• Bebis sugen

Går det resa med en 1 åring?

Jag och min sambo har rest mkt innan vi skaffade barn.
    Är sugna på en vecka utomlands till sommaren. Vår son blir då 1 år i juni.
    Men svärföräldrarna är mkt negativa...
    Vi är rätt flexibla av oss och ser egentligen inte problemet.

Ni som rest med barn vad anser ni?
    Vad bör man tänka på?
    För/nackdelar att åka med ett litet barn eller vänta något år.

Vi pratar en vecka till medelhavet.
    Tacksam för tips!

• Svar på tråden Går det resa med en 1 åring?
  • EJai

Kanske att man inte kan slappna av så mkt ananrs så ser jag inget problem alls i det.

• Stinky

Inga problem! Vi har varit och rest med lillfisen sen han var 2,5 månader gammal, och det har gått utmärkt! Det gäller bara att planera ordentligt och checka av att det viktigaste är med.

Ut och res med er!

• Bebis sugen

Ge gärna tips vad man ska tänka på osv.
    Kanske en billigare sittvagn?

Finns det blöjor och mat att köpa på charterorter?
    Ok jag vet att befolkningen i landet måste ju handla, men kanske är det mat osv barnet inte är "van" vid...

• Meli

Jag tycker inte det är några bekymmer. Man vet ju att man inte kan flänga runt på samma sätt som man gjorde på resorna innan man fick barn, utan att mycket tid kommer spenderas på hotellet. Därför väljer vi all inclusive hotell och bra hotell,4+ eller 5 i betyg. Man ser resan som sol, bad och avkoppling, mer än som en uptäcksresa helt enkelt. Mycket tid spenderas sittandes vid barnpoolen Eftersom det är så, så tycker jag att 1 vecka känns helt lagom. Först nästa år ska vi vara borta 2 veckor och då är barnen 7, 3 och 2 och jag känner att man kan ge sig iväg på någon liten utflykt.

I Turkiet där vi var i somras så var det väldigt dyrt för turister, vilket jag visste, då vi varit där tidigare. Vi hade med oss allt, brukmat, välling och blöjor.

På flyget bokade vi platserna längst fram för att inte ha det så trångt, då minstingen inte hade egen flygstol. Vi har rest varje år när minsta varit minst 1 (vissa läkare säger att flygningen inte är bra för öronen annars, andra håller inte med, men vi har tagit säkra före osäkra) och ajg inte varit gravid. Vi bilade tom till Sydfrankrike med en 4,5 åring och en 7månaders och det gick hur bra som helst

På charter har vi med oss en sulky samt bärsele, ergonomisk så lillen kunde sitta bekvämt på ryggen.

• resemamman

Klart du kan resa med en 1-åring! Strunta i svärföräldrarna och gör som ni själva känner känns bra. Vi har rest utomlands sedan våra barn var bara några veckor gamla. Och då sällan med charter, vi bor helst på enklare hotell, reser runt mycket, åker gärna på långresor och upplever minst lika mycket på våra resor med barn som innan barnen. Så länge ni vuxna känner er bekväma så kommer även barnet att göra det!

Mat och blöjor finns i princip överallt (särskilt dit det går charter). Och en 1-åring äter oftast vanlig mat. En enklare vagn kan vara smidigt, likaså att komplettera med bärsele eller bärsjal.

• Dixie

klart det går att resa med en 1åring - det blir ju inte samma typ av resa sen innan barnet - men hellre det än inte få resa alls!!!

trevlig resa!

• Tigerwoman

Man kan inte lyssna på föräldrar/svärföräldrar som kommer med negativa kommentarer om att resa med småbarn, för på deras tid gjorde man inte det. De har med största sannolikhet ingen erfarenhet av resa med barn och bör således ignoreras! Lyssna på dem som faktiskt har rest (och reser) med småbarn istället, så kommer du att höra att det går hur bra som helst!

• BejbyBoo

Om 6 veckor reser vi till Tobago med vår dotter. Vi är där i 3 veckor och hon fyller 1 år medan vi är där.

Som flera skriver - vi är beredda på att det inte blir samma typ av resa som vi gjort innan och vi har skrivit upp listor på allt som måste fixas innan, vad som ska köpas med, tas i handbagage/incheckat bagage osv osv.
    Flera i min föräldragrupp har redan gjort eller ska snart göra långa resor med sina barn (som är i samma ålder som vår dotter). Inga problem alls!
    Älskade dotter, du får mig att vilja vara en bättre människa.
Svar på tråden Går det resa med en 1 åring?