• Plärtan

När ska man börja uppfostra bebisar?

Har en liten son på 7 månader som mer än gärna drar andra i håret. Han är lite besatt i hår..Vissa i min omgivning tycker det är dags att visa att han inte får det, genom att ta bort hans händer och säga nej. Är han inte för liten för att förstå sånt? Eller ska man börja med det redan?

Han har de senaste veckorna även börjat skrika/gnälla när han inte får något han vill, men det går över direkt om man avleder lite med någon leksak. Ska man inte lyssna på sånt skrik? Är det som han manipulerar lite för att få som han vill? Många tycker att jag ska vara mer bestämd mot honom och visa att jag bestämmer, men för mig är han fortfarande min lilla bebis. Men kanske gör jag mig själv en otjänst om jag ger med mig när han "låtsasgnäller" när han vill ha något, det kanske blir en vana som är svår att vänjas av med sen om ett par år..Kan man börja redan och säga nej?

• Svar på tråden När ska man börja uppfostra bebisar?
  • cicci85

Det man gör med små barn är ju just att man avleder. Man behöver inte säga nej och sånt. Visa vad ha ska göra istället. När han drar i håret så kan man ta hans hand och klappa med istället och säga det. Men jag ser ingen mening med att ta bort händerna och säga nej.
    KLart han är din lilla bebis, min 15-månaders är oxå min lilla bebis

Och bebisar kan inte manupulera.

• Plärtan
    Hannah76 skrev 2009-10-26 16:58:54 följande:
    Uppfostar gör man väl från dag 1?
    Ja, jag menade mer när man ska börja sätta gränser om vad som är rätt och fel. Och när barnet är stort nog att lära sig det.
  • Lena

Jag tycker man kan sätta gränser för saker som skadar andra eller dem själva direkt. De kan lära sig det väldigt tidigt.

• Hannah76
    Plärtan skrev 2009-10-26 17:00:58 följande:
    Ja, jag menade mer när man ska börja sätta gränser om vad som är rätt och fel. Och när barnet är stort nog att lära sig det.
    Jag har gjort det från början. Klart att barnen inte fattat när jag har sagt "Nej inte dra i håret" när de varit ett par månader. Men jag ar kört med det ifrån början.
  • Teskedsmamman

Jag började ganska tidigt med att visa att just dra i håret är inte accepterat. Jag tog loss hans hand och sa nej, det gör ont!

Jag är otroligt håröm och helst hade jag velat kasta bort honom av smärta men behärskade mig Jag tror han var runt 5 mån när jag började markera att det inte var önskvärt.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • vittra
    Plärtan skrev 2009-10-26 17:00:58 följande:
    Det bästa är såklart att visa rätt och fel redan från början, MEN du ska inte förvänta dig att barnet lär sig det och kan handla utifrån det. Det dröjer flera år innan barn har så mogen impulskontroll att de kan hindra impulser som de vet är felaktiga. Sätta gränser kan man alltså inte göra i den bemärkelsen eftersom en bebis inte kommer kunna följa dessa gränser ändå. Det gäller som sagt bara att visa, visa, visa och avleda, avleda, avleda.

Håller med ovan att du inte behöver säga nej, just eftersom barnet ändå inte kan ta in ett nej ännu. Det blir bara en negativ upplevelse som barnet inte förstår, i värsta fall känner sig barnet otillräckligt om man blir arg och säger nej om allt. Man måste också veta att spädbarnets primära behov i den åldern är att upptäcka och uppleva världen, så allt barnet gör, handlar framförallt om att förstå sin omgivning.
  • trolltriss

min bebis får inte bita mej i tuttarna , dra mej i håret eller så....

• Ankissen

Jag uppfostrar redan från dag ett. Säger med väldigt gullig röst till Ella, sex månader, "aj, inte dra mamma i håret" och sånt där. Sen avleder jag raskt.

• Lisbon

Jag har inte gett mig på att uppfostra bebisar. Mer möda än lön, tycker jag.
    Avledning, mutor och ordet nämen titta där! har fungerat bättre än ordet nej.

Vid 1.5-2 år har det gått bättre att fostra eller vägleda eller vad man nu vill kalla det

Svar på tråden När ska man börja uppfostra bebisar?