• C060908

Köpa julklapp till 1 månads bebis?

Fick här om dagen höra av några vänner att jag och min sambo är jätte konstiga som inte kommer köpa några julklappar till vår andra dotter som kommer vara ca 1 månad vid julafton. Vi har dock gjort ett undatag att storasyster på 3 år skall om hon vill få köpa något till lillasyster. Våra vänner tycker vi är hemskt elaka mot bebisen eftersom att storasyster på 3 år skall få julklappar..
    Skall kanske även tillägas att vi bara har en inkomst och inte så himla gott ställt...

Vad tycker ni? Köpte ni något till 1 månads bebis?

• Svar på tråden Köpa julklapp till 1 månads bebis?
  • Anatha

Spelar väl ingen roll ungen vet ju inte om det ändå. Vill man köpa och själva öppna en klapp kan man ju göra det men jag ser ingen anledning till att man måste.

• Åja81

Nej, en enmånads bebis vet ju inte om något ändå, men när det gäller mej själv, i sånna lägen så köper jag alltid nåt, hur små dom än varit, just för att jag alltid skriver upp vad dom fått, då kan det vara kul om det inte står helt tomt...men det är nog bara för jag är lite löjlig, tycker man själv att det inte är nödvändigt så är det inte det, den vet ju ändå inget, bättre är väl att ni lägger pengarna på storasyster som vid den åldern älskar paket och satsar på den lill*e nästa år istället. Har man inte pengar i överflöd är det bara onödigt att slösa...

• hallon2

Jag köpte en badanka till min dotter på hennes 1 års dag... första presenten *ever*! Trots jul, dop, namnsdag ....
    Här aldrig köpt så väldans mkt, idag firade vi födelsdag och hon fick Star Wars tröja & strumpor.

Hon verkar älska mig ändå - t om ganska så mkt, precis som jag hjärtar henne ;)

• Wry

Elaka är ni väl inte, om bebisen är så liten har den ju ingen glädje av julklapp ändå! Symbolisk gåva eller vad man ska kalla det får hon ju av storasyster, säkert även något av mor/farföräldrar, vad vet jag.

Om ni kan och tycker att det är roligt, kan ni ju alltid köpa sånt som ändå ska införskaffas (lakan, snuttefilt, kläder, whatever) just som "julklapp".

• Alexi

Vår dotter var tre veckor förra julen och hon fick inga julklappar från oss.

• Dinna

Vi skall få vårt första barn när som helst nu och vi har inte tänkt köpa julklappar i den bemärkelsen (för det lär babyn få av mor- och farföräldrar etc...).

Vi tänkte kanske köpa något symboliskt för julen och babyn t ex en fin speldosa eller någon fin julgranskula.

Vi lär få köpa julklappar så det räcker ändå längre fram )...

• Tatiin

Vår dotter var 1,5 månad förra julen och vi köpte inte en enda julklapp till henne. För det första så köpte/köper vi det hon behöver i alla fall, och sen förstod hon ju absolut ingenting av det där. Det kommer komma år när hon önskar sig det ena och det andra så vi passar på att "utnyttja" det faktum att hon inte förstår just nu. Kommer bara köpa nån liten grej i år också när hon kommer vara 13 månader. Hon kommer få massa paket ändå av släktingar osv. Så nej, jag tycker absolut inte att ni är elaka, bara smarta.

• Anatha

Jag tycker dessutom att man ska vara lite försiktig med att köpa saker för köpandets skull. Jag är inte någon rabiat miljömänniska eller mot konsumtionssamhället men speciellt barn får ofta väldigt mycket presenter av alla i släkten.

• Izzie

Vår dotter kommer att vara ca 3 månader till jul och jag hade tänkt att hon skulle få typ ett set med sängkläder eller nåt klädersplagg eller liknande. Men det är ju sånt som jag tänkt köpa till henne ändå, nu råkar det bara vara så att det är jul så det blir mest syboliskt att slå in det ochlägga det under granen istället för att bara använda det.

Köpa julklappar till henne annars känns ju inte lönt, hon är 3 månader vad förstår hon om såna saker då?

• Miss Cee

Själv kommer jag att ha en 2 månaders nu i jul. Han kommer att få julklappar av oss, men av det mer symboliska slaget. En fin sagobok och ev något mer. JAG vill det, helt enkelt för att det skulle kännas extremt främmande för mig att INTE köpa en julklapp till en familjemedlem. Visst, han förstår det inte nu, men om 10 år kan han titta tillbaka och se på korten eller i sagoboken att "den här fick jag den första julen".

