wellah skrev 2005-09-30 15:04:40 följande:
Någon här som har det, som kan berätta lite mer? Hur funkar ärftligheten? Jag har det inte, men min far och min farmor... undrar lite hur stor risk det är att min bebbe får det? Är det bara skönhetsfel eller kan det ge fysiska problem? Tusen tack för all guidning jag kan få.
Min son fick det för ca 3 år sen när han var 14. Vi såg att bröstet såg lite annorlunda ut än innan, men sa ingenting, för att inte oroa honom. Ett år senare tog han själv upp det och ville operera sig. Det såg inte alls fult ut, så vi försökte avstyra det, bl. annat med att han var i en känslig ålder och att han antagligen skulle ha en annan syn på det senare i livet. Vi försökte övertala honom att inte förhasta sig och vänta med sitt beslut, men han var obeveklig. Det visade sig sen att han precis uppfyllde de fysiska kriterierna för att få en operation av landstinget. Vi ville att han då hellre skulle göra ett plastikingrepp, som är en mycket mindre operation: endast lokalbedövning, ingen sjukskrivning, inga värktabletter etc. Men han gick inte att rubba. Han ville absolut göra operationen som innebär att bröstbenet lyfts fram, genom att man trär en stålskena under det. Vi gjorde alla förberedande undersökningar under nästan ett år. Man kollade hjärta, lungor etc. För ett år sen gjordes operationen. För honom gick det väldigt bra. Han var på sjukhuset i 9 dagar, vilket är normalt och sen hemma i bara 5 dager till, vilket är lite kortare tid än normalfallet, vad jag förstod. Allt har gått över förväntan bra, även om han hade väldigt ont och svårt att andas under några dagar direkt efter operationen. Skenan ska sitta i tre år. Man får ett ca 5 cm långt ärr på varje sida. Det som kan hända när man tar ut skenan, är att bröstbenet sjunker tillbaka litegrann igen.