• Nane

Bortskämd dotter. Hjälp!

Vi har en dotter som är 4år och hon har alltid varit väldigt bortskämd materialistiskt av främst mig.
    Jag tycker inte att det är något fel i det för att hon har aldrig krävt något utan enbart visat vad hon velat ha och så har jag sedan beslutat mig för att köpa det. Hon har aldrig stått och skrikit eller tjatat efter något i affären utan jag har kunnat säga "vad bra då vet jag det" och så har vi gått vidare.

Tills nu... Vi har märkt att hon inte uppskattar sina saker OCH så är den underbara 4 års trotsen här. Vilket kanske tillhör 4års åldern, vad vet jag, men jag tolkar det som att hon fått så mycket saker genom åren att hon nu inte kan sätta värde på dem.

Om hon tex har stökat ner massor som hon vägrar städa kan jag tyvärr till slut vara så pass irriterad att jag hotar med att kasta sakerna istället. Hon tittar då på sakerna och frågar vilka jag menar. Jag kan då svara "allt" och hon svarar "okej". Någon gång har hon sagt att vi kan köpa nya. Jag är helt chockad!!!! Var är min dotter? Jag vet att det är mitt fel till 100%. Jag har varit så fokuserat på att hon inte tjatar i affären och varit nöjd med det och därför inte märkt hur detta beteende har utvecklats. Eller kanske synar hon min bluff? För inte tusan kastar jag allt. Hm...kan vara så...men det är mer...

Då jag upptäckte detta så har vi bestämt oss för att inte köpa något mer till henne innan jul. Och nu har hon gått vidare till att skrika och tjata i affären. Hemskt! Nu är det framför allt i mataffären tex kokosbollar, glass, tidning, tandcreme osv..

Vad ska jag göra? Ja, i mataffären lägger jag tillbaka allt som hon velat köpa och jag gått med på. Men i det stora hela?

Var det bara olämpligt att detta beteende(ej uppskattar sina saker) kom nu mitt i 4 års trosen så det är den som gör att hon skriker och tjatar eller har jag utvecklat ett litet "monster"?

Jag kan tillägga att hon är lika "bortskämd" med sin tid med oss föräldrar och vår kärlek till henne. Så det är inte att hon får saker för att döva vårt dåliga samvete för något.. Annars skulle nog endel inlägg handla om det

Någon som har några tankar eller idéer?

• Svar på tråden Bortskämd dotter. Hjälp!
  • gamlingen

Måste beundra dig för dina tankar;
    du verkar ha insett precis vad du gjort för fel tidigare, du har rättat till det och t o m bestämt dig för att stå ut.
    Jag blir så glad när jag läser detta.

Det är väldigt jobbigt med en protesterande liten dam. Men jag tror att du har greppat vad som är det viktiga. Litar på att du orkar hålla ut. (kanske kan du undvika just butikssituationerna genom att hon inte går med dit).

För mig känns det jätteviktigt att barnen inte får allt de önskar, även om jag skulle ha råd med det. Jag vill uppfostra dem till att förstå världen och att uppskatta saker. Det gör de inte om de badar i grejer.

Man kan göra en jämförelse; Jag har råd att ge dem massor av godis och bakelser varje dag, jag har råd att låta dem spela tevespel från morron till kväll, jag har t o m råd att köpa cigaretter och alkohol till dem när de blir lite större. Men jag gör inte det. Jag vågar fatta de obekväma besluten för att jag vet vad som är bäst för mina barn.

Så glad att läsa om någon som gjort liknande val!

• Nane

Tack snälla för ditt inlägg

• Girlinthecity

Ja, det är väl ditt fel, och det kommer kanske ta tid att rätta till det, men det är klart att det kan göras. Jag tycker absolut att ni kan ta bort saker ifrån hennes rum, så att hon har några få som hon kan ta hand om och verkligen uppskatta. Uppskattar hon dem inte behöver du väl inte slänga dem, men plocka bort dem ett tag?

