Öronproblem vid flygning?
Amazina skrev 2009-10-25 15:43:13 följande:
Gammalt öronbarn, semesterfanatiker och dyktok. Jag vet allt om öronont! 1. Elefantöron! Ett gammalt flygvärdinnetricks jag fick av en kompis. Man tar två plastmuggar. Trökar ner några pappershanddukar i en av dem. Häller på hett vatten så att de blir blöta. Häll av överblivet vatten och tryck i nästa plastmugg så att resten av vattnet pressas bort. Tag sedan muggen med handdukar och håll dem över öronen så att det ångar in i öronen. Värmen och ångan gör att gångarna lättare öppnar sig. Ser lite larvigt ut, men har man asont så är det värt det. 2. Öva att tryckutjämna! Öva ofta genom att hålla för näsan och blåsa. Flera gånger om dagen! Testa även gäspningar och att blåsa och samtidigt röra hakan från sida till sida. När jag tryckutjämnar och inte riktigt lyckas eller att det gör ont funkar det alltid om man samtidigt gör hakrörelsen. Öva även i vatten. Dyk och tryckutjämna. 3. Det låter även som att han får lock i bihålerna i kinderna och i pannan. Näsdroppar är det enda som funkar där!TS förlåt att jag snor tråden liten