• Anonym

har jag verkligen noll i IQ??

Skulle göra sånt där IQ-test på nätet, ni vet med de där konstiga figurerna o det står: välj den av symbolerna nedan som passar som nästa i raden... eller nåt

Jag fattar ingenting!!! Det ska vara ett ypperligt test då det inte påverkar vilken utbildning osv man har innan.

Fick med all sannolikhet ALLA fel då jag inte fattade poängen. Det betyder alltså jag är IQ noll??
    Ändå klarar jag av att vara förälder, betala räkningarna, ha en fast anställning och har koll på allt övrigt i livet. Men detta klarar jag kanske enbart på grund av minne och inlärning? Minne= betalar jag inte dessa räkningar får det konsekvenser

Känns ju så lagomt kul att vara totalt iq-befriad

• Svar på tråden har jag verkligen noll i IQ??
  • Reglementet

Du kanske inte läste instruktionerna tillräckligt.

• Tette86021

hehe=) stackare, då kan du ju int ens öppna en dörr...

Dom kan ju vara rätt svåra att förstå, testa en gpång till och läs/lyssna noga

• Anonym

men det står inga instruktioner, står bara att man ska välja en ny figur som på nåt vis ska passa ihop med de ovan. fattar nada

• Tette86021
    Anonym skrev 2009-10-24 16:06:28 följande:
    men det står inga instruktioner, står bara att man ska välja en ny figur som på nåt vis ska passa ihop med de ovan. fattar nada
    vill du länka?
  • Syracia

TS, det går ut på att man ska se mönster, så kallade matriser.

Du ska välja den symbolen som passar in i följden. Då måste du titta noga på och se om det finns något mönster alls, och se om något av alternativen passar in!

Och nej, alla har inte den förmågan men det innebär inte att man är dum eller har lågt IQ för det! kan ju finnas annat som man är duktig på. :)

• Anonym

Nej, man har inte noll i IQ även om man har alla fel. Har också gjort ett sådant nättest med prickar som man ska förutse hur de är.

IQ är ett mått på en typ av logisk intelligens, jag tyckte att jag hade stor nytta av att ha läst matte på hög nivå när jag gjorde testet. Så att utbildning inte skulle spela in, tror jag inte på alls.

Inget test i världen kan säga hur intelligent en människa är, det finns heller ingen definition på vad intelligens är.

Jag läste en utbildning där vi var många som hade strålande resultat på "prickförflyttningstestet", och som gärna fick kontakta Mensa för ett "ordentligt" IQ-test.

De flesta av oss tyckte dock att det var totalt onödigt. Vem säger att vi skulle ha mer gemensamt med folk som vet hur prickar "ska" flyttas i ett schema?

Nej, verkliga livet smäller högre... Man kan ha skyhög IQ, men vad spelar det för roll egentligen?

(Dock är det BRA att det finns folk med hög intelligens, som kan driva forskning och utveckling framåt. Men ens IQ säger ju inget som helst om ens värde som människa... )

• Tette86021
    Anonym skrev 2009-10-24 16:10:29 följande:
    Nej, man har inte noll i IQ även om man har alla fel. Har också gjort ett sådant nättest med prickar som man ska förutse hur de är. IQ är ett mått på en typ av logisk intelligens, jag tyckte att jag hade stor nytta av att ha läst matte på hög nivå när jag gjorde testet. Så att utbildning inte skulle spela in, tror jag inte på alls. Inget test i världen kan säga hur intelligent en människa är, det finns heller ingen definition på vad intelligens är. Jag läste en utbildning där vi var många som hade strålande resultat på "prickförflyttningstestet", och som gärna fick kontakta Mensa för ett "ordentligt" IQ-test. De flesta av oss tyckte dock att det var totalt onödigt. Vem säger att vi skulle ha mer gemensamt med folk som vet hur prickar "ska" flyttas i ett schema? Nej, verkliga livet smäller högre... Man kan ha skyhög IQ, men vad spelar det för roll egentligen?(Dock är det BRA att det finns folk med hög intelligens, som kan driva forskning och utveckling framåt. Men ens IQ säger ju inget som helst om ens värde som människa... )
    Ah IQ och allmänbildning är väl helt skilda saker
  • Kamikazee

TS - det handlar om att se mönster. Att se hur tex en prick förflyttar sig i en triangel och att kunna utläsa nästa drag. Det handlar om logiskt tänkande. Men det är många som har problem med dessa sk IQ-tester som dessutom är inskränkta. Var inte orolig, kan du läsa och betala räkningar så har du iallafall ett par hjärnceller så helt IQ-befriad är du nog inte

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Morticia

Det går väl åt 40 i IQ bara för att andas och kunna gå har jag för mig.