Ni kan ju även skänka bort leksaker till röda korset så de kommer till någon som bättre behöver det.

Är det något hon verkligen vill ha kan ni ju sälja saker och köpa nytt med de pengarna,

• Nane

Tack så mycket för dina tips

• malinkat

4 år är hon... tror att ni kanske ska börja med att prata med henne. Berätta på ett enkelt sätt, att så har var det förut, men nu framöver kommer det vara si eller så istället. När det gäller att syna bluffen - visst gör de det!! Viktigt att inte komma med tomma "hot", utan hitta en konsekvens du är beredd att genomföra. Och förklara att det inte kommer nya med en gång.

Min syster hotade en gång med att kasta allt som hennes äldsta tjej (då tonåring) inte städat upp i sitt rum. När dottern kom hem var också allt borta. Väck. I en vecka eller två.. Hon stoppade allt i en svart sopsäck, och ställde i förrådet. Sen sa hon, att nästa gång försvinner de på riktigt.

När vår son tex beter sig illa vid matbordet, som börjar bli ett signum...... så blir det ingen TV på kvällen. Han får några chanser men That´s it. Andra konsekvenser av olika slags beteende jag inte tolererar, är inget kvällsgodis, efterrätten dras in, inte gå till lekparken som vi tänkt etc, beroende på vad det handlar om så klart. Tycker att det hjälper, att han börjar förstå. Men jag säger aldrig att jag ska göra något som jag sen inte gör - då synar han bluffen nästa gång.

Hoppas det löser sig för er!

• Nane

Tack snälla, jag tar till mig allt

• Topdog

Jag tycker att det är väldigt bra av dig att se problemet och göra något åt det hela.

Själv har jag filosofin att jag inte vill att mina barn ska bli blasé. Jag tycker tyvärr att det är så många barn idag, som inte uppskattar vare sig leksaker eller upplevelser och som kräver mer och häftigare grejer hela tiden för att vara nöjda.

Mina barn är 4 år och vi har medvetet kört med att leksaker får dom till födelsedagar och julafton. När dom slutade med napp, gjorde vi ett undantag och dom fick välja varsin grej i leksaksaffären. När det gäller böcker, pussel och pedagogiska spel, så gör vi undantag. Det kan dom få även mellan jul och födelsedagar.

Vad gäller uppleveler så är det fortfarande djurparker som gäller. I somras fick dom gå på tivoli och dom var överlyckliga. Tivolit bestod av en liten hoppborg och en mini-karusell för fyra barn. Dom tyckte att det var helt fantastiskt.

Jag tror att du ska försöka hjälpa din dotter att sortera ut en massa grejer, för att underlätta städningen. Be henne att välja ut 5 gossedjur som hon kan ha kvar i rummet, resten läggs på vinden. Hon kommer att få välja noga och verkligen fundera över sakers värde. Låt henne göra ås med andra grejer också, inte som ett straff utan som en hjälp för henne att rensa bort saker.

• MymlanMy

Sett ur mitt perspektiv är din dotter inte alls bortskämd. Det är 4-års trots som hon håller på med. Hon testar gränserna helt enkelt. Vissa trotsåldrar är mer intensiva än andra. Min son var väldigt flexibel och samarbetsvillig tills han blev 3,5 år...då började han visa sin egen vilja och testa hur långt han kunde driva med mig. Försök ha tålamod med hennes utbrott! Det är bara en fas hon ska igenom. Var dock konsekvent i dina beslut!

• Nane

Jag är så glad över alla era svar och jag tar verkligen till mig allt ni skriver

Tålamod är inte min starka sida men jag arbetar med det

• lammet

håller med singletta, det är trotset som har kommit! Hon har hittat ett sätt att irritera dig och testa hur långt hon kan gå! Det hade lika gärna kunna vara maten, påklädning, sömnen eller liknande. Nu råkar det i ert fall blivit en strid ang att köpa/äga saker! Det kommer att gå över och jag tycker du har ett perfekt förhållningssätt till situationerna som uppstår!

