• Ela86

Lindra vattkoppor?

Nu har han fått vattkoppor min lilleman på 19 mån. Kanske oviktigt, men ändå! Nu undrar jag om det finns nåt man kan ta på han som lindrar lite?
    Vet ju att potatismjöl är en sak man kan använda, men nåt annat?

• Svar på tråden Lindra vattkoppor?
  • modestyclara

Prata med vc imorgon man kan få recept på tavigyl som är antikli medicin (oralt) och som man blir lite sömnig av...

• sofie och laura

Potatis mjöl är roligt grymt bra

Ställ han i badkaret och säg nu ska lilleman baka in sig som en kaka och han kommer förmodligen tycka att det är roligt!
    Klä på han sen i badkaret och stoppa tröjjan innanför byxan samt byxan innan för strumpan så slipper du mjöl i hela lägenheten =)

Om inte får ni baka in er tillsammans
    Kylbalsam e si sä där de tyckte mer om mjölet då dottern sa det kliar ju inte mamma!!

• Åsa

Tavegyl som nämnt ovan kan lindra klådan ibland. (Min dotter har haft det mot allergiklåda.) Små barn kan bli lite speedade av det snarare än trötta även om det är mindre vanligt än tvärtom.

Jag tror potatismjöl inte brukar rekommenderas längre och inte talk heller. Om det är för att det är något fel på dem eller för att det finns bättre alternativ idag vet jag dokc inte.

• anju79

Så här står det på vårdgiuden:
    Du kan lindra klådan genom att stryka potatismjöl eller talk på barnets hud. Det kan också hjälpa att kyla huden med svalt vatten, kylbalsam eller zinksalva. Vid svår klåda finns det receptbelagda läkemedel.

Mina barn tyckte om svalt/ljumna bad.

• eeos

Detta låter inte klokt men det är bra...*S*

Låt han sova i bara blöja i ett svalt rum.

Innan han lägger sig så pudra över potatismjöl isängen..

Ta rätt mycket då rullar han i det hala natten.
    kan behövas pudras mera på natten om han kliar..

Klippa hans naglar korta.

Ingen tvål mm i duschen/bad.

Ring BVC/VC om att få tavegyl.

Ha så lite kläder på han som möjligt för blir han varm så kliar det mera.

• skold

Precis som ni varit inne på: Potatismjöl! MEN, lägg det i en påse i frysen i några timmar, annars tycker i varje fall jag inte att det har någon som helst effekt.

Svar på tråden Lindra vattkoppor?