dom smälter bara vid hög värme om det är bra kvalitét på pärlorna.

• nirakanna2

Vill du inte spara allt pyssel, så läste jag ett tips om att fotografera och spara fotona i ett album.

• JessAnn

Min tjej pärlar också för glatta livet. Vi har dom som glas/flasunderlägg på bordet.
    Nu pärlar hon till julklappar till släkten.

En grej jag tänkte på är, vilka pärlor använder ni? Dom nya pärlorna vi köpte sist är svåra att stryka på. Smörpappret fastnar och pärlplattan blir stenhård. Förra pärlorna blev plattorna mjuka(böjbara)

• LykkeLee
    JessAnn skrev 2009-10-23 09:02:08 följande:
    Min tjej pärlar också för glatta livet. Vi har dom som glas/flasunderlägg på bordet. Nu pärlar hon till julklappar till släkten. En grej jag tänkte på är, vilka pärlor använder ni? Dom nya pärlorna vi köpte sist är svåra att stryka på. Smörpappret fastnar och pärlplattan blir stenhård. Förra pärlorna blev plattorna mjuka(böjbara)
    Jag använder enbart Hama pärlor. Det är dom enda som håller måttet enligt mig. med dom kan man forma pärlplattorna medan dom ännu är varma, eller lägga i press under en bok. Hög kvalitet är nåfot jag värdesätter med allt jag ger till mina barn. Även om det "bara" är pärlor det gör skillnad!
  • LykkeLee
    nirakanna2 skrev 2009-10-23 08:58:33 följande:
    Vill du inte spara allt pyssel, så läste jag ett tips om att fotografera och spara fotona i ett album.
    Fast jag tycker dom är riktigt fina! Jag vet bara inte vad jag ska använda dom till.. dom är ju så många :)
  • uniMog
    LykkeLee skrev 2009-10-22 22:23:20 följande:
    Ja mobil vore kul.. men hur gör man en mobil?? man måste väl ha nägon slags ring?
    Skaffa en rundstav, klipp/såga/skär till bitar av den. Gärna olika långa, så att pärlplattorna hamnar olika långt ut från mitten sen. Lägg ihop pinnarna i kors (om du bara har två pinnar) eller sol/stjärnform (om du har många pinnar). Surra ihop pinnarna eller limma eller spika. Sen knyter du snören i varje ände och fäster en pärlplatta på lagom höjd

I can Cum Lauder
  • JessAnn
    LykkeLee skrev 2009-10-23 09:10:24 följande:
    Jag använder enbart Hama pärlor. Det är dom enda som håller måttet enligt mig. med dom kan man forma pärlplattorna medan dom ännu är varma, eller lägga i press under en bok. Hög kvalitet är nåfot jag värdesätter med allt jag ger till mina barn. Även om det "bara" är pärlor det gör skillnad!
    Ja just det så hette dom första pärlorna som vi hade.
    Vet du om de finns med glitter i? Tydligen är det väldigt viktigt att det ska vara pärlor med glitter i.
  • LykkeLee
    JessAnn skrev 2009-10-23 09:24:21 följande:
    Ja just det så hette dom första pärlorna som vi hade. Vet du om de finns med glitter i? Tydligen är det väldigt viktigt att det ska vara pärlor med glitter i.
    Japp.. dom finns med glitter i på panduro.se. Sök på "rörpärlor midi"
  • Dr Mupp

vi brukar stryka dem och antingen limma på mangeter och ha till kylskåtet eller trä fiskelina och hänga upp dem i fönstret.

Svar på tråden pärlplattor - någon som vet vad man ska göra med dom??