Inlägg från: Norskamamman |Visa alla inlägg
  • Norskamamman

Min 4-åring ljuger

Ja - om fyller strax 4 år och "ljuger" eller skojar som hon själv säger.
    Det kan vara om allt, typ när vi är ute och åker bil är hon kissnödig osv, sedan när man stannar, som sist i ös-pös regnväder, så kommer det inget och hon säger att hon skojade.

Sedan kan hon berätta att hon inte fått mat på dagis, att de bara varit inne (även om jag vet att de var ute när jag hämtade henne)
    Att hennes bästa kompis är på semester i 5 veckor - för sedan veta att hon är där.

Osv osv.

Jag har ingen aning vad detta är för "fas" men vi försöker alltid förklara för henne att det är viktigt att säga sanningen etc.

Är det något man behöver oroa sig för? Någon annan som har samma "problem"?

• Svar på tråden Min 4-åring ljuger
  • Norskamamman

Tack för svar - jaha - där ser man - 5-åring redan :)
    Jo, man vill ju inte anklaga henne, det vi försöker säga är att vi gärna vill veta sanningen när vi frågar saker.

Det jag tycker är så otäckt att hon helt utan bekymmer kan säga; nej, jag har inte varit ute idag - när man vet att hon har varit det. Men det är ju ingen lögn man behöver "tjafsa" om. Det som "stör" mig är när hon säger att hon har tvättat händerna efter toabesök - när hon inte gjort det. Och att man får stanna på E18 och ut i regnet för att höra att hon skojar... drygt och irriterande tyvärr.

Svar på tråden Min 4-åring ljuger