• Katey

Blastocyst, lite frågor...

Fick insatt en blastocyst igår morse, den var odlad i 5 dagar. Det är vår femte IVF/ICSI men första gången vi fått tillbaka en blastocyst. Tidigare har vi bara fått tillbaka 2 dagars och en gång 3 dagars embryon.

Nu undrar jag om någon vet hur lång tid efter insättningen som en blastocyst fäster ifall den gör det?

Undrar också om någon vet ifall det är högre chans att lyckas med blastocyst?

• Svar på tråden Blastocyst, lite frågor...
  • Katey

Oj det var tidigt spino! Jag fick min blastocyst i lördags, har inte TD förrän 10/11, de har alltid sen TD på min klinik.

Men jag brukar veta hur det har gått tidigare än så, har alltid börjat blöda på dag 13 eller dag 14 med 2-dagars embryon. Så ifall det inte blir något denna gången heller så kommer jag nog börja blöda runt dag 10 med tanke på att blastocysten är odlad längre. Men jag hoppas såklart på att jag inte ska börja blöda, tycker att det banne mig är vår tur nu! Jag kommer säkert att tjuvtesta också.

Lycka till, det kommer säkert att gå bra för dig, två blastocyster hade ju jättehög chans till graviditet! Jag håller tummarna!

• spino

jag har ocksa alltid fatt mens innan TD, sa himla deppigt. nar planerar du att tjuva?

den har gangen smaller det for oss bada!

• Katey

Ja visst är det deppigt, jag pallar inte det en gång till!
    Men nu har jag bestämt att det får för fanken ta och funka den här gången, för dig med tycker jag!

Jag tror att jag kommer att tjuvtesta på söndag, det är ruvardag 8, men det är ju långtidsodlat så det ska väl vara samma som ruvardag 11 för de som sätter in 2-dagars embryon. Vet inte om det går att jämföra så... ?

• Vädur 78
    Katey skrev 2009-10-26 23:14:06 följande:
    Ja visst är det deppigt, jag pallar inte det en gång till! Men nu har jag bestämt att det får för fanken ta och funka den här gången, för dig med tycker jag! Jag tror att jag kommer att tjuvtesta på söndag, det är ruvardag 8, men det är ju långtidsodlat så det ska väl vara samma som ruvardag 11 för de som sätter in 2-dagars embryon. Vet inte om det går att jämföra så... ?
    Jo men det gör det. Jag tjuvade på RD 8 med 3 dagars och det blev ett svagt men ganska tydligt plus
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Bubblan82

Hej,

Nu blev jag lite orolig. Fick ett 4 celligt embryo insatt igår, men är orolig att det sattes in för tidigt. Nu när jag läst här så känns det ju så, vet ni om läkarna har sagt att det beror på ålder, eventuell sjukdom eller liknande?

Han tyckte att vi skulle ha goda chanser eftersom vi räknas som unga.

• Lapsang

Tja igen! Jag undrar en sak: När man blir med barn på "vanligt" sätt, så kan man ju testa samma dag man förväntar sin mens, vilket borde vara 14 dagar efter ÄL om man har en "normal" cykel på 28 dagar. Varför kan vi som gör IVF inte testa 14 dagar efter äggplock? Är det för att sprutan man får som ger ÄL innehåller Hcg och kan ge falskt positivt svar om det från sprutan fortfarande är kvar i kroppen, eller vad? Isåfall kanske man inte kan lita på tidiga plus, eller tänker jag fel?

• Katey

Bubblan82 - du ska inte vara orolig! Det går alldeles utmärkt att bli gravid på ett 4-celligt embryo ifall det är livsdugligt. Tyvärr kan man inte se ifall det är livsdugligt eller inte utan man får vänta och se ifall det fäster. De flesta får nog insatt embryo efter 2 - 3 dagars odling och då är de ju 4-celliga respektive 8-celliga. Anledningen till att våra ägg långtidsodlades var för att vi fått insatt fina 4 och 8 celliga tidigare men att det inte har fäst. Nu vill kliniken kolla ifall någon kunde bli blastocyst och därför långtidsodlade man i 5 dagar.

Bäbifabriken - det låter vettigt det du säger, låter rimligt att man borde kunna testa 14 dagar efter ÄP. Men min klinik har TD först 22 dagar efter ÄP. Vet faktiskt inte varför de har så sen TD. För att ha säkerhetsmarginal kanske, en del är ju "låghormonare" och tar längre tid på sig att bilda hcg. Äggmognadssprutan man tar innan ÄP sitter i max 10 dagar har jag hört och den tar man ju 36 timmar före ÄP så den kan väl omöjligen sitta kvar 14 dagar efter ÄP.

• spino

katey - hur har det gatt? har du testat idag?

jag vagade och jag fick ett plus! kanner mig helt forvirrad och tors inte tro att det ar sant.

• Vädur 78
    spino skrev 2009-11-01 09:48:14 följande:
    katey - hur har det gatt? har du testat idag? jag vagade och jag fick ett plus! kanner mig helt forvirrad och tors inte tro att det ar sant.
    GRATTIS vad roligt!
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • SusyQ

Hej på er, en fråga till er som fått blastisar tillbaka och plussat- kände ni några symptom direkt eller hur kändes det? Grattis till Spino...

• Kimpa93

Vill gärna veta de också om någon har känt något Efter en blastocyst, för att jag känner att något värker i livmodern och lite illamående och jag satte in den den 10/10.

Svar på tråden Blastocyst, lite frågor...