8 veckors bebis som tappat aptiten (lång)
Hej,
jag är ganska orolig för min lille son som inte längre verkar vara intresserad av maten.
Jag helammar och det gick ganska bra i början (färutom ganske den allra första veckan då vi fortfarande lärde oss amma), men sedan när min son blev 3 veckor hände det plötsigt något. Tillsammans att han blev mer vaken och medveten om sin omgivning började han böka vid bröstet: han började amma bra men sedan släppte bröstet, tog tag igen och släppte , blev arg osv. Först trodde jag att det bara var någon period som skulle gå över men han håller på fortfaranade. Jag kan inte säga att det varit lika dåligt hela tiden, men det är krångel med amning nästan varje dag. Ett tag blev det bättre och jag började våga andas ut, men sedan nu när han är 8 veckor blev det jätteilla. De senaste dagarna har han knappt ätit något, verkar det som. Han signalerar inte ens att han är hungrig och när jag tycker att det gått tillräckligt lång tid och att han borde vara hungrig försöker jag lägga honom vid bröstet, men han verkar inte alls intresserad, suger bara lite och sedan börjar skrika och vill därifrån. Jag har gott om mjölk och ett tag trodde jag att det bökandet vid bröstet beror på att det rinner för fort och att han inte hinner svälja (kan verkligen spruta så att vi båda blöta). Vi var till och med på amningsmottagningen och barnmorskan tyckte likadant. Men nu är det så att på grund av att han ätit mindre har även mjölkproduktionen minskat (fast det finns fortfarande tillräckligt), men han äter bara sämre. Igår var det värst och jag grät av förtvivlan och oro - han åt bara några få gånger under dagen och det också max 5 minuter. På natten har det annars funkat jätte bra, men nu inatt sov han över en av sina måtider och jag blev förstås orolig och väckte honom eftersom han inte ätit bra på dagen, men han verkade inte alls hungrig och somnade om direkt. För övrigt verkar han må ganska bra- när han är vaken är han lugn väldigt glad, måste nästan säga att gladare än förut, ler och skrattar mycket mer (detta har också börjat nu för några dagar sedan). Jag tycker bara att han kan hålla sig vaken så korta pass, ca 1 timme, sedan syns det att han börjar tröttna. Och somna kan han inte av sig själv, utan somnar oftast vid bröstet och det är inte lätt att få honom ta bröstet de sista dagarna. Det enda som brukar funka är att gå in i halvmörkt badrum och sätta på duchen.
Måste tillägga att han har gått upp i vikt som han ska - föddes 3540g och vid 6 veckor var han 5370g. Nästa vägning är på torsdag och jag är rädd att han inte gått upp någonting.
Jag har haft massor av teorier om varför han beter sig så, allt från torsk på tungan, utvecklingsfaser och tyst reflux. Det verkar ju ibland att han vill fortsätta äta men någonting stör honom (ont någonstan?)
Nu vet jag inte längre när han verkligen inte vill äta eller när han egentligen är hungrig men bara beter sig så. Jag försöker ändå varje gång med bärande och dusch och allt möjligt och har samtidigt skuldkänslor att jag tvingar honom till bröstet (han kanske trotsar nu därför?). Men om jag inte gör det oroar jag mig för att han är hungrig (en så liten bebis kan ju inte vara utan mat 4 , 5 timmar och inte vara hungrig).
Ohh, det är så mycket oro med honom. Utöver allt det där är han en ganska krävande krabat. Vill vara underhållen hela tiden, på dagen sover bara i vår famn, hatar barnvagn och bilbranstol.
En sak till, jag har aldrig använt flaska, så det kan inte vara orsaken till hans bröstvägran. Napp har vi börjat använda nu, men han tar inte gärna den.
Nu blev det riktigt långt, men hoppas att ni orkar läsa och kanske har tips, råd eller erfarenhet.