• Mina fina

Får man fälla sina egna träd?

Vi har alldeles förmånga fruktträd på vår tomt, dels hinner vi inte ta rätt på all frukt dessutom så får vi knappt nån gräsyta pga dem. Vi vill ta bort ett par, ett äppelträd och ett plommonträd men vi kom just på att man kanske inte får fälla friska träd? Någon som har nån aning? Måste vi kanske kontakta kommunen?

• Svar på tråden Får man fälla sina egna träd?
  • Hallonmun

Vad du gör inom din tomtgräns, är din ensak, så fäll du träden....

• Amazina

Nej, det är faktiskt så att man på skogstomer eller i områden med "naturkänsla" måste ha tillstånd att fälla träd. Precis som med bygglov. Det är helt GALET!!! Jag vet, men jag är faktiskt säker! Jag vet inte vad det kallas för, men det finns en lag om det!! Tror dock inte det är svårigheter att få igenom det om man motiverar det.

• Amazina

Kanske ska tillägga att om du bor på en "normal" tomt så tror jag du kan fälla hej vilt. Det gäller vad jag vet bara vissa områden.

• Mina fina

Tack för era svar. Vi bor på en vanlig tomt mitt i stan så vi kör på.

• VIXIE

Fruktträd tror jag det är hel tok med det är mer med ädelträd som ekoch bok du måste ha tillstånd .

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • VIXIE

helt ok menar jag ju!!

• Cherry Cupcake
    VIXIE skrev 2009-10-23 22:57:32 följande:
    Fruktträd tror jag det är hel tok med det är mer med ädelträd som ekoch bok du måste ha tillstånd .
    varför skulle man behöva tillstånd beroende på vad det är för slags träd?
    man får ju plocka fridlysta blommor på sin egen tomt..
  • VIXIE

Det har funnits förbud (förlänge sen) alla ädelträd tillhörde kronan och i vissa kommuner är det fortfarande förbud.Det är väl att tex ekar och andra långsamväxande träd räknas som en kulturskatt.Du kanske ska kolla med din kommun först så du inte får nåt obehag,men samtidigt borde vä larboristen veta vad som gäller i hans kommun?

Svar på tråden Får man fälla sina egna träd?