• Anonym (orolig)

Vår 4åriga dotter "fjantar" sig och spelar över. Jag är rädd att hon ska förlora kompisar

Vår 4,5 åring har börjat (sen ett halvår tillbaka ungefär) bli så överspelt, fjantig och spelar över då vi hämtar och lämnar henne på dagis. Hon har alltid varit glad i dagis ända sen den dag hon började där som liten. På senaste utvecklingssamtalet berättade förskolläraren att sån som hon är med oss i hallen är hon tyvärr också en del annars med. Jag trodde det var bara när vi är med eftersom två världar då krockar (vi kommer till hennes dagis). Förskolläraren berättade också att det till och med hänt att hennes kompisar bett henne gå ut från tex dickvrån för att hon fjantar och förstör.

Detta kom som en chock för oss eftersom vi alltid vid tidigare samtal har fått veta att hon redan tidigt var lekduktig, populär kompis och fungerade bra i leken.

Jag blir så orolig över detta. Vad kan detta bero på? Är det en "ovana" eller beror det kanske på dåligt självförtroende? Osäkerhet?

Jag blir så ledsen och orolig och till och med arg över detta. Har flera gånger pratat med min dotter om detta. Jag är så rädd att hon ska förlora kompisar.

Lite på samma sätt (med fjantandet och spela över) visar hon även då vi hemma har besök. Detta ihop med dagis gör att jag blir ännu mer ledsen och orolig. Tänker vart har vår lilla harmoniska flicka tagit vägen. Varför detta överspelta/fjantiga sätt?

Vad har du för råd att ge oss?

• Svar på tråden Vår 4åriga dotter "fjantar" sig och spelar över. Jag är rädd att hon ska förlora kompisar
  • Barnpsykologen

Hej, jag tycker det du skriver om osäkerhet är en viktig tanke. Om du utgår från den så kan det vara lättare att tänka i former som att stötta henne i leken och att visa henne uppskattning för allt bra hon gör. Att förmana och peka på saker som hon gör fel är inte rätt väg. Om personalen ser detta behöver de hjälpa henne genom att vägleda och uppmuntra henne. Att hon beter sig så här signalerar något och det ni behöver göra är att ta reda på vad inte skälla på henne.

Hälsningar Anneli

Svar på tråden Vår 4åriga dotter "fjantar" sig och spelar över. Jag är rädd att hon ska förlora kompisar