Någon som blivit utlöpt?
Säg att man blir utköpt från sin anställning för två årslöner, hur betalas det ut? Klumpsumma eller månadslön i två år? Vad händer med SGI? och A-kassa? From när ska man vara anmäld på AF?
Säg att man blir utköpt från sin anställning för två årslöner, hur betalas det ut? Klumpsumma eller månadslön i två år? Vad händer med SGI? och A-kassa? From när ska man vara anmäld på AF?
Trist när rubriken blir obegriplig.. Utköpt ska det stå!
jag blev utköpt. 9 månadslöner i klumpsumma. hur det påverkar sgi, akassa och pension vet jag inte...
Det är olika beror på vad du förhandlar fram med arbetsgivaren. Jag fick några månadslöner då jag var arbetsbefriad och även en klumpsumma.
Man kan inte få a-kassa förrän hela klumpsumman är förbrukad så att säga. Du måste vara anmäld till arbetsförmedlningen din första arbetslösa dag. Alltså du behöver inte gå dit om du är anställt men arbetsbefriad men då måste gå dit om du inte har jobb men klumpsumman fortfarande täcker.
Hur pensionen påverkas står i avtalet. Min klumpsumma var inte pensionsgrundande eller semesterlönegrundande men lönen under arbetsbefrielsen var det.
SGI?
En sak till se till att avtala att ditt avgångsvederlag inte påverkas av kommande inkomster.