Jag tycker inte att ni är elaka, men samtidigt så måste jag säga att jag tycker att det blir ett märkligt resonemang om man skulle basera julklappar på personens medvetande. Rent krasst så minns ju ingen sina första 2 jular, så om man bara undviker att ta kort så kan man ju strunta i ett köpa julklappar till dem alls ett par år. Och farmor som är gammal och senildement, ska hon inte heller få något längre?

Som sagt, ni är inte elaka. Men jag ser inte riktigt logiken.

• Minnie69

Miss Cee skrev 2009-10-27 01:36:31 följande:

Och farmor som är gammal och senildement, ska hon inte heller få något längre?Som sagt, ni är inte elaka. Men jag ser inte riktigt logiken.
    Väldigt många ger ju iof sig inte klappar mellan vuxna överhuvud taget så då blir väl dylikt resonemang aldrig aktuellt överhuvud taget? Själv tycker jag nog att man gott kan skippa alla vuxna och även de som är för små för att "njuta" av det iaf. Vet att många ger julklappar till sina husdjur också, själv har jag aldrig praktiserat den vanan, men med "familjemedlemsresonemanget" så blir väl även det en naturlig konsekvens. Man får å andra sidan väga mot vad en familj med begränsad inkomst får avstå i stället? Låter ju i TS fall som det kanske finns bättre behövande hål att fylla?
  • SusiSue

Vår son var 12 dagar gammal på sin första julafton. Han fick sagobok, mjukisbyxor och jacka och lite annat. Det var saker som han skulle få ändå men vi tyckte det var mysigt att tomten delade ut julklappar även till vår lille. Ska kanske tillägga att julen firades bland annat med tre andra barn.

• Queenie70

Tja....bebben skiter nog i det nu. Men för egen del skulle jag nog köpa, för att kunna fota bebisens första jul och julklapp å så. En minnesgrej helt enkelt.

• Lillfjompa

Lite roligt, våran son är fdd 2 dagar innan julafton, och hanfick så himla mycker julklappar. Som sagt var så vet han ju inte om nåt, men rena rama motsatsen till andra. Vi köpte dock inget, utan det var resten av släkt och vänner som gjorde.

• marängsuisse

Nej, jag hade inte köpt, speciellt inte till andra barnet. Hade det varit ettan hade jag säkert gjort det dock, nu är mna mer luttrad och inser att ungen ändå bara kommer sova.

• Muneca

Äsh vilket trams!
    Våran son skulle bry sig lika lite om det låg en kotte inslagen eller en svindyr leksak. Han är 8 månader, och att få riva upp ett paket kommer nog vara det som är mest roligt, innehållet saknar antagligen betydelse för honom. 
    Så present till en 1 månaders? Nää inte rikigt va. De får ju grejjer hela tiden iallafall.
    Isåfall köper man nog mest för sin egen skull, för att "barnen" ska få julklappar på jul, men vad beträffar barnen så tror jag att det kvittar för deras del.

Jag tycker du gör helt rätt i att låta din 3 åring få välja en present. Då får ju även hon glädjen i att ge bort den på julen, vilket säkert betyder mer för henne än för bebisen (som inte kommer få men för livet av det här - kan du tala om för dina vänner).

Hoppas ni får en trevlig Jul!

• JBC

Jag är själv född bara några dagar innan jul, fick ända julklapp, fastän jag var så liten. Jag hade köpt åt mitt barn. Inga stora grejer, eller kanske nåt man har gått och trånat efter som man själv gärna hade velat ha till barnet, nån lite dyrare klädesplagg eller nåt, som man kanske inte hade köpt i annat fall. Andra grejer som leksaker och sånt kännd kanske lite bortkastat. 

• sam3

Klart min dotter ska ha julklappar hon e i jul 4månader...Bästa julklappen är en sovpåse fins på ikea för 129kr. 0-6mån. barnet kan aldrig sparka av sig filten eller hamna under filten...Jag har en ock känner mig trygg när jag ska sova för jag slipper oroa mig att hon fryser el dragit filten över huvudet

• Thursday

Tja, jag tycker nog att det är lite "snålt" att inte köpa julklapp till sin lilla bebis, men det är en känslomässig grej, inte en förnuftmässig. För visst är det så att bebisen inte fattar, men det är ju å andra sidan mycket de inte fattar men som vi ändå gör.

Och ja, vi kommer att köpa till vår till jul 10-månaders.

• werner

Jag är själv född i december och tycker det är kul o lite mysigt att det står i min bebisbok att jag fick julklappar.

Vår minsting kommer väl vara runt en månad sådär vid jul och visst kommer vi köpa julklapp till honom. Inget storslaget, men nåt litet. Jag skulle tro att båda våra barn kommer få julklappar av mormor, morfar/ farmor, farfar också - även om 1½åringen nog kommer få lite fler/dyrare klappar.

Svar på tråden Köpa julklapp till 1 månads bebis?