• MelinasMamma

HJÄLP tack! Gammelmormor eller gammelfarmor?

Nu är det såhär att jag och flera kan inte komma på om min dotters pappas mormor är gammelmormor eller gammelfarmor.

Jag tänker såhär att min mormor är gammelmormor och då borde karlns mormor vara gammelmormor. Samtidigt tänker jag att karlns mamma är farmor och då borde farmors mor bli gammelfarmor. Jag vet fasiken inte... Känns som att det kan vara bådeoch.

Hur fasiken blir det?! Gammelfarmor eller gammelmormor?!!

• Svar på tråden HJÄLP tack! Gammelmormor eller gammelfarmor?
  • Sanna K

Det är ett hett ämne i vår familj men jag resonerar som så att det måste ju relatera till barnet alltså om barnet har två gamel mormor och tvp gamelfarmor Din och din mans mormödrar och farmödrar....

• Sanna K

Man räknar alltså inte farmors mor utan pappas mormor alltså gamelmormor.
    Lättare i Norge och USA där man har ett ord för alla. Grandma och på norska bestemor.

• Hallonmun

Min farmor vill inte bli kallad för gammel... för då kände hon sig så gammal. Så hon sa kalla mig farmor Agnes. så då har vi fortsatt att göra så på min makes sida med.

• SilverEmma

Min mormor är "lillamormor" till alla sina barnbarnsbarn, oavsett kön på den minstes förälder.

• MelinasMamma
    Sanna K skrev 2009-10-27 17:21:40 följande:
    Man räknar alltså inte farmors mor utan pappas mormor alltså gamelmormor. Lättare i Norge och USA där man har ett ord för alla. Grandma och på norska bestemor.
    Jag tycker så jag med. Att man går efter föräldrarna. Men det är några som tagit upp det där med farmors mor och då blev jag lite kluven och tänkte om det var så. Men jag säger gammelmormor.

Ja, vi sverige ska ju allt vara så komplicerat.
  • MelinasMamma
    SilverEmma skrev 2009-10-27 17:23:27 följande:
    Min mormor är "lillamormor" till alla sina barnbarnsbarn, oavsett kön på den minstes förälder.
    hehe, sött med lillamormor
  • SchumiFerrari

Här hemma har vi Farmor AnnaGreta och Farfar Alf. Oma och Opa. Oma och Opa är mannens mormor och morfar. På min sida finns det ingen gammal kvar.

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • MelinasMamma
    Hallonmun skrev 2009-10-27 17:21:58 följande:
    Min farmor vill inte bli kallad för gammel... för då kände hon sig så gammal. Så hon sa kalla mig farmor Agnes. så då har vi fortsatt att göra så på min makes sida med.
    Vanligt det där. Vet många som lärt sina barn med att t.ex säga mormor hilda eller farmor hilda just för att dom känner sig gammla.
  • SilverEmma
    MelinasMamma skrev 2009-10-27 17:25:34 följande:
    hehe, sött med lillamormor
    Kan tillägga att alla hennes (5) barn är döttrar, så hon är ju mormor för oss 11 barnbarn. Lillamormor har hängt med från början så det är självklart att min dotter som är nr 12 i nästa led fortsätter med det! Känns inte lika "gammalt" som gammelmormor.
  • Mälaröbo

Min mormor är gammelmormor och makens mormor är gammelmormor. Min farmor är gammelfarmor och makens farmor är gammelfarmor.
    Det de "är" får de fortsätta vara med tillägget "gammel".

• MelinasMamma
    Mälaröbo skrev 2009-10-27 17:35:24 följande:
    Min mormor är gammelmormor och makens mormor är gammelmormor. Min farmor är gammelfarmor och makens farmor är gammelfarmor. Det de "är" får de fortsätta vara med tillägget "gammel".
    Jag tycker ju att det är så jag med
Svar på tråden HJÄLP tack! Gammelmormor eller gammelfarmor?