• Risifrutti

hittade en STOR spindel i mitt rum,se bild, är den giftig??

jag hittade denna spindel i mitt rum, har aldrig sett så stora spindlar i sverige förr, kan den vara giftig? fasar!! :O :O

se bild:

[url=gickr.com][img]gickr.com/results2/anim_358081dc-6d13-e4a4-415a-fd4d8a1bed3e.gif[/img][/url]

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 17:28
    oj, fel länk, denna borde fungera:

gickr.com/results2/anim_358081dc-6d13-e4a4-415a-fd4d8a1bed3e.gif

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 17:33
    har laddat upp en bild på den i mitt fotogalleri här på FL nu

• Svar på tråden hittade en STOR spindel i mitt rum,se bild, är den giftig??
  • Ulf Harrys Farsa

Det finns inga "giftiga" spindlar i Sverige
    Den som du fotat är nog en vanlig husspindel eller källarspindel, dom kan enligt en kille på Naturhistoriska bli "hur stora som helst, bara det finns mat" Fotade en i min brors brunn, den hade bakkropp som en mindre vindruva och kanske 6cm ben.. Källarspindel ;)

• imsel

Uja, stackare. hade oxå fått panik om jag hittat så stor spindel/spindlar hemma..
    Kanske går att ringa typ anicimex så får dom kolla?

• Ulf Harrys Farsa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-27 14:52:43 följande:

Det finns inga "giftiga" spindlar i Sverige Den som du fotat är nog en vanlig husspindel eller källarspindel, dom kan enligt en kille på Naturhistoriska bli "hur stora som helst, bara det finns mat" Fotade en i min brors brunn, den hade bakkropp som en mindre vindruva och kanske 6cm ben.. Källarspindel ;)
    alltså inga "svenska arter som är giftiga" grannens tarantella kan ju smita.. ni fattar...
  • KathyR

Jag dammsugar alltid bort mina, haha! Vet visserligen inte om dem dör då, men jag slipper att se dem igen i alla fall

• Trolltoka
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-10-27 14:52:43 följande:
    Det finns inga "giftiga" spindlar i SverigeDen som du fotat är nog en vanlig husspindel eller källarspindel, dom kan enligt en kille på Naturhistoriska bli "hur stora som helst, bara det finns mat" Fotade en i min brors brunn, den hade bakkropp som en mindre vindruva och kanske 6cm ben.. Källarspindel ;)
    Fel. Alla spindlar är giftiga. Även våra svenska. Dock så är våra inhemska spindlar inte farliga för människan om du inte är överkänslig. Är du extremt allergisk kan du få en reaktion. Men i normala fall så är inte svenska spindlar farliga.

Giftiga ja, farliga nej.
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 13/3-07♥BF 22/1-10*~* novahpantera.bilddagboken.se
  • smilet
    ballerinamuffins skrev 2009-10-26 18:39:38 följande:
    TRAMPA PÅ DEN""""!!!!!!!!!!!!!!!!! El ta hårspray, ser skojigt ut när dem stelnar;) har massa pappalångben spindlar på toan, vågar inte ta dem, sprutar dem stela sen kan ja ta i dem, med massa panik i kroppen, O ja RYSER!!!!!!
    Vad är det för fel på folk?? "ser skojigt ut när den stelnar"
    Det är levande varelser vi pratar om.
  • Xgirl83
    idiblon skrev 2009-10-27 13:18:15 följande:
    Mina föräldrar hade bra förhållanden till spindlar, men inte jag. Det där säger ju ingenting överhuvudtaget. Ungefär som att säga till heterosexuella att "vad bra att ni håller heteronormen vid liv så barnen kan få normala förhållanden".
    Om föräldrarna är väldigt rädda för något så är det ju klart större risk att barnen får fobi för det också. Men självklart kan man också få en fobi utan att föräldrarna har det, så som för dig.

Min mamma har "smittat" både min ena bror och mig med getingfobi, dessvärre.
  • Ulf Harrys Farsa
    Trolltoka skrev 2009-10-27 15:11:40 följande:
    Fel. Alla spindlar är giftiga. Även våra svenska. Dock så är våra inhemska spindlar inte farliga för människan om du inte är överkänslig. Är du extremt allergisk kan du få en reaktion. Men i normala fall så är inte svenska spindlar farliga. Giftiga ja, farliga nej.
    myror också...
  • Mymlan80

Vi har haft massor av såna spindlarpå nedervåningen här hemma, skitäckligt!
    Det blev mycket bättre bättre när vi satte in en luftavfuktare i hallen (bor i sutteränghus), men de dyker fortfarande upp, särskilt nu på hösten, de söker sig väl inomhus nu när det blir kallt.

Liten BF 091117
Svar på tråden hittade en STOR spindel i mitt rum,se bild, är den giftig??