• Tova

Chabby chic - världens mest irriterande uttryck?

Alltså, jag måste bara få ventilera min irritation över denna "nya" inredningstrend som sprider sig som en löpeld över landet. Plötsligt ska alla ha fattigmanssilver, spetsgardiner och (tar ett djupt andetag, detta är det allra värsta:) visdomsord och allmänt trams skrivet på väggarna!!!

Tittade just i en inredningstidning där ett "ungt par med barn" hade inrett sitt nybyggda hus "helt i chabby chic-stil". Ivarenda rum hade de för tydlighetens skull en liten inskription på väggen i mesig skrivstil, typ: "Läs- och myshörna" över soffan (ryser), "Äta-dricka-umgås" över matbordet osv.

Tänk vad fel det kan bli - har sett många fina danska hus i inredningstidningar med väggtexter som har varit helt rätt och jag antar att det är de som har inspirerat "oss svenskar" till de här tokigheterna. Det funkar ju inte att överföra den här stilen, som bygger på att man är lite danskt inredningsavslappnad men med känsla för färg och form till våra försiktigt inredda, perfekt färgmatchade nybyggen. "Chabby chic" är helt enkelt det nya "oljad ek", och känns ungefär lika originellt!

• Svar på tråden Chabby chic - världens mest irriterande uttryck?
  • Ann Nelly

Varför stör du dig på att folk har olika smak...det är ju inte du som ska leva där. Det vore väl inte så kul om alla hade samma smak som du, var skulle du få inspiration ifrån då???
    Och så heter det Shabby...inte Chabby :)

• sherlock

Shabby chic verkar ha utveckalts från en fransk lite lantlig stil blandat med en hint Laura Ashley och New England.

Tyvärr verkar många gå lite väl långt med denna stil och resultatet blir ett något plåttrigt, forserat och osmakligt och framförallt opersonligt hem. Det är spetts och vitt överallt och gärna massor av silverljustakar och väggord.

Riktig stil handlar presis som med klädsel om att hitta en personlig stil och inte anapa vad alla andra svenssons har hemma

Just nu på Hemnet och styleroom har merparten just nu antingen modern retro m kakao ögon, vita platsiga matmöbler och 60-tals mönstrade gardniner. Eller Shabby Chic med vitt, lantligt och massor av små hjärtan i Laura Ashley eller Cath Kidstone material och gärna en gigantisk lyckta målad vit

Ingen individualitet förut en person som inrett sitt London hus i en smakful stil.

• vackrastarflow

Äh låt folk ha det som de vill hemma. Du behöver ju inte inreda enligt stilen.

Och nej, det är verkligen inte världens mest irriterande uttryck, vare sig det är rättstavat eller inte.

• sherlock
    Pums skrev 2009-10-26 18:30:32 följande:
    Tova, vet du vad shabby chic är egentligen?Väggord tror jag pryder många fler hem än bara de som har shabby, tror de flesta hakar på den trenden nu.Du kan ju kolla ett inlägg i min blogg som jag skrivit just om stilen du så starkt ogillar.snovitadrommar.blogspot.com/2009/09/stil-som-...
    Fint hem du har

Men jag står fortfarande på mig att Shabby Chic ofta (inte i alla fall) inte känns särskilt personligt eller unikt. Det känns ofta påtvingat och ofta over the top när man ser hem på tex styleroom.

Fransk stil, som shabby chic utvecklats från, är ju inte medvetet stylad utan en klassisk stil som utvecklast naturligt i sin naturliga miljö. Shabby chic däremot ger intrycket att man tittat i en katalog och sedan bestämt sig för att köra på den stilen istället för att helt enkelt låta sin stil växa fram på ett naturligt sätt.

