• Norskamamman

Min 4-åring ljuger

Ja - om fyller strax 4 år och "ljuger" eller skojar som hon själv säger.
    Det kan vara om allt, typ när vi är ute och åker bil är hon kissnödig osv, sedan när man stannar, som sist i ös-pös regnväder, så kommer det inget och hon säger att hon skojade.

Sedan kan hon berätta att hon inte fått mat på dagis, att de bara varit inne (även om jag vet att de var ute när jag hämtade henne)
    Att hennes bästa kompis är på semester i 5 veckor - för sedan veta att hon är där.

Osv osv.

Jag har ingen aning vad detta är för "fas" men vi försöker alltid förklara för henne att det är viktigt att säga sanningen etc.

Är det något man behöver oroa sig för? Någon annan som har samma "problem"?

• Svar på tråden Min 4-åring ljuger
  • Amazina

Tror inte du ska oroa dig! Barn i den åldetrn har extremt livlig fantasi! Var dock noga med rätta henne utan att anklaga henne!

• vampyria2

Det är en tidig liten tjeje ni har, man brukar kalla 5 årsåldern för ljuga åldern {#lang_emotions_dreamer}  De flesta barn går igenom en fas där de testar på hur det är att ljuga, de har helt enkelt kommit på att man kan göra det.

Tippset som jag kan ge dig är att se vilka lögner ni kan se mellan fingrarna på och vilka ni måste sätta stopp på. en del kan man visa att man förstår att de ljuger men att man hänger med ändå, det gillar de och det gör att de lär sig vad humor är.
    Inte många barn fortästter att ljuga senare utan de komer på att det är pinsamt att bli på kommen med lögner och att man inte tjänar på det.

• Norskamamman

Tack för svar - jaha - där ser man - 5-åring redan :)
    Jo, man vill ju inte anklaga henne, det vi försöker säga är att vi gärna vill veta sanningen när vi frågar saker.

Det jag tycker är så otäckt att hon helt utan bekymmer kan säga; nej, jag har inte varit ute idag - när man vet att hon har varit det. Men det är ju ingen lögn man behöver "tjafsa" om. Det som "stör" mig är när hon säger att hon har tvättat händerna efter toabesök - när hon inte gjort det. Och att man får stanna på E18 och ut i regnet för att höra att hon skojar... drygt och irriterande tyvärr.

• ninmid

haha det är en fas dom går igenom, vi har precis haft den perioden med vår 4åring ; )

Absolut inget att oroa sig för, hör till utvecklingen!
  • AmandaPitkänen

Precis så håller min son på här hemma också.
    Tror det inte är någon fara, det är nog som många skrivit en fas de går igenom bara.

• tru

en till här, och här är det inga småsaker vi ljuger om. ställer till de så mamma och pappa nästan bråkar för hon säger att jag har sagt saker och till mig att pappa sagt saker.

sen är de även små saker som att hon fick ingen mat på dagis eller att bara pojkarna fick äta och inte flickorna. Att pojkarna fick göra saker som inte flickorna fick göra är standarden.

• Evangeline72

Min tjej på 4 år är likadan! Ljuger om allt möjligt. Tydligen helt normalt=)

• bonnieloveskim

skulle nog inte vilja kalla det ljuga utan mer att vilja testa verkligenheten om den är förändringsbar.. om det man säger kan bli verklighet för att man säger det.. och så börjar ju fantasin vakna till liv nu..

det är en fas.. man får ta det med en klackspark.. tror inte man behöver rätta till hela tiden dåfår man ju rätta allt de säger.

Svar på tråden Min 4-åring ljuger