• Anonym (n.n)

Ni som kan jobb och utvecklingsgarantin - en fråga

Min sambo kommer snart komma in i jobb och utvecklingsgarantin för att hans akassedagar snart är slut. Min fråga är hur stor ersättningen är? Är den samma som 65% av lönen som han har nu? Minskas den ersättningen efter ett tag?

• Svar på tråden Ni som kan jobb och utvecklingsgarantin - en fråga
  • Anonym (n.n)

Okej men sänks ersättningen i jobb och utvecklingsgarantin precis som i a kassan?

• tess021

Jag har för mig att den sänks, på första pappret han får hem angående aktivitetsstöd eller vad det nu kallas så brukar det stå hur lång tid man får den högsta summan, när den blir lägre och hur mycket han kommer få ut då. Så var det för mig i alla fall, men då hade jag inte a-kassa innan.

• Anonym (n.n)

Ajdå...har försökt läsa mig till det på google men det står inget om någon minskning av ersättning. Därför jag undrar lite...

• tess021

Detta har jag hittat:

"När du deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program som du blivit anvisad till av Arbetsförmedlingen har du rätt till aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Aktivitetsstödet beräknas på ersättningen från a-kassan, och du får aktivitetsstödet istället för ersättningen från a-kassan.

Hur stort aktivitetsstöd får man?
    Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa
    Uppfyller du inte villkoren för att få ersättning från a-kassan får du 223 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid.

Om du uppfyller villkoren för a-kassa
    Uppfyller du villkoren för ersättning från a-kassan eller är utförsäkrad beräknas ditt aktivitetsstöd på ersättningen från a-kassan. Du kan få högst 680 kronor och lägst 320 kronor per dag i aktivitetsstöd om du deltar i ett program på heltid."

Kolla även in denna länk och se om du får bättre svar och hjälp. Förhoppningsvis tänker jag på samma typ av ersättning som du menar...
    forsakringskassan.se/nav/517551880c903c5eabe4530792f26fb4

Lycka till! :)

• hundpuss

Jag vet inte riktigt hur det fungerar om man haft A-kassa tidigare, det bästa hade nog varit om man ringer direkt till Försäkringskassan och frågar dom.

Jag ingår i jobbgarantins program för ungdomar, jag får 2600:-/mån

Svar på tråden Ni som kan jobb och utvecklingsgarantin - en fråga