Chabby chic - världens mest irriterande uttryck?
Alltså, jag måste bara få ventilera min irritation över denna "nya" inredningstrend som sprider sig som en löpeld över landet. Plötsligt ska alla ha fattigmanssilver, spetsgardiner och (tar ett djupt andetag, detta är det allra värsta:) visdomsord och allmänt trams skrivet på väggarna!!!
Tittade just i en inredningstidning där ett "ungt par med barn" hade inrett sitt nybyggda hus "helt i chabby chic-stil". Ivarenda rum hade de för tydlighetens skull en liten inskription på väggen i mesig skrivstil, typ: "Läs- och myshörna" över soffan (ryser), "Äta-dricka-umgås" över matbordet osv.
Tänk vad fel det kan bli - har sett många fina danska hus i inredningstidningar med väggtexter som har varit helt rätt och jag antar att det är de som har inspirerat "oss svenskar" till de här tokigheterna. Det funkar ju inte att överföra den här stilen, som bygger på att man är lite danskt inredningsavslappnad men med känsla för färg och form till våra försiktigt inredda, perfekt färgmatchade nybyggen. "Chabby chic" är helt enkelt det nya "oljad ek", och känns ungefär lika originellt!