• mistasia

3 år och redan tonåring?

Vår dotter beter sig, låter och käftar emot. Som en riktig tonåringen! Jag ser ju mig själv i henne, när jag var tretton!
    Kan en 3 åring bli tretton så fort....?
    Hon kan helt plötsligt bli på jätte dåligt humör, trots att både jag och pappan är på gott humör. Hon stampar i trappan, skriker "men ååååå" och slänger igen dörren till sitt rum. Är det bara ett trots beteende eller är det något annat?
    För annars är hon inte speciellt trotsig och är väldigt snäll och lugn. Hon fick en lillebror för 5 månader sedan och det har gått väldigt bra!
    Hon är snäll och omtänksam mot honom, rädd om honom och ytterst försiktig och faktiskt överbeskyddande.
    Det är trist att behöva ge henne uppmärksamhet för hennes beteende, vi är annars duktiga på att ge just beröm och uppmuntran.

• Svar på tråden 3 år och redan tonåring?
  • Barnpsykologen

Hej, det låter som ett helt normalt beteende för åldern. Att inte kunna reglera sin frustration inför situationer som innebär att vänta eller att välja kan resultera i den typ av reaktion som du beskriver. Det visar på att hon till viss del ändå hittat ett sätt att hantera det på. Kanske att ni ibland ska gå efter henne för att höra om hon kan uttrycka vad det är som inte är bra. Ibland kan det vara en kram eller att bara bli upplyft utan att få frågor som är det som behövs. Det låter som att ni har en duktig flicka och då kan det vara skönt att inte behöva vara så duktig utan ´bara få vara liten i mammas eller pappas famn, för att efter en stund tröttna på det och hitta på något annat.

Hälsningar Anneli

Svar på tråden 3 år och redan tonåring?