Inlägg från: HeddaBigBum |Visa alla inlägg
  • HeddaBigBum

Barnets ögonfärg

Det där med ögonfärg blir ju bara intressantare och mer fascinerande ju mer man blandar mellan olika "bakgrunder". Mina barn har två dagiskompisar som ser typiskt "African American" ut, men som har klarblå ögon. Hel-läckert!!

En annan kompis till mig (blond, blåögd) fick barn med en man med sina rötter i mellanöstern. Han har svart hår, bruna ögon. Deras son är blond med bruna ögon. Jättefin kombination!

Jag tror inte att blå ögon kommer bli ovanligare, utan de kommer nog dyka upp i samma ration som nu, fast kanske inte där man räknar med det.

Min son hade bruna ögon när han föddes och min dotter hade grå. Efter 6 månader hade dottern också bruna.
    Jag har blå, pappan bruna.

• HeddaBigBum
    husletare skrev 2009-11-09 16:42:06 följande:
    Så alla ni kvinnor som får barn som är härligt blåögda, ni har världens finaste färg på era barns ögon, fast det är ingen i det här landet som säger det, här kommenteras det bara om ett barn har bruna ögon...Då säger alla Åh så fint.
    Du har rätt... "i det här landet" (dvs Sverige) säger man så. Inte i alla länder på denna ganska stora planet...
    Jag skaffade mig bruna linser en gång (bor inte i Sverige) och den reaktionen jag fick var inte positiv. Vaaaaaaarför skulle jag vilja ha bruna ögon när min naturliga ögonfärg är blå, var i stort sett allas reaktion.

I många delar av asien är VIT hud idealet och de äter alla möjliga medel för att förvara sin hud så ljus som möjligt. Och i Sverige, där faktiskt många är ljusa steker vi oss på alla vis för att bli mörkare. African Americans med ljusar hy (men ändå inte vita) anses vackrare än de som är riktigt, riktigt mörka.
    Du ser... man kan inte dra alla kulturer över en kam. Vad som är vackert är ingen lag, det är en tolkning.
Svar på tråden Barnets ögonfärg