Åhh vad jag är arg på Mittuniversitetet!
Jag bor utomlands men pluggar på distans från Mittuniversitet i Sverige. Denna hösttermin skulle jag läsa Företagsekonomi och Nationalekonomi. Företagsekonomins tentor kan jag skriva på Svenska Ambassaden. Det visste jag om och allt är frid och fröjd.
Nationalekonomin däremot är helt internetbaserad påstår dem och därför ska man endast ha hemtentor. Jättebra, tyckte jag. Så jag sökte in, kom in och köpte all kurslitteratur. Sedan började terminen och någon annan av studenterna bestämde sig för att kolla med vår lärare att det verkligen var hemtentor och inget annat. Då har han ändrat sig och bestämt att tentan antlingen måste skrivas på plats i Östersund eller så får man fixa själv. Inga problem tänkte jag, jag kan ju kontakta ambassaden igen. Då märker jag att han har lagt tentan på en lördag!
Jaha, då blir det ju svårare tänkte jag eftersom de enda ställena man har att välja mellan som utlandsstudent är ambassaden och Svenska Kyrkan. Inget av de ställena har öppet på lördagar. Jag påpekade detta för vår lärare och undrade om det fanns någon chans att vi kunde flytta tentan till en vardag. Det var tydligen helt omöjligt.
Nu är alltså mitt alternativ att hoppa av kursen, och bli skyldig CSN pengarna som de redan har betalat ut till mig och som jag har använt till att bl a köpt kurslitteratur för över 2000:-, eller åka till Sverige varannan månad för att skriva tenta vilket skulle kosta mig ca 10 000 för detta läsår. Då med förutsättningen att jag inte kommer att behöver skriva någon omtenta.
Åh, jag blir så arg. Varför kan de inte bara ge ut rätt information från början istället. Det hade sparat åtminstone mig flera tusen.
Är det någon annna som har varit i samma situation och lyckats få ersättning från skolan?