• Anonym

Jag klarar inte av att jobba

Hej! Är du sjuksköterska? Vart bor du?

• Anonym

Anonym (systeryster) skrev 2009-10-24 15:50:31 följande:

Anonym - Ja jag är sjuksköterska. Vill helst inte skriva vart jag bor då jag har kolleger som är medlemmar här.
    Ok, det förstår jag. Tänkte ifall det var Sthlm för jag vet ett bra ställe de söker ssk till där.
  • Anonym

Om du har så lite energi att du inte klarar av ett vanligt heltidsjobb som sjuksköterska med de oregelbundna tider som man brukar ha på avdelning, så tycker jag absolut att du skall gå och göra en ordentlig hälsoundersökning. Det kan finnas många orsaker till att man har sänkt funktionsnivå: sköldkörteln, depression, ångestproblematik, andra sociala stressfaktorer? Du behöver utreda din somatiska och psykiska hälsa!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-24 22:42:47 följande:
    Om du har så lite energi att du inte klarar av ett vanligt heltidsjobb som sjuksköterska med de oregelbundna tider som man brukar ha på avdelning, så tycker jag absolut att du skall gå och göra en ordentlig hälsoundersökning. Det kan finnas många orsaker till att man har sänkt funktionsnivå: sköldkörteln, depression, ångestproblematik, andra sociala stressfaktorer? Du behöver utreda din somatiska och psykiska hälsa!
    Sänkt funktionsnivå har inget med saken att göra.

Väldigt många människor blir utslitna av att ha oregelbundna arbetstider! Kroppen får ingen naturlig rytm, sömnen blir lidande, återhämtningen tar längre tid osv.
    Det gör i sin tur att man inte orkar ha ett socialt liv på samma sätt, och får ingen energo den vägen heller då.

Jobbar själv heltid med väldigt oregelbundna arbetstider.
    En vecka kan se ut så här:

9-17
    18-02
    14-22
    6-14
    17-01

Det tär på en kan jag lova.

Har du själv jobbat sådana tider en längre period?
  • Anonym

Anonym (systeryster) skrev 2009-10-24 22:46:44 följande:

Anonym - De allra flesta på min avdelning (och inom vården öht så vitt jag vet) jobbar deltid pga att de inte orkar med heltidsjobb och jag vet att jag inte är den enda som mår såhär dåligt av att jobba heltid. En del klarar helt enkelt inte av så skiftande arbetstider. Varför skulle det vara så konstigt?
    Jag har själv arbetat inom vården på ett större sjukhus och känner fortfarande många som fortfarande jobbar inom vården. Alla jobbar heltid eller mer, treskift, rullande scheman, jourer - det är det normala på avdelning. Är det något speciellt på din arbetsplats som gör att personalen orkar så lite? Dålig organisation, dåligt defninierade arbetsuppgifter, dålig stämning? Det låter väldigt konstigt att friska yngre människor inte skall orka jobba heltid.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 11:42:23 följande:
    Sänkt funktionsnivå har inget med saken att göra. Väldigt många människor blir utslitna av att ha oregelbundna arbetstider! Kroppen får ingen naturlig rytm, sömnen blir lidande, återhämtningen tar längre tid osv. Det gör i sin tur att man inte orkar ha ett socialt liv på samma sätt, och får ingen energo den vägen heller då. Jobbar själv heltid med väldigt oregelbundna arbetstider. En vecka kan se ut så här:
    9-17
    18-02
    14-22
    6-14
    17-01 Det tär på en kan jag lova. Har du själv jobbat sådana tider en längre period?
    Hur mycket jag jobbar och på vilka tider är kanske inte relevant för tråden. Jag och de flesta av mina kollegor har jobbat mellan 60-70 timmar per vecka på oregelbundna arbetstider i ca 10 år. Men det är självvalt, det hör till den karriärväg jag valt så det är inget jag tänker klaga över. Däremot, eftersom jag som sagt jobbat många år inom slutenvård, så anser jag att det är sänkt funktionsnivå att inte klara av ett heltidsjobb. Jag menar det inte som något elakt mot TS alltså, utan som en ett uppmaning att kolla sitt hälsotillstånd och göra livsstilsförändringar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-25 18:47:25 följande:
    Däremot, eftersom jag som sagt jobbat många år inom slutenvård, så anser jag att det är sänkt funktionsnivå att inte klara av ett heltidsjobb. Jag menar det inte som något elakt mot TS alltså, utan som en ett uppmaning att kolla sitt hälsotillstånd och göra livsstilsförändringar.
    Du anser det ja.
    Jag tror inte TS problem är att orka ett heltidsjobb, utan att orka ett heltidsjobb med oregelbundna arbetstider. Det är faktiskt inte alla som klarar det, och det har inte med sjukdom att göra.
  • Anonym

Anonym (systeryster) skrev 2009-10-25 19:49:41 följande:

Nej, det är inget särskilt på min avdelning, som sagt är det en "lätt" avdelning. Det var heller inget särskilt på de avdelningar jag och mina klasskamrater hade praktik på då vi ofta diskuterade att så få arbetade heltid, eller på den avdelning jag jobbade extra på där de flesta också jobbade deltid. Jag arbetade som uska i 4 år innan jag blev ssk och jag jobbade extra under tiden jag läste, jag hade också praktik på flera olika avdelningar, så ditt uttalande om att "det är normalt på avdelning" känns både nedlåtande och oriktigt enl. min egna erfarenhet. Som du kanske vet så har sskor och uskor mindre arbetsvecka är normalt även vid heltid (det är 38 timmar för sskor, inte 60-70 som du skriver), just eftersom arbetet är såpass slitigt att man inte orkar med heltid. Kroppen är inte gjord för att arbeta så oregelbundna tider. Och eftersom du nu insisterar på att jag måste ha en funktionsnedsättning; efter att jag hade arbetat ett par månader gick jag till VC för att kolla upp mig eftersom jag var så trött, och jag frisk som en nötkärna. Min kropp hänger helt enkelt inte med på skiftarbete.
    Bra att du kollat upp att du är frisk. Att du talade om önskan att skada dig själv gjorde ju att jag tänker på sänkt stämningsläge. Men om du vet att det inte är så, så är det ju bra. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att reagera så starkt på skiftarbete. Det är rätt extremt att föredra arbetslöshet framför 38h/v skiftarbete under bara något års tid. Och konstigt också att du inte märkte något av din känslighet för dygnsvariation när du jobbade som uska och när du jobbade extra under studietiden? Hursomhelst så får du väl söka dig ett annat jobb, tex mottagning. Det finns ju många möjligheter!

Ang arbetstimmar, nej jag vet att ssk inte jobbar så många timmar, jag är inte ssk, har en annan grundutbildning och ett annat yrke som gör att man kan jobba 60-70 h/v om man är motiverad därtill.
  • Anonym

Jag förstår precis vad du menar med att vilja skada sig själv eller vilja bli sjuk för att slippa! Så var jag när jag jobbade som lärare som jag är utbildad till.
    Jag fantiserade om att köra av vägen på väg till jobbet på morgonen, jag letade efter möjligheter att fly hela tiden. Stod och höll mig i handfatet av ren ångest på morgonen.
    I mitt fall var det inte arbetstiderna utan hela skolmiljön som är så fel för mig. Idag jobbar jag i butik och trivs. Inga pengar och ingen status i världen var värd att må så dåligt för mig.
    Sök dig till ett annat jobb där du har bättre tider, tycker jag! Kanske är du flyttbar för en tid? Om det är svårt att hitta annat jobb där du bor, menar jag!

Svar på tråden Jag klarar inte av att jobba