• Ina79

Hur få ett hundyrke?

Jag är en 2 barnsmamma som är 30 år gammal. står på noll och ingenting just nu, har inte jobbat tillräckligt för att få a-kassa eller nånting. Hade senast i sommar praktik på handelsträdgård och fick aktivitetsstöd, innan dess jobbat extra som personlig assistent. Min största dröm är att jobba med djur, framförallt hundar.
    Hur ska jag kunna nå dit? t.ex assistanshund, instruktör eller annat.
    Jag har för lite inkomst för att låna via privatföretag. Endast csn går.
    Går det bli lärling på nåt ?
    Har ingen egen hund, men tänker skaffa när tiden blir mogen, måste ju komma igång med jobb först.
    Deltid-75 % är mitt mål, då jag har sjukers till viss procent pga svår tinnitus och hörselskada bland annat.

• Svar på tråden Hur få ett hundyrke?
  • Sofiero

Hmm, knivigt... De flesta utbildningar av denna sort kräver ju lite kapital. Men annars finns det ju lite av varje. Själv håller jag på för fullt med att försöka bli hundmassör. Du kanske kan diskutera med arbetsförmedlingen om de kan hjälpa dej att finansiera en utbildning? Ibland går det, ibland inte är min erfarenhet.

• Ina79

OK. Jo får höra med dom lite, även om de är restrektiva. De måste väl tro att just det yrket eller utbildningen kommer ge mig jobb.
    Men var bor du ? i en storstad? I min lilla håla lär det inte finnas behov av en hundmassör t.ex. Men däremot kanske instruktör eller liten butik med djurtillbehör eller annat. Men jag är ju som sagt inte affärsmässigt lagd, och det där med bokföring, borde man inte kunna anlita nån som hjälper en med det?

• La Linda

Min kusin har ett hunddagis och har just fått en praktikant på 2 år då går hon i pension.. hon är från arbetsförmedlingen och får då någon typ av ekonomiskt stöd.. kolla om du kan gå den vägen och kolla upp företag i din region med inriktning hund och se om dem nappar??

• La Linda

eller strata eget hunddagis =)

Svar på tråden Hur få ett hundyrke?