Vår son dog
Beklagar er sorg och den onödigt betungande bördan av att inte få bra stöd. Och samtidigt grattis till föräldraskapet för alla era barn.
Förlusten och sorgen i sig är övermäktig. Om dessutom vården kring de drabbade falerar kan det ju vara förödande. Tycker det ni gör med skrivelsen är mycket bra. Jag och min sambo förlorade vår lilla Mio när han föddes 8 dagar över tiden för 1,5 år sedan. Är nu engagerad i Spädbarnsfonden för att jobba bl.a. med dessa frågor. Jag och min sambo hör ändå till dem som fick väldigt bra stöd från vårt lassarett. Men det är ju tyvärr inte alla förunnat, vilket är fruktansvärt.
Vi har dragit igång en kampanj tillsammans med Spädbarnsfonden som har två syften. Ett, att lyfta problemen till ytan - Får då är det lättare att få till stånd förändringar av alla slag. Två, att samla in pengar till, och motivera ökade anslag till forskning varför så många av våra små dör.
Vi fick en liten Colin 14 April. En sak jag minns tydligt var det skrikande behovet att få utlopp för sina funderingar och tankar. Att tas på allvar. I vårt fall var behovet av extra kontroller och samtal stort eftersom oron var väldigt stor. Hur ser rutiner ut gällande detta mellan olika sjukhus? Borde det inte finnas nationella planer för olika sjukdomsfall, kriser, etc. etc.? Hur är det när det gäller dödsfall bland våra små?
Jättebra initiativ.
Lycka till med allt. Och behövs hjälp finns den säkert att få. Både hos mig och andra.
/Daniel