• Coors

vacination för röda hund innan ivf?

Jag ska genomgå en ivf snart och fick veta att jag inte är emmun mot rubellaviruset = röda hund.
    Så nu ska jag vacinera mig mot de?!

Är de fler som har varit med om detta?
    Hur länge lära ni vänta innan ni fick sätta igång efter sprutan?
    Tog ni den på en vanlig häslocentral?

• Svar på tråden vacination för röda hund innan ivf?
  • FruTiger

Jag var inte heller immun mot röda hund, eller jag låg på gränsen. Jag fick därför vaccinera mig. Man ringer till närmaste hälsocentral. Efter vaccinationen måste man skydda sig mot graviditet i 3 månader.

• Coors
    FruTiger skrev 2009-10-30 15:04:29 följande:
    Jag var inte heller immun mot röda hund, eller jag låg på gränsen. Jag fick därför vaccinera mig. Man ringer till närmaste hälsocentral. Efter vaccinationen måste man skydda sig mot graviditet i 3 månader.
    Tack för svaret!
    Är det för att vacinet ligger kvar i kroppen man måste vänta 3 månader innan man kan/får bli gravid? Man kan alltså inte börja med ivf tidigare?
  • Coors

Har försökt googla på varför man måste vänta 3 månader... men hittar bara olika svar, allt från 1-3månader. Nån som vet?

• FruTiger

Jag vet faktiskt inte varför, men antar att det har något med att fostret skulle kunna ta skada av vaccinet. Jag frågade aldrig utan gjorde bara som jag blev tillsagd

• Coors
    FruTiger skrev 2009-10-31 17:31:14 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför, men antar att det har något med att fostret skulle kunna ta skada av vaccinet. Jag frågade aldrig utan gjorde bara som jag blev tillsagd
    Jag får ta och fråga, ska ju dit nu i veckan.
    men 3 månader känns väldigt långt bort...
  • Dollars matte

Nu har du kanske redan varit där och har svaret redan. Men att det är 3 månaders skydd som gäller efter vaccineringen är för att det är ett sk levande vaccin, dvs en skvätt levande rubellavirus som sprutas in och så får kroppen själv bilda antikroppar. Pga detta finns det en risk för grava fosterskador om man skulle bli gravid innan kroppen har rensat ut vaccindosen/viruset helt. Det går säkert fortare än 3 månader men man har satt det som säkerhetsmarginal för att vara helt säker på att det ska vara riskfritt.

Visst känns det trögt att behöva vänta, men det går fortare än man tror. Hela ivf-processen är en enda lång väntetid i sig, så det är lika bra att vänja sig 
    Lycka till med behandlingen, när du får komma igång!

• Coors

Dollars Matte: Tack för svaret! Var hos dr idag. Vi skulle få börja med IVF:n i slutet av december för de skulle inte göra något att börja med spray o sprutor o så...
    Så glad vart jag att vi inte lära vänta 3 månader innan vi fick börja med de!

• HaBaNiTa

Jag var inte heller immun och tog min MMR spruta igår. Då sa de på kliniken att vi kan börja ÄP i slutet på januari är så glad men även lite små rädd då jag har hört att det kan göra ont! Nervös över att det inte kmr att funka eller att något kmr gå fel. Men är det säkert att börja med IVF när det inte har gått 3månader efter att man tog vaccinet??? Kan bebisen skadas???

Svar på tråden vacination för röda hund innan ivf?