• Mindy82

Känner Mej Så Ensam i Mitt Problem!

fantastiskt! Jag har (förmodligen) oxå pco, fick de upp skrivet av min gynekolog på en papperslapp, sen bad han mej gå hem och googla ordet för att lära mej mer om vad jag förmodligen hade. Ingen vidare läkare direkt. Så även om jag nu har både googlat och sökt runt lite, så undrar man ju mycket fortfarande. Jag har inte haft mens eller äl på ca 10månader och vet lixom inte vad ja ska göra här näst. Jag vill gärna ha barn, men har inget stadigt förhållande just nu. Men önskar endå att jag fick min mens och äl som vanligt. Jag skulle gärna villja ha alla råd som går att få, vad kan man göra för att få igång ÄL och mensen igen?? Jag är en tjej som är modellen större, men har nu gått ner över 10kg för att kunna bli gravid, men ingen lycka.Har även ändrat min diet och äter ganska nyttigt nu mer. Vem ska jag prata med, villa läkare ska jag kontakta? finns de medecin som sätter fart på äl som jag kanske kan få utskrivit, eller någon magisk rot från naturapoteket*s* vad som helst som jag kan prova. Jag äter även vitaminen "Kvinna" från apoteket.Sen ännu en undran, det här med att kvinnor blivit gravida trotts att dom inte haft ÄL elelr mens(vad de vet)beror de alltså på att dom just då, kanske utan att haft mens eller äl, tajma in en äl eller hur menar man? Under mitt förra förhållande, när vi försökte bli gravida hade jag få gånger mens och äl. Men trotts att jag visste att mensen inte brukade komma inbilla jag mej att det var pga av att jag lyckats bli gravid. Jag tänkte den här gången kanske de faktiskt är så att de finns en bebis där inne. Men som vanligt var det bara som att slänga pengarna i sjön med att köpa gravtest.. de var så negativt som de bara kunde vara. Brukar ni med pco eller utebliven mens kolla om ni lyckats bli gravida trotts att mensen endå alltid brukar utebli?
    Lägger ni oxå ner massa pengar på att ni så gärna hoppas och vill? Jag är så tossig att jag tror att jag kan ha lyckats bli gravid efter varje samlag ja har, och de värker av nyfikenhet att få kolla med testet.Nån annan som är lika knasig som mej eller kan ge mej råd?
    Skriiiiv gärna`, jag är så ensam i detta!

• Svar på tråden Känner Mej Så Ensam i Mitt Problem!
  • CessB

Du är allt annat än ensam i detta, det är bara att läsa fler trådar här inne så ser du!!

Är en 28årig tjej med PCO, fick reda på det för närmare 4 år sen.
    Fick kontakt med en kanonläkare, inom gynekologi som jobbar mtk med PCO; har gått ner 25kg på 2 år. ALlt i förberedelse för att bli gravid.

Jag leve ri ett stadigt förhållande, och hoppas nu på at tköra i gång med bebisverkstan snart. Jag har nu i två mån haft egen Mens o ÄL, mkt tack vare regelbunden träning och mathållning.
    Är också av det rundare slaget.. :) När jag vägde som mest vägde jag 120kg
    Ska förhoppningsvis komma ner till under 90kg nu.. vilket vore kanon. Jag är 176cm lång så jag är en stor tös. .:D

Men hur lång o så är du?!
    Har du provat att komma ner i vikt?
    Var i sverige bor du?!

Googla mkt och läs mkt om pco så kommer du känna igen dig..

kram C

• Tvillingar11

Hej!

Först och främst, du är absolut inte ensam, det finns många kvinnor med pco som förr eller senare fått barn.

Jag har pco, är normalviktig och lång, men har haft mens 4 ggr under detta år och ingen ägglossning. Jag fick pergotime efter några månader, för att få igång ägglossning. Detta hjälpte inte, jag fick äta enkel, dubbel, dubbel och nu senast trippel, men det gav inget resultat. Jag köpte en massa ägglossningstester, för det var ingen som sa till mig att vi som har PCO egentligen inte ska använda stickor för de kan vara missvisande vad gäller stegringen. Nu har jag slutat med det och ser framemot min mens för att börja med pergotime igen, men denna gång tar jag även sprutor i 3 dagar.

Det finns hjälp att få och jag har under alla dessa månader känt att allt är hopplöst, men jag bytte läkare och känner nu att jag får rätt hjälp.

Har du träffat en gyn? Börja med det, och även om du inte vill bli gravid i dagsläget kan det vara bra att få igång ägglossning och mens.

• jmynt

jag känner sååå igen mig i det du skriver sitter här och väntar på att gubben ska komma hem med testet så jag får kolla, trots att jag hade en tredagars blödning på bim+9 (det var imåndags)men jag mår sååå illa så jag måste bara testa, vet att det kommer vara neg, men måste ändå så jag kan släppa det........

det finns massor med hjälp att få, viktminskning är en sak, apiforce bidrottninggelé är en anna sak du kan testa finns på hälsokosn tror jag men gå till en gynekolog ock kolla........

• Anitram

Känner också igen mig. Men väldigt dålig läkare som tycker man ska googla det.
    Läkare konstaterade pcos på mig för 1 år sedan, då hade jag haft konstant mensvärk i 6 veckor utan att det kom någon mens (kramper så jag fick vika mig dubbelt emellanåt) , men den kom 1 vecka efter läkarbesöket. Många får pco konstaterat efter att de slutat med p-piller eller liknande, de e oftast då symptomen kommer.
    I somras blev vi remitterade till RMC i Malmö för att genomgå IVF, först va min kille tvungen att lämna s-prov 2 gånger med 4 veckors mellanrum, o sen tog det ytterligare några veckor innan vi fick resultat. Han hade låg aktivitet visade det sig. Nu i okt så genomgick vi vår första IVF-resa. Efter första läkarbesöket så konstaterade de också att jag vägde 4 kg för mycket för att göra något (BMI över 30) men om jag lovade att gå ner dessa 4 kg så skulle vi köra på. Jag gick ner 4 kg på 4 veckor, men tyvärr slutade med ett negativt test, så himla jobbigt. Speciellt när svägerskan precis fick sitt andra barn o man ska åka dit o kolla på hur gullig hon e.
    Livet e så jäkla orättvist ibland, eller hur?!

Svar på tråden Känner Mej Så Ensam i Mitt Problem!