• Lisen9

Mjölkfri potatisgratäng

Hej!
    Nån som vet nån bra mjölkfri grädde att göra potatisgratäng på?
    Vi har provat oatleys havregrädde och det blev inte bra i potatisgratäng tyvärr..dock god att göra sås på!
    Så om nån vänlig själ har tips på en god mjölkfri grädde så tar jag tacksamt emot det!

Tack på förhand!

/Lotta

• Svar på tråden Mjölkfri potatisgratäng
  • MBert

Vad var det som gjorde att inte Oatly iMat Havregrädde blev bra i potatisgratängen?
    Konsistensen? I så fall vispa med en äggula som reder av mer och tjockar till det.
    Smaken? Tja, det är ju inte SÅ mycket att göra åt, mer än kanske krydda lite mer. För det smakar ju inte kogrädde. Men eftersom du skrev att sås blir bra så handlar det väl inte om smaken?

• Lisen9

Det va mest smaken som jag inte gillade. I såser brukra jag ha i buljong och sånt så då känner man inte den smaken lika mycket!
    Tack för tipset med äggulan iaf!

• Googels

Potatisgratäng med vitt vin och buljong är välidgt gott, men kanske inte var du är ute efter om du vill att den ska likna en traditionell gräddig gratäng.

• lilla sandra

Rismjölk funkar oxå.
    Jag brukar värma på rismjölken o reda med lite majsstärkelse (INTE maizena-redningen) så att den blir lite tjockare, sen över potatisen o in i ugnen.

• MBert
    Lisen9 skrev 2009-10-29 20:58:14 följande:
    Det va mest smaken som jag inte gillade. I såser brukra jag ha i buljong och sånt så då känner man inte den smaken lika mycket!Tack för tipset med äggulan iaf!
    Men blanda i buljong i havregrädden även till potatisgratängen då.
  • Lisen9

Tack för alla tips hörrni!!
    Tror tyvärr inte att jag vill ha buljong i gratängen ..vill att den ska smaka som potatisgratäng eller nästan iaf!
    Så det lutar mot rismjölk

Tack igen!

• Puchiko

jag hade tagit någon vanlig laktosfri vispgrädde då

• lilla sandra
    Puchiko skrev 2009-10-30 23:22:31 följande:
    jag hade tagit någon vanlig laktosfri vispgrädde då
    Laktosfri är inte samma sak som mjölkfri.
  • Puchiko

ne just det, skyller på att jag är trött =P

• Tidvis

Jag gjorde en som var populär, jag hade sojagrädde.. Kommer dock inte ihåg vilket märke..

• MBert
    Lisen9 skrev 2009-10-30 23:20:09 följande:
    Tack för alla tips hörrni!! Tror tyvärr inte att jag vill ha buljong i gratängen ..vill att den ska smaka som potatisgratäng eller nästan iaf! Så det lutar mot rismjölk Tack igen!
    Men om du måste byta ut mjölk/grädde mot annat så kommer det tyvärr inte smaka som "vanlig" potatisgratäng (som man gör på mjölk/grädde). För ersättningsprodukterna smakar annat...
  • LenaMaria

Du kan också använda kokosmjölk. Några gånger har vi blandat havregrädde och kokosmjölk. Då har gratängen fått lagom sötma från kokosen och den vita krämigheten från havregrädden. Riktigt bra faktiskt, nästan som kogrädde...

• Zenobia

Alpro soya har en matlagningsgrädde, vet dock inte om det kan fungera då den kanske är för tunn. Men kan kanske vara värt att testa isåfall.

www.alprosoya.se/index.php&tx_macalproproducts_pi1[product]=245

• mjuik

Alpro soya!
    Jag använder alltid den och märker inte någon skillnad alls i smak.
    Oatly har skurit sig när jag använt den.

Ta alpro soya. Den vanliga blir bättre än light-varianten.

www.alprosoya.se/index.php&tx_macalproproducts_pi1

• Örjan Danielsson

Imat är hur bra som helst till potatisgratäng. Bara hälla på tills det nästan täcker potatisen. Lite mer salt och peppar bara, och helst King Edvard-potatis. Den suger åt sig vätskan bättre och det blir krämigare än med en fast potatis. Och låt stå lite längre i ugnen, runt 220-225 grader, blir det färg tidigt lägg på ett bakplåtspapper.

• Sticka

Den mjölkproteinfria färdiga potatisgratängen som finns att köpa, vad är de gjord på? Där kan man ju få tips, om inte annat :)

Svar på tråden Mjölkfri potatisgratäng