Jag tycker själv om lantlig stil med lite Laura Ashley men blandar gärna med sådant som jag gillar och ibland är det sk shabby chic ibland en 50tals stol eller rent av en viktoriansk spegel som lockar
  • vackrastarflow
    sherlock skrev 2009-10-26 18:45:28 följande:
    Fint hem du har Men jag står fortfarande på mig att Shabby Chic ofta (inte i alla fall) inte känns särskilt personligt eller unikt. Det känns ofta påtvingat och ofta over the top när man ser hem på tex styleroom. Fransk stil, som shabby chic utvecklats från, är ju inte medvetet stylad utan en klassisk stil som utvecklast naturligt i sin naturliga miljö. Shabby chic däremot ger intrycket att man tittat i en katalog och sedan bestämt sig för att köra på den stilen istället för att helt enkelt låta sin stil växa fram på ett naturligt sätt. Jag tycker själv om lantlig stil med lite Laura Ashley men blandar gärna med sådant som jag gillar och ibland är det sk shabby chic ibland en 50tals stol eller rent av en viktoriansk spegel som lockar
    Jag kör också blandat, det jag vill har jag hemma. Min lägenhet tenderar nog att gå mer åt den franska stilen, med fritt spelrum. Manufakturerat är aldrig trevligt, inte i någon stil alls.
  • Pums
    sherlock skrev 2009-10-26 18:45:28 följande:
    Fint hem du har Men jag står fortfarande på mig att Shabby Chic ofta (inte i alla fall) inte känns särskilt personligt eller unikt. Det känns ofta påtvingat och ofta over the top när man ser hem på tex styleroom. Fransk stil, som shabby chic utvecklats från, är ju inte medvetet stylad utan en klassisk stil som utvecklast naturligt i sin naturliga miljö. Shabby chic däremot ger intrycket att man tittat i en katalog och sedan bestämt sig för att köra på den stilen istället för att helt enkelt låta sin stil växa fram på ett naturligt sätt. Jag tycker själv om lantlig stil med lite Laura Ashley men blandar gärna med sådant som jag gillar och ibland är det sk shabby chic ibland en 50tals stol eller rent av en viktoriansk spegel som lockar
    Tror de som köper all sin inreding ny aldrig är speciellt unika, oavsett stil man har.
    Har sett skavda pallar i inredningstidningar som kostar runt tusenlappen och det tycker jag är helt galet. Varför inte köpa en gammal pall och du får en unik sak som ingen annan har.
    Som jag skrev i mitt inlägg i bloggen,
    det är ett livslångt letande efter de rätta detaljerna. Hemmet ska växa fram år efter år.
    Jag gillar när man köper begagnat på loppisar, auktioner eller gör om sina möbler själv. Det skapar ett unikt hem i mina ögon.
  • Tjej 83

då är de ju mer irriterande när man söker efter saker på google,, tradera, blocket osv.
    o alla skriver med shabby chic för att alla ska se deras saker, fast det kanske är en leksaksbil!
    allvarligt!!!

• Meli
    sherlock skrev 2009-10-26 18:35:12 följande:
    Shabby chic verkar ha utveckalts från en fransk lite lantlig stil blandat med en hint Laura Ashley och New England.Tyvärr verkar många gå lite väl långt med denna stil och resultatet blir ett något plåttrigt, forserat och osmakligt och framförallt opersonligt hem. Det är spetts och vitt överallt och gärna massor av silverljustakar och väggord.Riktig stil handlar presis som med klädsel om att hitta en personlig stil och inte anapa vad alla andra svenssons har hemma Just nu på Hemnet och styleroom har merparten just nu antingen modern retro m kakao ögon, vita platsiga matmöbler och 60-tals mönstrade gardniner. Eller Shabby Chic med vitt, lantligt och massor av små hjärtan i Laura Ashley eller Cath Kidstone material och gärna en gigantisk lyckta målad vit Ingen individualitet förut en person som inrett sitt London hus i en smakful stil.
    Fast om riktig stil är att vara originell och samtidigt smaklfull så finns det nog inte mer än 10 hem som har det så i hela Sverige. FÖr vad är det för originellt med IKEA som många, jag med har massa av hemma.

Jag tycker det viktigiaste inte är vad man har för smak, för den är ju som baken delad. GIllar man verkigen shabby chick, så ogillar man då oftast stilrent, plast, retro och annat.
    Det viktigaste är att man ändå lyckas göra det ombonat och att hela hemmet "hänger ihop. Dvs att alla rum är sammanhängande och att inget skär sig.
    De flesta som handlar hittar en snygg matta, och köper den, utan att tänka på om den passar till ALLT i hela rummet. Det blir bara så fult tycker jag.

Jag älskar just nu shabby chic och givetvis är det för att jag påverkats av tidningar och bloggar. Men det är den stil jag fastnat för.

Tycker du att mitt hem är fult, så tycker jag troligtvis att ditt hem är det också

hemivitt.blogspot.com/
  • Suss82

jag gillar INGET annat än shabby chic, så det så!

• Sirling

Att kalla Shabby chic för en ny trend är väl lite att ta i, det hade ju stämt för ca 5 år sedan, nu för tiden är det ju över hela Haléns-katalogerna och har blivit förfulat i kommersialiseringen av begreppet!

Svar på tråden Chabby chic - världens mest irriterande uttryck?