• Anonym

Hemorrojder :-( gravid & orolig inför förlossningen

Jag är i v. 37 och för ett par veckor sedan började mina besvär. Nu har jag som tre hudflikar utanför ändtarms öppningen som är fyllda och det gör ont att sitta, gå på toa och svårt att hålla rent {#lang_emotions_frown} Jag blir så deppig & ledsen över detta och gruvar mig ännu mer inför förlossningen och att det ska förvärras ännu mer. Smörjer med medel från apoteket men märker ingen som helst förbättring. Någon fler med samma besvär eller som haft besvär och kan komma med goda råd.

• Svar på tråden Hemorrojder :-( gravid & orolig inför förlossningen
  • Anonym (I know)

MM visst är det härligt att vara gravid? Som om det inte räckte med att ungen ska ut genom det allra heligaste?
    Se till att hålla igång på magen. Ät många små portioner, ett laxermedel så du blir lösare i magen, sätt dig på huk så långt ner att rumpan nästan slår i backen och sitt där. Spänn skinkorna så du får upp blodcirkulationen i underlivet längre stunder flera gånger om dagen och till sist lycka till!

• Anonym

Tack anonym (I know) Har du besvär nu med eller har du haft?  Önskar man visste om det kommer att gå tillbaka eller om detta bara är början

• Anonym

puffar lite desperat upp

• Anonym (nästan)

Fick det i samband med förlossningen och svor över det. MEN det går över!! Framtiden är ljus!

Rent mentalt åt jag mer flytande föda under den perioden :)

• Anonym
    Anonym (nästan) skrev 2009-10-23 21:05:05 följande:
    Fick det i samband med förlossningen och svor över det. MEN det går över!! Framtiden är ljus!Rent mentalt åt jag mer flytande föda under den perioden :)
    Så dina besvär försvann utan behandling eller använde du något för det?
  • paddanpuff

Hej!

Jo tack vist är det underbart...Jag fick efter förlossningen med sonen en hemorojd, typ som du beskriver flikar. Denna har blossat upp å gått ner men inte försvunnit nu under min andra graviditet, denna gången väntar jag tvillingar o är i vecka 37 i morgon, jäklar kom jag på..!
    Iaf så har jag givetvis fått ännu mer flikar som sitter runt öppningen, tror bestämt att jag oxå har 3 st..gör ju jätte ont + att när jag väl får gå på toa så blir det ännu värre.

Vet inte vad du smörjer med men ett tips som du verkligen ska ta är köp Xyloprokt salva och om du tror att du har invändiga oxå är att köpa supparna med. Denna salva är o tro mig den bästa som finns. Den finns i deras kyl på apoteket.
    Efter förlossningen så kommer du troligtvis behöva den ett tag ändå. Bry dig förövrigt inte om att den "bara" håller i 2 månader eller vad det nu står på förpackningen efter att man öppnat den, den håller o hjälper länge efter det. Vad som kan hända är att den svider lite granna men det är bedövningssalva i den å det är vad som känns innan det blir bra. Ett hett tips är oxå att smörja magen med denna eller annan hemorojdsalva efter förlossningen om du fått bristningar!! Kom på det själv när jag tänkte på att kan den dra ihop mitt rövhål så varför inte dra ihop o bleka bristningarna på magen snabbare o vad hände?? Det funkade Givetvis försvinner de ju inte men tro mig att det hjälper!!!

Nu ska jag sluta tjata men det är inte omöjligt att det blir lite mer efter förlossningen iom trycket när man krystar o det fast börja o smörj direkt och tvätta dig med ljummet/kallare vatten så går det tillbaka ganska snabbt..sen om alla försvinner eller om det blir flikar kvar..strunta i det, ta det sen i så fall

Lycka till iaf, det kommer att gå jätte bra ska du se!

• paddanpuff

Kom på en sak till, när du smörjer så stoppa in flikarna samtidigt...gör ont men det e bra..

• Anonym

paddanpuff- Grattis till din tvilling graviditet Det kan inte vara långt kvar för dig nu va med tanke på att du väntar tvillingar? Tack för att du tar dig tid å svarar. Jag har köpt och använder både AC 3 komfort gel från Apoteket och xyloproct. Tycker nog att xyloprocten hjälper lite men att den andra nästan gör det värre men jag vet inte. Tycker man känner sig så himla ofräsch, tvättar och duschar jättenoga men svårt ändå {#lang_emotions_frown} Kan man smörja hur ofta man vill?

• Anonym

Har haft lika i slutet av mina graviditeter, tyvärr blev det värre under förlossningen, men bara någon dag efter har de försvunnit. Det är ju ett sådant tryck nedåt som gör att man får dessa hemskheter. Fortsätt med xyloproctsalva och stolpiller och som någon sa, peta in dem.....
    Lycka till resten av graviditeten.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-24 19:31:55 följande:
    Har haft lika i slutet av mina graviditeter, tyvärr blev det värre under förlossningen, men bara någon dag efter har de försvunnit. Det är ju ett sådant tryck nedåt som gör att man får dessa hemskheter. Fortsätt med xyloproctsalva och stolpiller och som någon sa, peta in dem.....Lycka till resten av graviditeten.
    Tack för ditt svar. Jag gjorde så igår att jag petade liksom in en av de större hudflikarna och hemska tider vad ont det gjorde. Men jag tror det faktiskt gjorde den lite mindre efter natten. Däremot har jag börjat blöda lite idag men det gör inte mer ont ännu iaf. Vad skönt att höra att dina faktiskt försvan efteråt.
  • Anonym

Ååå vad jag avskyr detta {#lang_emotions_frown} Var på toa nu och när jag skulle torka mig blev jag alldeles förskräckt först då det kom massor med blod. Har tyckt att det känts lite bättre så trodde först blödningen kom från slidan. Hur gör man nudå fortsätter man smörjer fast det blöder. Någon som vet???

Svar på tråden Hemorrojder :-( gravid & orolig inför förlossningen