Jag har vid nåra tillfällen sagt till min man att han inte får vara med under förlossningen under somliga förutsättningar.
Under lång lång tid sa han att han skulle läsa på om förlossningsförloppet, smärtlindring och allt annat runt omkring, men han skulle hela tiden göra det "senare" och vecka efter vecka gick och blev till månader och blev till "vecka 35" och blev till panik för min del. Vi hade under alla dessa veckorna inte en enda diskussion om förlossningen ur någon som helst vinkel eftersom han skulle läsa "till helgen".
Jag gjorde klart för honom gång på gång att jag behövde ha lite diskussioner med honom, men att jag inte orkade berätta "allt" som fanns att berätta för att sedan ha diskussionerna, utan behövde att han tog reda på lite information om exempelvis de olika smärtlindringsmetoderna för att vi skulle kunna resonera lite kring dem tillsammans. Ingen informationsinsamling = ingen diskussion.
Ingen diskussion = ingen trygghet.
Jag sa alltså vid ett par tillfällen till min man att han inte fick vara med.
Om förlossningen skulle satt igång utan att han läst något, utan att vi diskuterat något och utan att han visste något om hur jag ville ha det, så skulle risken att jag skulle bli så extremt irriterad och frustrerad över hur lite han kände till mina behov ta överhanden. Att utöver att möta en födsel dessutom riskera en sån irritation och frustration såg jag inte som en lösning. Då skulle jag hellre gå igenom det själv.
Så det är inte alltid ett straff, det där med att hindra partnern från att vara med under förlossningen, det kan också vara ett försvar. Det är hans barn också, ja visst, men det är inte en mänsklig rättighet att vara med när ens barn föds. Min trygghet går långt före hans "rättighet" att vara med. I vecka 38 fick han tummen ur och sedan dess har mina axlar lättats nämnvärt. För han kan vara med och han vet vad jag vill och hur jag tänker, även om det självklart fortfarande finns alla möjligheter i världen att han gör "fel" utifrån vad jag behöver i just den pressade situationen som kommer uppstå.