• Mariace

Blödning... jag är i vecka 8

Imorse när jag var på toa och torkade mig så kom det brunt, gammalt blod på pappret. Jag är i vecka 8 (7+1) och har inte haft blödningar tidigare. Jag har inte haft ont och det verkar inte komma mer. Någon som haft liknande? Kan det vara början till missfall?

• Svar på tråden Blödning... jag är i vecka 8
  • la dolce vita

Hej, jag tycker du skall ringa din bm eller gynakutan. Mest troligt är det inget farligt, men det är aldrig fel att kolla. Jag började blöda i vecka 11, och det var tyvärr mf. Men det är tydligen väldigt vanligt med blödningar, så jag håller tummarna för dig !

• Marleen

ca 80% av alla gravida blöder mellan v 7-13 nån gång. så de e säkert ingen fara om du inte blöder mycket eller har ont...

jag blödde med min son från v 8 till v35 konstant lite då och då nästan var dag. och de va bara för jag hade känsliga slemhinnor.

med dotter blödde jag lite då o då i början och nuväntar jag treAN OCH ÄR I V 12 OCH HAR INTE BLÖDIT ÄN IAF

• Mariace

skönt med lite lugnande info, men jag ska absolut kolla upp det.Jag vill knappt kalla detta blödning då det mer är som en brun flytning. Hur var era blödningar när det var missfall/respektive inte missfall?

• jessny

Så länge det inte är klarrött färskt blod, behöver man inte vara orolig. MEN jag vet att man blir det ändå! From v 7 kan man ju se hyfsat bra på ultraljudet om det lilla livet mår bra så jag tycker att du ringer ditt MVC eller hellre åker till GYN AKUTEN.
    Då får du svar. Ringer man säger de oftast att det är normalt precis som Marleen i tidigare inlägg säger, men ge dig inte då om du känner dig orolig. Stå på dig och kräv en undersökning. LYCKA TILL!

• jessny

Mina missfall (3 st) Har börjat med rött blod, ingen värk eller så. V7 (2ST) och v.11 har de varit i.

• Mariace

Ringde sjukvårdsupplysningen nu och dom sa att jag skulle ringa mvc imorgon. Men fick jag ont i magen så skulle vi åka in ikväll. Känns skönt att ha pratat med någon.

• Marleen

jag har blödit klar rött blod och även bruna flytningar med 1an och lite med tvåan men de e pigga friska barn... hade bara känsligt slemhinnor sa de på alla VUL jag fick gå på.

• Mariace

Har pratat med mvc idag och dom hänvisade till kvinnokliniken som hade stängt telefoniden för dagen. Ska ringa i morgonbitti och förhoppningsvis få en tid för undersökning. Jag tror dock att flytningarna börjar avta...

• Underbara ungar

Det är bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.
    Men det låter ju inte som något allvarligt. Brunt är ju en indikation på att det är "gammalt" blod.
    Men ring du till gyn för säkerhets skull!

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Underbara ungar
    Mariace skrev 2009-10-26 17:24:34 följande:
    skönt med lite lugnande info, men jag ska absolut kolla upp det.Jag vill knappt kalla detta blödning då det mer är som en brun flytning. Hur var era blödningar när det var missfall/respektive inte missfall?
    Jag har inte blödit mina två tidigare graviditeter, inte något som är värt att nämna iaf.
    Denna gången (3:e) så började jag blöda som en stucken gris i v 5+. Färskt blod i massor. Fick komma in till gyn.mot. Vul som visade ett levande foster och en cysta stor som ett äpple på ena äggstocken.
    Sen blödde jag minst en gång i veckan och kraftigt. Fick komma in på kontroller för cystans skull. Den brast av sig själv efter 3 veckor.
    Fick en riktig IDIOT blödning med klumpar o allt i, blödde igenom arbetsbyxor o allt. Då trodde jag helt seriöst att det va kört...
    Inte då, går in i v 29 i morgon!
    Slutade blöda i v 12 lika hastigt som det uppstod.
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • Mariace

hm ja det verkar vara vanligt med blödningar trots allt. De blödningar som inte var värda att nämna, kan du inte nämna dem i alla fall? ;) Hur var de?

• Apelsinen

Gammalt brunt blod = minimal risk missfall.
    Färsk blod, kombinerat med kraftiga smärtor, klumpar och blödningar som pågår under längre tid = stark misstanke om missfall

Så tidigt är det ju oavsett inget att gör något åt (även om det är lika otroligt tragiskt iallafall) men man gör inte något åt det hela inom sjukvården i vart fall.

Det är nog grönt för dig!

• Mariace

pratade med KK idag och jag fick utan några problem en tid. hon sa att undersökningen var mest för att vi skulle känna oss lugna och att det antagligen inte var någon fara. Kändes så skönt att bli tagen på allvar!

• Mariace

Nu ska ni få veta hur det gick :). Jag har en 13.2 mm bebis i magen som i sin tur har ett hjärta som pickar fullkomligt perfekt! Fick en bild med hem en liten grå "klump" eller "groda" som läkaren sa, gulsäcken syntes och fosterhinnan såg bra ut sa hon. Blev framflyttad några dagar så imorgon går jag glatt in i vecka 9 =)=)=)

Så kan det gå alltså. Hon kunde inte se var blödningen kom ifrån, men antagligen från sköra slemhinnor. Vi är så lättade och nu känns det verkligen på riktigt! 4 kritiska veckor kvar att uthärda bara. Phu vilken pers de här dagarna har varit! Men två stolta och lättade blivande föräldrar var det som gick ut ifrån sjukhuset idag!

Svar på tråden Blödning... jag är i vecka 8