• Anonym

Svårt att andas! Vad göra?

Min lille kille på 1 ½ har haft en hemsk slem hosta i flera veckor nu. Har pratat med både 1177 och varit hos doktorn me honom. Inget fel. Inatt börja han kräkas. I stort sett bara slem och saliv. Hörde hur de gurgla i halsen o han hade svårt att få luft. Saliven o slemmet bara rann ur honom. Mellan kräkningaran så va han pigg, trött men pigg.

Nu till min fråga, vad ska ja göra för att hjälpa honom? Allt slem kom inte upp, han svalde massor igen. Hostan e kvar, ingen feber. Jag vet att jag är töntig nu, men jag vill ha tips på vad man kan göra. 1177 rekommenderade absolut inte att ja skulle ge honom slem lösande då de kunde orsaka lunginflammation. (under 2 år) Host medicin får han inte, (dämpa ev falsk krupp) Vatten dricker han, sover med huvudet högt. Ja är jätte nervös att han ska kvävas av sitt eget slem.

• Svar på tråden Svårt att andas! Vad göra?
  • Anonym

Låter lite som rs. Båda mina barn har haft det. Den äldsta var bara 5 veckor och kräktes slem och hostade så hon blev blå.

Vi låg inne på sjukhus i en vecka med henne. Med ständig koll dygnet runt.Hon hadde dubbelsidig lunginflammation och hennes syresättning var nere på bara 60% när vi kom in. Hon fick hjälp med syrgas och koksaltsinhalationer.
    Idag är hon en fullt frisk 2,5åring.

Barn nummetr 2 var 6mån när hon fick det. Storasyster drog hem det från dagis.Hon hadde ansträngd andning och slutade äta helt.

Hon kräktes inte slem men hon hostade och man hörde hur slämmet satt nere i luftvägarna.

Med henne låg vi inne i 3 dagar på sjukhus. hon mådde bra men behövde sondmatas genom näsan för att få i sig både mat och vätska.

I det stora hela så klarade hon av det mycket bättre än syrran just pga att hon var äldre.

Äldre barn behövber inte läkarvård utan klarar av det själva då det är en vanlig jobbigare förkylning. Jag tror din lilla kille kommer klara av det själv OM det nu skulle vara rs vilket det absolut inte behöver vara. Men slem är ju typiskt för rs så det första jag tänkte på när jag läste din ts var ju det.

Men jag tycket även det är konsigt att ni inte fått hjälp som underlättar för honnoma att få upp det. Låter lite nonchalant faktiskt. För uppenbarligen är det ju jobbigt för honnom. Och det är ju självklart du är orolig!

Jag hade nog åkt in med honnomm igen och be dom ta ett prov på honnom för att se vad det är frågan om.

• Anonym

tack för ditt svar, blev lite nervös är ja läste om rs. men jag är för dåligt påläst. Ja tycker me att vi har blivit lite nonchalant bemött. han har de jobbigt, men han är frisk enligt de. fast nu va de några veckor sen vi va på sjukhuset, ringde 1177 nu i veckan. ja sitter i kö till 1177 just nu. får se vad de säger. just nu sover lillknatten, helt utmattad, stackarn.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-24 10:11:09 följande:
    tack för ditt svar, blev lite nervös är ja läste om rs. men jag är för dåligt påläst. Ja tycker me att vi har blivit lite nonchalant bemött. han har de jobbigt, men han är frisk enligt de. fast nu va de några veckor sen vi va på sjukhuset, ringde 1177 nu i veckan. ja sitter i kö till 1177 just nu. får se vad de säger. just nu sover lillknatten, helt utmattad, stackarn.
    Jag man blir orolig när dom är sjuka =(. Men oftast så klarar dom av mer än vad man tror. Hoppas ni får hjälp nu och att han kryar på sig snart. Min yngsta dotter fick förkylningsastma efter sin rs så hon får ta medicin under varje förkylning just för att hon blir tät i luftvägarna och ibland även slemmig. kanske behöver din lilla det också? Min dotter är 14mån nu!
  • Anonym

Vi fick hostmedicin (både slemlösande och luftrörsvidgande) när dottern var 1,5 år och hostade o slemmade tills hon kräktes. Gick till en privat barnläkare.

• Anonym

Damen ja prata med på 1177 sa att de kunde ev va rs-virus. men att det inte lät akut. Skulle ringa till vc och boka tid på månadg om han inte blir sämre. Hon höll inte med om att man inte får ge slemlösande. Hon tyckte att det lät väldigt konstigt o att hon inte hört de innan.

Lillknatten har mått bra idag, har varit jätte trött men de är ju inte så konstigt ingen feber och har inte kräkts ngt mer.

Hon sa me att om han kräks igen så ska ja tippa honom frammåt väldigt mkt, nästan så han ligger på mage me benen i luften om ni förstår Så slemmet rinner ut. Inatt så satt han o vi luta huvudet fram lite bara. sen dunka ja honom i ryggen, vilket jag vet är fel, reflex bara.

Men vi får se på måndag vad som sägs

Svar på tråden Svårt att andas! Vad göra?