• MXM

    Primolut Nor - kan det förhindra graviditet

    Kan Primolut Nor förhindra att ägget fäster sig och att man blir gravid? Primolut Nor är bl.a. till för att ge blödning. Har då ägget möjlighet att fästa sig eller stöts det ut när man avslutar kuren??

    Är tveksam till om jag skall ta Primolut Nor som det är tänkt eller inte i och med att jag tror jag nyss haft ägglossning.

  • Svar på tråden Primolut Nor - kan det förhindra graviditet
  • hon den dära

    Hej Tjejer och underbart att finna flera med mitt öde!

    Fick nämligen dessa Primolut-Nor av en hopplöst dålig gyn-läkare som skulle få vilken tjej som helst att gömma sig.. Något bra sa han iaf under mitt besök.. Nämligen - Fröken vill du bli gravid så ska du äta Primolut-Nor om du inte vill så tar vi pillret.. bla bla..  Så jo vi ska nog minsann lyckas väl?

    Min kvinnovecka hade vart borta i 4 månader kom en sväng och försvann i ytterligare 2 mån å så höll de på.. inte direkt det roligaste att aldrig veta när plus att jag längtar efter barn igen men det har bevisat sig vara... svårt :(
    Men jag vågade verkligen inte äta dessa tabletter pga biverkningarna.. Alla i min närhet avrådde mig ifall jag skulle osaka skada på bebis..

    What to do?
    Har ju faktiskt bebis längtan

  • mammsen

    Jag träffade en underbar Gynläkare idag, hon var nätt och glad och i ca 30 års åldern!

    Jag har försökt bli gravid i ca ett år, men mensen är oregelbunden och jag verkar inte ha någon ägglossning, iallafall så har jag inte haft det senaste 2-3 menstrationerna..

    Hon skrev iallfall ut Primolut nor till mig och förklarade att det dem gör är att påvärka kroppen så som de hormonerna gör som man har innan man får mens.

    Jag ska börga med dom imorgon och hoppas få min mens men sen kommer inte mensen med säkerhet bara för man försöker frammkalla den med Primolut nor och är man gravid så ska man inte få någon mens. Hon förklarade även att innan fostret är i 4:e veckan ungefär så lever det på sin gulsäck och påvärkas inte särskillt mycket av saker i kroppen.. 

    Fast nu undrar jag såklart hur det går för er? Kan vi inte följas åt? någon som lyckats eller fått några bra erfarenheter från primolut nor??

  • Smilla08

    Jag vet att tråden är gammal, men jag är i exakt samma situation!

    Hur gick det för er och hur gjorde ni?

    Jag hade mest troligt ägglossning igår (dag 14) och ska börja med p.n imorgon (dag 16).
    VÅGAR JAG?!

    Är rädd att en eventuell graviditet förhindras/misslyckas om jag tar tabletterna...
    Någon som kan hjälpa mig?      

  • Johaannaa
    Smilla08 skrev 2011-11-30 10:16:03 följande:
    Jag vet att tråden är gammal, men jag är i exakt samma situation!

    Hur gick det för er och hur gjorde ni?

    Jag hade mest troligt ägglossning igår (dag 14) och ska börja med p.n imorgon (dag 16).
    VÅGAR JAG?!

    Är rädd att en eventuell graviditet förhindras/misslyckas om jag tar tabletterna...
    Någon som kan hjälpa mig?      
    Jag har samma problem som dig Smilla08, ska börja med permolut imorgon och hade mest troligt ägglossning gör ca fyra dagar sedan..
  • Smilla08

    Jag började med tabletterna på dag 16. Ska sluta äta dom efter imorgon på dag 24.

    Känner en massa nyp och ilningar i livmodern men vet inte vad det beror på. Säkert tabletterna Fick även två droppar blod på pappret på äl+8, så man kan ju alltid hoppas att det var en nidblödning!

    Varför äter du tabletterna?
    Kram :)    

  • hoppfull idag

    Min läkare ville inte skiva ut Primolut (som jag ätit tidigare) eftersom det kan orsaka missbildning på foster om man skulle råka vara gravid. Han valde att skriva ut Provera istället.

  • Smilla08

    Jag blev gravid den månaden jag åt dom. Är nu i v.9. Bm och gynläkare säger att det inte påverkar fostret om man slutar med tabletterna innan man plussar. Så jag känner mig lugn!

  • hoppfull idag
    Smilla08 skrev 2012-01-11 14:20:19 följande:
    Jag blev gravid den månaden jag åt dom. Är nu i v.9. Bm och gynläkare säger att det inte påverkar fostret om man slutar med tabletterna innan man plussar. Så jag känner mig lugn!
    Menade inte att oroa dig! Min förra gyn skrev ju ut Primolut till mig och sa att det var lugnt och det verkar jättevanligt så det är nog extremt ovanligt att det händer något.
  • Smilla08

    Nej det är lugnt :)
    Har ätit p.n för min pms, så därför var jag osäker hur jag skulle göra när vi väl ville skaffa barn. Men, det gick hur bra som helst.. ;)

  • Mag 40

    Hej!

    Jag har varit gravid i 6 veckor

    Men visste inte det och jag har ätit primolut i 10 dagar.

    Är det farlig?

  • AnnaWe

    Hej!

    Jag plussade på ägglossningstest idag och började en kur med primolut nor igår!

    Kan det påverka att jag inte kan bli gravid om jag fortsätter 10 dagars kuren? Dvs. Kan primolut nor förhindra graviditet?

  • vikikik
    AnnaWe skrev 2019-11-23 15:15:32 följande:

    Hej!

    Jag plussade på ägglossningstest idag och började en kur med primolut nor igår!

    Kan det påverka att jag inte kan bli gravid om jag fortsätter 10 dagars kuren? Dvs. Kan primolut nor förhindra graviditet?


    Hej, jag befinner mig i samma sits som dig, jag har tagit Primolut i 2 dagar och testade positiv med Äl test idag.

    Nu är jag rädd att blödningen startar om någon dag och stöter bort det eventuellt befruktade ägget.

    Hur gick det för dig ?
Svar på tråden Primolut Nor - kan det förhindra graviditet