Barn är jobbiga när de trotsar och det gäller att behålla lugnet, vara konsekvent och aldrig ge med sig om man sagt en sak! Snart kommer gullungen tillbaka igen och du kommer dessutom märka att hon mognat ytterligare! Det är en "belöning" att se fram emot i jobbiga perioder. Vad säger man, Ett steg bakåt sen tre framåt!

• Nane

lammet: Tack så mycket för dina tankar. Jag blev riktigt glad och lättad då jag läste ditt inlägg. Tack!

• kutiom

Håller med lammet och singletta. Dottern här hemma är snart fyra och har (tyvärr?) också blivit bortskämd med materiella saker. På grund av platsbrist har hon däremot aldrig haft speciellt mycket leksaker framme utan större delen har befunnit sig i källaren eller givits bort till lämplig mottagare. Att stoppa undan leksakerna är något jag verkligen rekommenderar, vilken glädje när de plockas fram! I varje fall här. Tycker du gör helt rätt och hoppas det lugnar ner sig för er snart.

• Nane

Tack! Skönt att man inte är ensam

• Semma
    Nane skrev 2009-12-22 18:59:54 följande:
    Tack! Skönt att man inte är ensam
    Du är verkligen inte ensam. När jag läste din ts så trodde jag nästan att jag själv hade skrivit något i sömnen på pricken lik min 4 åriga dotter. Jag tackar för din tråd då jag fått många bra råd som jag ska ta till mig. Lycka till!
  • lillvilda

Mycket möjligt att hon är bortskämd men det här är troligen nått annat. Jag skulle gissa att hon är i en jobbig utvecklingfas å trots brukar var det man ser utåt. Hon söker nog oxå din reaktion. Du ger "tomma hot" och hon genomskådar dig.Hon ser oxå att hon får reaktion när hon säger -ja kasta det då. vi köper bara nya!
    Vi har en 6 åring som i perioder har samma "underbara beteende" {#lang_emotions_wink}
    Min man går lätt i gång på det å gissa om hon älskar att trigga honom {#lang_emotions_laughing} Jag har väll lite mer distans till det efter som det är min styvdotter OCH jag är förskollärare och har jobbat med många småttingar i trotsåldern. Så mig testar hon inte på samma sätt. Det absolut bästa du kan göra är att inte låta dig gå igång på hennes trots. Ju mer uppjagad, upprörd eller arg du blir så kommer hon ligga ett steg över med sin frustration. Istället behåll lugnet.

Hon har mer saker än hon behöver ha framme samtidigt på sitt rum gissar jag. Ta undan lite så finns det mindre att bråka om. Vi har nog 3/4 av barnens leksaker undanstoppade. Dom leker ändå inte med allt när de är framme. Så tar vi ibland fram nått nytt å plockar undan nått annat. På så sätt blir sakerna roligare.

Jag skulle nog sätta nolltolerans mot att köpa ngt i affären när hon vill ha. På så sätt kommer ni slippa striderna varje gång. Behåll lugnet när hon börjar skrika å förklara lugnt att hon ändå inte kommer få det fast hon skriker. Däremot vill du inte ha med henne och handla om hon ska beter sig så .Se om det går att avleda henne. Genom att tillexempel säga -men du kan väll hjälpa mig välja flingor eller kakor, eller vad ni nu ska köpa.
    Om hon fortsätter kan du väll bara säga jaja sitt här du då och var arg, jag handlar vidare så går du lugnt. Inga tomma hot som då får du stanna här i natt lr jag åker ifrån dig för det genomskådar hon.
    Å håll ut din goa dotter kommer tillbaka.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
Svar på tråden Bortskämd dotter. Hjälp!