• Jesspa80

Och du TS, som grädde på moset så skriver du ju bättre än den normala FL-medlemmen, så du klarar dig nog :)

• Morticia

Förresten så är det väldigt märkligt vad det är många av dessa med högt IQ som vill avskärma sig från massan, och vara någon übermensch.
    Det luktar narcissism så det skriker om det.
    Tänk på hon i Big Brother som var med i MENSA och vräkte ur sig så mycket korkat att man blev chockad.

Jag är hellre korkad och glad, men bara för det har ingen rätt att tala om för mig att jag är dum i huvudet.

• Anonym

Testet mäter bara en sorts intelligens. Om du fattar hur testet går till men ändå inte kan hitta mönstren så betyder det antagligen att du inte skulle passa så bra som typ programmerare eller matematiker. Men det finns ju VÄLDIGT många andra jobb där man inte använder den här typen av intelligens alls.

Ett tips: om man gör flera likande test så blir man bättre och bättre på det. IQ går inte att träna upp, det är något medfött, så testet visar medfödda anlag + hur van man är vid att göra IQ-test.

• Kamikazee
    Morticia skrev 2009-10-24 16:50:15 följande:
     Tänk på hon i Big Brother som var med i MENSA och vräkte ur sig så mycket korkat att man blev chockad.
    Ja just det. Vem var det nu igen? {#lang_emotions_undecided}
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anonym

ska länka så fort jag har tid att tänka på vart jag gjorde det. Just nu har jag en övertrött, grinig, uttråkad unge att fajtas med här

• pygmalion

Som flera har skrivit så handlar de flesta tester om att förutse mönster och jag är väldigt övertygad om att du INTE ha noll i IQ TS
    Man ska akta sig för tester på nätet. När jag var gravid och inte kunde sova satt jag uppe och gjorde alla möjliga slags tester på nätet. Och just mitt IQ måste hänga i hop med graviditetshormoner. På vissa test hade jag över 130 och skulle vara extremt smart (dock ej geni ), Ett engelskt test visade att jag var svagbegåvad med resultat 72!! de japanska testen förstod jag överhuvudtaget inte alls (IQ noll?)Ett test började blinka rött och bad mig genast uppsöka läkare för mina resultat indikerade kraftig vuxen ADD
    Mensa och illvet.se har nog de "bästa" testen, Vissa sidor vill ju bara tjäna pengar
    " du är så unik och speciell, beställ en fullständig rapport om din oerhörda intelligens för bara 623 kronor!!

• Anonym

Har tänkt och tänkt men kommer inte på vart det var jag gjorde det. Det var iallafall nån svensk sida... åtminstone med svensk text. Till höger på bilden kunde man se intelligensen för olika länder, tror det var bilder på flaggor och sen nivån.
    Tror Japan låg rätt högt, om inte överst. Inte så överraskande!

Nej jag förstod verkligen inte vad de var ute efter. Om de åtminstone kunde förklara LITE men det kanske är det som är hela poängen, att man ska lista ut allt själv. Det irriterar mig nåt oerhört att jag är så kass på det, jag anser (eller ansåg) mig själv vara någorlunda intelligent men icke sa nicke...

Tack för alla era svar!

• katrili

du skulle inte kunna gå, äta... well, ingenting skulle du kunna göra då.

normalt ligger det runt 100, det är normalbegåvad plus/minus 10 kanske? har för mig att det var 90-110 men inte helt säker

• Misse

Det finns flera sätt att mäta IQ på, men IQ är inte samma sak som intelligens. Ett sånt där test mäter bara en specifik sak som dessutom är rätt verklighetsfrånvänd.

Sen spelar det stor roll hur dagsläget är, vad man har runtomkring sig (barn som man ska ta hand om t ex) som kan påverka hur bra man kan koncentrera sig på uppgiften; de normer som finns för IQ, alltså att 100 ska vara ett slags medelvärde för folk i allmänhet, förutsätter att man försökt ha så bra förhållanden som möjligt och helst mäter man vid flera olika tillfällen för att upptäcka ev tillfälliga "dippar".

Ta det som en kul grej bara. Fast så kul verkade det ju inte vara heller... :P

• Anonym (jonna)
    pygmalion skrev 2009-10-24 17:16:53 följande:
    Ett test började blinka rött och bad mig genast uppsöka läkare för mina resultat indikerade kraftig vuxen ADD
    Fniss! Har hänt min sambo också. Fast å andra sidan så är det väl ganska vanligt att smarta människor (IQ-smarta, inte streetsmarta ) har någon form av diagnos
Svar på tråden har jag verkligen noll i IQ??