• High Heel Bitch

Öronproblem vid flygning?

Min man har såna problem med öronen när han flyger, han får lock flera dagar efteråt och även ett jättetryck över pannan och ansiktet. Han har testat nässpray och speciella öronproppar från apoteket men det hjälpte inte. Finns det någon annan som haft likande problem som kanske har något ni kan rekommendera till oss?

• Svar på tråden Öronproblem vid flygning?
  • Amazina

Gammalt öronbarn, semesterfanatiker och dyktok. Jag vet allt om öronont!

1. Elefantöron! Ett gammalt flygvärdinnetricks jag fick av en kompis. Man tar två plastmuggar. Trökar ner några pappershanddukar i en av dem. Häller på hett vatten så att de blir blöta. Häll av överblivet vatten och tryck i nästa plastmugg så att resten av vattnet pressas bort. Tag sedan muggen med handdukar och håll dem över öronen så att det ångar in i öronen. Värmen och ångan gör att gångarna lättare öppnar sig. Ser lite larvigt ut, men har man asont så är det värt det.

2. Öva att tryckutjämna! Öva ofta genom att hålla för näsan och blåsa. Flera gånger om dagen! Testa även gäspningar och att blåsa och samtidigt röra hakan från sida till sida. När jag tryckutjämnar och inte riktigt lyckas eller att det gör ont funkar det alltid om man samtidigt gör hakrörelsen. Öva även i vatten. Dyk och tryckutjämna.

3. Det låter även som att han får lock i bihålerna i kinderna och i pannan. Näsdroppar är det enda som funkar där!

• Bumbie
    Amazina skrev 2009-10-25 15:43:13 följande:
    Gammalt öronbarn, semesterfanatiker och dyktok. Jag vet allt om öronont! 1. Elefantöron! Ett gammalt flygvärdinnetricks jag fick av en kompis. Man tar två plastmuggar. Trökar ner några pappershanddukar i en av dem. Häller på hett vatten så att de blir blöta. Häll av överblivet vatten och tryck i nästa plastmugg så att resten av vattnet pressas bort. Tag sedan muggen med handdukar och håll dem över öronen så att det ångar in i öronen. Värmen och ångan gör att gångarna lättare öppnar sig. Ser lite larvigt ut, men har man asont så är det värt det. 2. Öva att tryckutjämna! Öva ofta genom att hålla för näsan och blåsa. Flera gånger om dagen! Testa även gäspningar och att blåsa och samtidigt röra hakan från sida till sida. När jag tryckutjämnar och inte riktigt lyckas eller att det gör ont funkar det alltid om man samtidigt gör hakrörelsen. Öva även i vatten. Dyk och tryckutjämna. 3. Det låter även som att han får lock i bihålerna i kinderna och i pannan. Näsdroppar är det enda som funkar där!
    Hat du tips inför dyk med? min man är också öronbarn med hål i trummhinnan!

TS förlåt att jag snor tråden liten
  • Amazina
    Bumbie skrev 2009-10-25 15:57:53 följande:
    Hat du tips inför dyk med? min man är också öronbarn med hål i trummhinnan! TS förlåt att jag snor tråden liten
    Jag tror inte man får dyka alls med hål i trumhinnan... :-S
  • Bumbie
    Amazina skrev 2009-10-25 16:14:14 följande:
    Jag tror inte man får dyka alls med hål i trumhinnan... :-S
    haha menade snorkla :P kanske nått som stoppar vatten från att komma in i örat
  • Amazina
    Bumbie skrev 2009-10-25 16:16:21 följande:
    haha menade snorkla :P kanske nått som stoppar vatten från att komma in i örat
    Det skulle väl vara vanliga öronproppar då. Men va försiktiga om han har skadade trumhinnor! Speciellt på semestrar där man måste flyga hem. Minsta lilla öroninfektion gör fan asont att flyga med!
  • vänat

Vet att de kan lindra om man använt sig av revksör några dagar inna flyg resan detta om man har vaxprppar kan ju gör både ont och slå lock för öronen.

så de kan ju vara vert att testa och se om de har effekt

Svar på tråden Öronproblem vid flygning?