• Katey

Blastocyst, lite frågor...

Fick insatt en blastocyst igår morse, den var odlad i 5 dagar. Det är vår femte IVF/ICSI men första gången vi fått tillbaka en blastocyst. Tidigare har vi bara fått tillbaka 2 dagars och en gång 3 dagars embryon.

Nu undrar jag om någon vet hur lång tid efter insättningen som en blastocyst fäster ifall den gör det?

Undrar också om någon vet ifall det är högre chans att lyckas med blastocyst?

• Svar på tråden Blastocyst, lite frågor...
  • marsiana

Hejsan!
    På pappret jag fick med mig hem från fertilitetskliniken stod det någon eller ngra dagar om det fäster. Värkar med andra ord kunna vara lite individuellt.
    När jag kollade på statistiken såg % andelen för blastocyster ut att vara lite högre.
    Lycka till!

• Vickan I

Enligt Carl Von Linné kliniken så har en blastocyst inte större chans att fästa än ett 2-dagars odlat. Fäster blastocysten så hade ägget säkerligen gjort det efter 2-dagars odling också.

Vet tyvärr inte hur fort en blastocyst fäster, glömt bort vad kliniken sade till oss.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • JAG är BÄST

Går det enligt plan så fäster ägget dag 2. Men flesta läkarna säger mellan dag 2-5.
    Sedan kan man aldrig med säkehet veta NÄR ägget fäster.

• embla76

Till mig sa de i morgon eller dagen därpå. Lycka till!

• Katey

Ok, tack för svaren!

Min tanke med eventuellt högre chans att lyckas med en blastocyst var ju att embryot har bevisat att det är rätt så bra med tanke på att det utvecklats till en blastocyst. Alla fina embryon som har 4 celler på dag 2 blir ju inte blastocyster ifall man fortsätter odlingen, en del avstannar i sin celldelning även om de sett fina ut från början. Att långtidsodla är ju ett sätt att "rensa" bland embryona. Tänkte då att eftersom den klarat sig till blastocyst så kanske det är en mer livsduglig krabat!

• Lapsang

Jag har hört att det är 50% chans t graviditet m blastocyst. Mot ca 30% med 2-dagars.

• Vickan I

Jo men så blir det ju. En blastocyst i sig har inte större chans att fästa än ett 2-dagars odlat av samma kvalité. Men det blir ju som du säger en sållning bland äggen när man långtidsodlar så man lättare väljer rätt och det i sig ökar ju chansen.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Hoppfull78

Gäller den positiva statistiken även frysta blastocyster eller är det sämre chanser då?

• Katey

50% låter bra, det gillar vi!

Vet inget om frysta embryon tyvärr, har aldrig haft något till frysen. Men om de klarar upptiningen så borde det väl vara samma chans, eller?

Svar på tråden Blastocyst, lite frågor...