• cicci85

Vad gör ni när ert barn säger fula ord?

Min 4-åring har den senaste veckan börjar säga "håll klaffen" och "idiot" hela tiden. Inte bara när han är arg, utan även när han leker och pratar vanligt. Han har inte hållt på så förut och jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill ju inte ge det för stor reaktion så att jag befäster det men samtidigt måste han ju lära sig att man inte säger så.
    Går det över av sig självt? Nu känns det som att han testar fula orden i alla sammanhang, mest för att få se rektioner.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Vad gör ni när ert barn säger fula ord?
  • Girlinthecity

Tvättar munnen med tvål såklart! (nej, det var ett skämt!!!)

Vet han ens vad det betyder? Nej, gör ingen stor sak av det men prata om det odramatiserat att det finns andra, bättre saker att säga istället.

• frux

Säger mina barn det åt MIG eller sin bror eller ngn annan människa så är det absolut förbjudet. Man ska inte säga sånna saker åt en annan människa anser jag. Skulle de säga det hemma skulle jag säga ifrån och förklara varför man inte ska säga detta till ngn annan person. Det brukar funka för oss. Skulle de envisas iaf med att säga det åt varann eller mig skulle jag ge en varning och sen dra in tex datorspelstid eller bolibompatid.

I leken är det dock mer oki att säga det- där måste man få utrymme att testa och agera ut sina tankar och pröva ord.

För oss har min metod funkat- de har aldrig hamnat i kiss/bajs prat hit och dit eftetsom jag "förbjudit" det- och det har de köpt.

• cicci85
    Girlinthecity skrev 2009-10-26 14:14:02 följande:
    Tvättar munnen med tvål såklart! (nej, det var ett skämt!!!)Vet han ens vad det betyder? Nej, gör ingen stor sak av det men prata om det odramatiserat att det finns andra, bättre saker att säga istället.
    Nej, han vet inte vad det betyder. Brukar göra osm du skriver.
  • cicci85
    frux skrev 2009-10-26 14:14:52 följande:
    Säger mina barn det åt MIG eller sin bror eller ngn annan människa så är det absolut förbjudet. Man ska inte säga sånna saker åt en annan människa anser jag. Skulle de säga det hemma skulle jag säga ifrån och förklara varför man inte ska säga detta till ngn annan person. Det brukar funka för oss. Skulle de envisas iaf med att säga det åt varann eller mig skulle jag ge en varning och sen dra in tex datorspelstid eller bolibompatid. I leken är det dock mer oki att säga det- där måste man få utrymme att testa och agera ut sina tankar och pröva ord. För oss har min metod funkat- de har aldrig hamnat i kiss/bajs prat hit och dit eftetsom jag "förbjudit" det- och det har de köpt.
    Okej, nja, jag gillar inte såna straff, att dra in datorspelet har ju ingen koppling till beteendet. Han är bara 4 år desstom. Hur gamla är dina barn?
  • Girlinthecity
    cicci85 skrev 2009-10-26 14:19:54 följande:
    Okej, nja, jag gillar inte såna straff, att dra in datorspelet har ju ingen koppling till beteendet. Han är bara 4 år desstom. Hur gamla är dina barn?
    Bra! Nej, jag håller med. Bättre att man får lära sig varför man itne bör använda ett sånt språk istället för att tsraffas till att inte göra det. Och som sagt, han vet ju inte ens vad det betyder. Visst kan kiss och bajs snack vara lte jobbigt och kanske pinsamt ibalnd, för vuxna, men hur farligt är det egentligen. Pratar man kiss och bajs anser inte jag att man använder fula ord.
  • frux
    cicci85 skrev 2009-10-26 14:19:54 följande:
    5 resp 3,5 år. Det kommer aldrig till den punkten att jag behöver dra in datorspelstid men brukar använda hotet vid andra saker. Funkar på 5åringen mkt bra då han förstår detta. Den mindre köper också att man inte får använda alla ord hemma, jag säger helt enkelt att jag inte vill höra dessa ord i mitt hus, att då får de gå in på annat rum och säga orden. Och så förklarar jag såklart samtidigt varför.
  • frux
    Girlinthecity skrev 2009-10-26 14:22:13 följande:
    Bra! Nej, jag håller med. Bättre att man får lära sig varför man itne bör använda ett sånt språk istället för att tsraffas till att inte göra det. Och som sagt, han vet ju inte ens vad det betyder. Visst kan kiss och bajs snack vara lte jobbigt och kanske pinsamt ibalnd, för vuxna, men hur farligt är det egentligen. Pratar man kiss och bajs anser inte jag att man använder fula ord.
    men jAG vill höra kiss och bajs orden hela tiden :) Jag vill inte att de larvar sig genom att sätta in ordet Bajs hela tiden. Så därför har jag från början sagt NEJ åt det och barnen har aldrig ifrågasatt detta då ser hur arg jag blir av det. Har nog varit ngn gång då ngn skulle larva sig med bajs hit och dit och då sa jag helt enkelt- att har du ätit klart - hej då om du förstör för oss andra. Då ville han inte bajsaorda länge utan sen dess har det vart tyst om det.
    och det är inte för att jag tycker det är pinsamt eller äcklas utan jag vill inte höra detta helt enkelt - och det är inget behov barnen har att få säga det heller så...
  • frux

Förstår inte hur man kan ignorera när barnet säger "idiot" åt en heller? avbryt samtalet och säg att du inte vill umgås och prata med ngn som säger dumma saker om/till dig.

• cicci85
    frux skrev 2009-10-26 14:23:17 följande:
    5 resp 3,5 år. Det kommer aldrig till den punkten att jag behöver dra in datorspelstid men brukar använda hotet vid andra saker. Funkar på 5åringen mkt bra då han förstår detta. Den mindre köper också att man inte får använda alla ord hemma, jag säger helt enkelt att jag inte vill höra dessa ord i mitt hus, att då får de gå in på annat rum och säga orden. Och så förklarar jag såklart samtidigt varför.
    Det kan jag prova, att han får säga orden på sitt rum. Att bli arg på honom för det skulle funka väldigt bra om jag vill att han ska fortsätta säga det. Han vill som sagt ha reaktioner och skulle älska om jag blev arg.
  • Girlinthecity
    frux skrev 2009-10-26 14:28:35 följande:
    Förstår inte hur man kan ignorera när barnet säger "idiot" åt en heller? avbryt samtalet och säg att du inte vill umgås och prata med ngn som säger dumma saker om/till dig.
    Jag skulle aldrig ignorera det!! det är inte vad jag menade med mitt inlägg. Skulle det ske skulle jag bli mest bekymmrad var de orden kom ifrån.
Svar på tråden Vad gör ni när ert barn säger fula ord?