• thatgirl

Ni med barn som har/haft höstblåsor.. HJÄLP MIG!

VÅran 2 åring har fått höstblåsor och dom sitter på läpparna.. så hon har svårt att äta och dricka och nu har dom börjat klia så varje gång hon tar sig på munnen, vilket är ofta så gråter hon och tycker det är jätte jobbigt.

Hur har ni lyckats ta er igenom detta. På dagen har vi stått ut men hur fasen ska natten gå? Har inte kunnat få henne och somna än pga blåsorna så antar att det kommer bli en sömnlös natt.

Har ni några bra tips eller råd??

• Svar på tråden Ni med barn som har/haft höstblåsor.. HJÄLP MIG!
  • Veladis

Alvedon ca 45 min innan mat.
    Satsa på dryck, samt sådant som välling, nyponsoppa och annat som inte behöver vara i munen länge och som är "lent". Isglass lindrar och ger i allafall någon form av energi (skit i sockret).
    Det finns också en receptfri lite bedövande gele på apoteket som man kan stryka på både i munen och på läpparna som heter AloClair. Om barnet kan försöka låta bli att pilal på det med tungan hela tiden... Funkar vid tandsprickning också.

• Veladis

Alvedon till natten också, glömde jag säga.

När min dotter hade höstblåsor i 2½-årsåldern vilel hon ha nappen hela tiden, det lindrade tydligen. Sen levde hon på isglass och välling i tre dagar, innan det tvärt gick över. Undantagstillstånd råder - låt barnet äta och dricka det det vill/kan för blåsornas skull.

• lövet2

Isglass och isvatten i nappflaska (eller sugrör). Alvedon till natten. Det överlevde vi på ...

He left this for a reason!
  • Paninaro

Vår dotter fick också höstblåsor i vintras. Det var den absolut jobbigaste tiden jag upplevt hittills som förälder (hon är 28 mån nu). Vi oroade oss jättemycket då hon varken ville äta eller dricka och jag ringde sjukvårdsrådgivningen flera gånger.

Som andra redan skrivit så låt henne äta vad hon vill, bara hon får i sig något. Ge alvedon och håll ut!
    Kopierar in min gamla tråd som jag startade när vi hade det som värst. Där finns också en del tips.

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m40933234.html

• thatgirl

Tack så mycket för era tips och det blev även ett stöd!

Natten gick rätt bra.. hon fick alvedon och det hjälpte både mot feber och tydligen den värsta smärtan för blåsorna.. idag ser det mycket bättre ut och vi hoppas att den här natten blir bättre.

Hur långt tid tog det innan det försvann på era?

• lövet2
    thatgirl skrev 2009-10-25 10:16:47 följande:
    Tack så mycket för era tips och det blev även ett stöd! Natten gick rätt bra.. hon fick alvedon och det hjälpte både mot feber och tydligen den värsta smärtan för blåsorna.. idag ser det mycket bättre ut och vi hoppas att den här natten blir bättre. Hur långt tid tog det innan det försvann på era?
    Om jag minns rätt, så var det ca 5 dagar som dottern inte kunde äta annat än isglass. Sedan var blåsorna tillräckligt bra för att hon skulle kunna få i sig åtminstone flytande.
    He left this for a reason!
  • Paninaro

Jag vet inte om det var höstblåsor dottern hade men feber och blåsor i och kring munnen låter väl som det. Hon var sjuk i nästan två veckor, först feber i några dygn innan blåsorna dök upp och när febern sedan försvann hade hon fortfarande problem med blåsorna.
    Vår dotter hade nog otur som åkte på en rejäl virusomgång, andra verkar klara sig betydligt lindrigare.
    Ser det redan bättre ut är nog det värsta över!

• Emmli 84

Hade era barn bara blåsor i munnen? När sonen fick höstblåsor satt dom i handflatorna och på fotsulorna också. De satt tack och lov inte i längre än 2-3 dagar, annars hade kanske Mallorcaresan blivit inställd. Det är rätt smittsamt så ha extra koll på syskon, er själva och låt barnen inte gå till dagis.

Svar på tråden Ni med barn som har/haft höstblåsor.. HJÄLP MIG!