• Lestat

Skatt på sparpengar Nordea...

Jag har min sparpengar på Nordea, en kvarts miljon och använder mig av deras Förmånskonto; om jag har läst rätt så är räntan på sparade pengar 0,10 %, det borde innebära 25.000:- i ränta på ett år.

Vad jag undrar är, hur mycket är skatten på dessa sparade pengar, hur mycket får jag behålla, är det någon som vet?

• Svar på tråden Skatt på sparpengar Nordea...
  • Anghammarad

Jag har hittills under detta år enbart sparat i börshandlade fonder (ETFer) och aktier. Ligger ganska precis 100% upp.

• Alfonsina

Storbankerna ger låg ränta på sparkonton för de behöver inte heller få in kapital som de mindre nischbankerna. Behövs kapital så får de låna billigt av varandra/Riksbanken då de har bra kreditvärde.

Iaf så ska placeringarna spegla sparhorisont/riskprofil samt hur AKTIV och insatt man själv är. Tycker inte det är något bra tips som Cohiba här ovan ger till någon som tidigare endast använt sig av sparkonto.

Om du TS har några års sikt på pegarna (dvs mer än 1 år iaf) så finns alternativ även hos Nordea. Det bästa är att boka tid hos din personliga bankman (du bör ha en med tanke på ditt sparkapital) så kan du säkert få några alternativa placeringar som skulle passa just dig.

• ThisIsMe
    Alfonsina skrev 2009-10-26 23:15:38 följande:
    ...Det bästa är att boka tid hos din personliga bankman (du bör ha en med tanke på ditt sparkapital) så kan du säkert få några alternativa placeringar som skulle passa just dig.
    Räknas 250 000 kr som så mycket pengar att man bör ha en personlig bankman? Det trodde jag faktiskt inte. 250 000 räcker ju inte till mer än en bil.
  • Alfonsina
    ThisIsMe skrev 2009-10-28 02:39:06 följande:
    Räknas 250 000 kr som så mycket pengar att man bör ha en personlig bankman? Det trodde jag faktiskt inte. 250 000 räcker ju inte till mer än en bil.
    Nej, egentligen går ju gränsen vid 300.000 kr + att man måste vara sk helkund. Nordea har det kundsystemet och en personlig bankman har ca 700-1000 kunder som har dessa summor.

Det är inget man "bör" ha, menade inte så utan mer att hon antagligen hade det. Tycker man själv att det inte är mycket pengar så gör man ju som man vill, såklart.
  • ThisIsMe
    Alfonsina skrev 2009-10-28 08:25:21 följande:
    Nej, egentligen går ju gränsen vid 300.000 kr + att man måste vara sk helkund. Nordea har det kundsystemet och en personlig bankman har ca 700-1000 kunder som har dessa summor. Det är inget man "bör" ha, menade inte så utan mer att hon antagligen hade det. Tycker man själv att det inte är mycket pengar så gör man ju som man vill, såklart.
    Vad menas med helkund? Finns det verkligen bara 700-1000 kunder hos Nordea som har mer än 300.000 kr på sina konton? Det låter så otroligt lite.
  • la dolce vita
    Anghammarad skrev 2009-10-26 10:15:13 följande:
    Jag har hittills under detta år enbart sparat i börshandlade fonder (ETFer) och aktier. Ligger ganska precis 100% upp.
    Är du nöjd med ETF, alltså fungerar det bra? Det är en otroligt spännande marknad tycker jag, har dock inte provat det själv än.
  • Alfonsina
    ThisIsMe skrev 2009-10-28 09:11:37 följande:
    Vad menas med helkund? Finns det verkligen bara 700-1000 kunder hos Nordea som har mer än 300.000 kr på sina konton? Det låter så otroligt lite.
    Nu läste du dåligt, varje personlig bankman har ca 700-1000 kunder.
  • Alfonsina
    ThisIsMe skrev 2009-10-28 09:11:37 följande:
    Helkund = lönekonto, visakort, pensionssparande, fondsparande, servicekonto, försäkringar, bolån...
  • ThisIsMe
    Alfonsina skrev 2009-10-28 09:24:57 följande:
    Nu läste du dåligt, varje personlig bankman har ca 700-1000 kunder.
    *drar en suck av lättnad*
  • Kermit the frog

TS, du hade inte MVG i matte va? ; ) 0,10% av 250 000 blir inte 25 000... det blir 250 kr. Du skattar 30%, kvar blir alltså 175 kr.

• Lestat

Såg att Nordea också har ett annat sparande, fasträntekonto där man binder upp pengarna på 1 år och får 1,55%

Vad tjänar jag på det om jag binder upp 180.000:- på ett år efter skatt?

• ThisIsMe
    Lestat skrev 2009-10-28 19:34:31 följande:
    Såg att Nordea också har ett annat sparande, fasträntekonto där man binder upp pengarna på 1 år och får 1,55%Vad tjänar jag på det om jag binder upp 180.000:- på ett år efter skatt?
    1953 kr om skatten är 30%. Jag vet inte exakt vad skatten ligger på.
  • Anghammarad

la dolce vita skrev 2009-10-28 09:13:02 följande:

Är du nöjd med ETF, alltså fungerar det bra? Det är en otroligt spännande marknad tycker jag, har dock inte provat det själv än.
    Det är ett ganska bekvämt sätt att handla. Känner man att den allmänna riktiningen är åt ett särskilt håll men man just då inte har tid, lust eller kunskap att pricka in specifika aktier så är det ett bra sätt att ta del av förändringen. Är man björnig så känns dessutom bear ETFerna inet fullt så livsfarliga som warrant eller andra instruement.

Sparar man på lång sikt i fonder så har det ju visat sig att de flesta vanliga fonder över tiden inte nämnvärt outperformar index ändå så varför inte satsa på en tjur med lite hävstång.

Jag har hittills bara handlat i Xact Bull respektive Bear men det har ju kommit lite andra varianter nu. Fördelen med de två är att omsättningen numera är mycket stor så det är ingen större risk att man blir sittande med något som man vill bli av med för att det inte är någon handel i pappret.
  • la dolce vita
    Anghammarad skrev 2009-10-29 10:06:27 följande:
    la dolce vita skrev 2009-10-28 09:13:02 följande: Det är ett ganska bekvämt sätt att handla. Känner man att den allmänna riktiningen är åt ett särskilt håll men man just då inte har tid, lust eller kunskap att pricka in specifika aktier så är det ett bra sätt att ta del av förändringen. Är man björnig så känns dessutom bear ETFerna inet fullt så livsfarliga som warrant eller andra instruement. Sparar man på lång sikt i fonder så har det ju visat sig att de flesta vanliga fonder över tiden inte nämnvärt outperformar index ändå så varför inte satsa på en tjur med lite hävstång. Jag har hittills bara handlat i Xact Bull respektive Bear men det har ju kommit lite andra varianter nu. Fördelen med de två är att omsättningen numera är mycket stor så det är ingen större risk att man blir sittande med något som man vill bli av med för att det inte är någon handel i pappret.
    Intressant - tack för dina synpunkter! Själv har jag bara legat i Avanza Zero sedan i våras; den är ju OK med tanke på att det är en ren indexfond utan avgifter. De flesta andra aktiefonder suger duktigt! Men jag skall ge mig på ETF, tror som sagt att det är framtiden.
Svar på tråden Skatt på sparpengar Nordea...