• elinville

BRIO zento bilbarnstol - hur länge?

Hur länge kunde ni använda er BRIO zento till era barn?
    Vi har en dotter på 2 år och nästan 4 mån och vi vill ha henne bakåtvänd till MINST 4 år. Men jag tycker redan nu att hennes axlar börjar vara i höjd med selens hål som är högst upp. Någon annan med det problemet?? Enligt bruksanvisning ska ju barnets axlar absolut inte vara högre än de hålen. Vilket är "värst": att axlarna är under eller att hon åker framåtvänd??

Maja 0707, Bebis 1002
  • Svar på tråden BRIO zento bilbarnstol - hur länge?
  • Joico

Beror ju på hur långt under och när det inträffar.. kanske bör ni prova ut en ny stol

• thecarseatlady

Som regel gäller att barnet kan använda stolen tills det har vuxit ur den på vikten(25kg) eller på längden(när ungefär en tredjedel av huvudet är över kanten) oavsett var axlarna hamnar när man har bältena i översta läget.

Att axlarna kommer över bältena går inte ens att jämföra med att åka framåtvänt. Bakåtvänt är 500% säkrare för din dotter oavsett var hennes axlar hamnar. Är hon däremot väldigt lång eller har lång överkropp och växer ur stolen alldeles för tidigt så bör du nog se dig om efter en större stol, för bakåtvänd bör hon sitta i minst 2år till.

• Cecci78

Sonen hade den till han var drygt 4 år men han har långa ben o är kortare i överkroppen

• elinville

Huvudet har jag inte ens tänkt på, ska kolla det nästa gång! i "värsta" fall får vi annars köpa en ny stol, för som ni också säger: jag vill ha henne bakåtvänt. Tack för svaren!

Maja 0707, Bebis 1002
Svar på tråden BRIO zento bilbarnstol - hur länge?