• Anonym

Kan någon svara en uppskrämd hypokondriker

För en vecka sedan så vaknade jag på söndag morgon och hade ett slags pirr i ena sidan utav underläppen och lite under. (ungefär som när en bedövning när man varit hos tandläkare håller på att gå ur). Så fort jag rörde på mig så försvann det. Det kom inte tillbaka förrens idag när jag var på jobbet och var på väg från skrivaren. Då kom den en sån känning igen som satt i nån sekund. Jag har ett stillasittande jobb framför datan och har OFTA stela axlar och nacke. Har även känningar utav ångest som kommer och går. Men det här var någonting jag tyckte jag inte känt förut så då googlade jag på det. HJÄLP, då stog det att om man hade domningar i underläppen så kunde det vara en propp eller hjärnblödning!!
    Är det någon som har någon förklaring eller har känt av sånt här?

• Svar på tråden Kan någon svara en uppskrämd hypokondriker
  • Anonym

Ska jag anta att jag bara oroar mig i onödan eftersom ingen svarar?

• Birgitta L

Svar till Anonym:

Om du har domningar, dvs. känslobortfall i underläppen så ska du kontakta en läkare för att i första hand utesluta något fysiskt som tex. propp eller blödning.

• Anonym

Äh, jag tycker du oroar dig i onödan. Kroppen känns hela tiden. Är man hypokondriskt lagd känns den ännu mer.

Propp eller blödning är vansinnigt osannolikt. Jag tror snarare att det var ett litet nervpirr. Men visst, sök vård om du är orolig. Har du tur kommer du till en bra läkare som undersöker ditt nervsystem lite så du kan känna dig lugnad.

Men att pirr i underläppen skulle vara en propp eller blödning hos en ung person är så otroligt att jag skulle släppa det om jag var du.

• Anonym

Det jag känner spontant är att det borde komma från nacke axlar eftersom jag nästan konstant är stel där. Känslan är om man drar in läpparna och biter ihop tänderna med läpparna emellan. När man släpper sen känns det liksom kallt....

• Birgitta L

Svar till Anonym (Trådstartaren):

Kontakta en läkare! Om det känns "kallt" så kan det vara känslobortfall, och det behöver i och för sig inte betyda propp men som sagt kontakta en läkare. Att dina "symtom" från läpparna skulle ha med axlar och nacke att göra låter inte så sannolikt.

• Anonym

Även fast det bara håller i sig i en sekund?

• Anonym

Förresten så är det ju inte känslobortfall när man nyper där och det gör superont. Det låter så jäkla fånigt när jag läser det här nu. Men jag har en finne på den sidan under läppen också. Men den kan väl inte göra nåt nu en vecka senare ...eller. Den är ju bara som en liten skorpa nu. Men när jag skrapar på den så är känslan densamma.

• Anonym

Herpes känns precis så, pirrar som tusan. Är du säker på att det är en finne, den där skorpan?

Det bästa är ju såklart att kolla upp det, men du får nog stå på dig om vårdcentralen ska remittera dig vidare för det.
    Läs på som tusan så du har mycket kött på benen, det har jag själv fått göra ett antal ggr.

En gång tänkte dom skicka hem mig med njurbäcksinfektiom p.g.a en resistent bakterie, men jag stod på mig och efter ett blodprov skickade läkaren mig till akuten istället.
    Min mamma hade kraftig värk i magen och blev hemskickad från vårdcentralen med ett rcept på magkatarrstabletter, och åkte in akut efter några dagar med en liter var i buken p.g.a brusten blindtarm.

Jag vill inte skrämma upp dig, men läs på om du går dit.

• vadskajaghetadå

jag fick så, precis så började min förlamning då jag hade neuroborrelios för ett år sen.
    trodde jag fått en stroke.

hade inte ens sett att jag haft en fästing.
    hur mår du nu?

• Anonym

Hade pirr i läppen som spred sig upp mot kinden! Och det satt i. Sökte läkaren som först trodde på ev borelia infektion. Men i slutändna var det min spända nacke som gav mig detta. Och då säger jag: mitt satt i i flera veckor, halva ansiktet var bortdomnat! Nu kommer det och går, men märker att det blir värre när det blir mkt datatid.

• Anonym

Jag känner mer och mer att det är nog verkligen ingenting. För totalt har jag känt av det i kanske 10 sekunder på 1 vecka.

Svar på tråden Kan någon svara en uppskrämd hypokondriker