• kamponella

8 veckors bebis som tappat aptiten (lång)

Hej,
    jag är ganska orolig för min lille son som inte längre verkar vara intresserad av maten.
    Jag helammar och det gick ganska bra i början (färutom ganske den allra första veckan då vi fortfarande lärde oss amma), men sedan när min son blev 3 veckor hände det plötsigt något. Tillsammans att han blev mer vaken och medveten om sin omgivning började han böka vid bröstet: han började amma bra men sedan släppte bröstet, tog tag igen och släppte , blev arg osv. Först trodde jag att det bara var någon period som skulle gå över men han håller på fortfaranade. Jag kan inte säga att det varit lika dåligt hela tiden, men det är krångel med amning nästan varje dag. Ett tag blev det bättre och jag började våga andas ut, men sedan nu när han är 8 veckor blev det jätteilla. De senaste dagarna har han knappt ätit något, verkar det som. Han signalerar inte ens att han är hungrig och när jag tycker att det gått tillräckligt lång tid och att han borde vara hungrig försöker jag lägga honom vid bröstet, men han verkar inte alls intresserad, suger bara lite och sedan börjar skrika och vill därifrån. Jag har gott om mjölk och ett tag trodde jag att det bökandet vid bröstet beror på att det rinner för fort och att han inte hinner svälja (kan verkligen spruta så att vi båda blöta). Vi var till och med på amningsmottagningen och barnmorskan tyckte likadant. Men nu är det så att på grund av att han ätit mindre har även mjölkproduktionen minskat (fast det finns fortfarande tillräckligt), men han äter bara sämre. Igår var det värst och jag grät av förtvivlan och oro - han åt bara några få gånger under dagen och det också max 5 minuter. På natten har det annars funkat jätte bra, men nu inatt sov han över en av sina måtider och jag blev förstås orolig och väckte honom eftersom han inte ätit bra på dagen, men han verkade inte alls hungrig och somnade om direkt. För övrigt verkar han må ganska bra- när han är vaken är han lugn väldigt glad, måste nästan säga att gladare än förut, ler och skrattar mycket mer (detta har också börjat nu för några dagar sedan). Jag tycker bara att han kan hålla sig vaken så korta pass, ca 1 timme, sedan syns det att han börjar tröttna. Och somna kan han inte av sig själv, utan somnar oftast vid bröstet och det är inte lätt att få honom ta bröstet de sista dagarna. Det enda som brukar funka är att gå in i halvmörkt badrum och sätta på duchen.
    Måste tillägga att han har gått upp i vikt som han ska - föddes 3540g och vid 6 veckor var han 5370g. Nästa vägning är på torsdag och jag är rädd att han inte gått upp någonting.
    Jag har haft massor av teorier om varför han beter sig så, allt från torsk på tungan, utvecklingsfaser och tyst reflux. Det verkar ju ibland att han vill fortsätta äta men någonting stör honom (ont någonstan?)
    Nu vet jag inte längre när han verkligen inte vill äta eller när han egentligen är hungrig men bara beter sig så. Jag försöker ändå varje gång med bärande och dusch och allt möjligt och har samtidigt skuldkänslor att jag tvingar honom till bröstet (han kanske trotsar nu därför?). Men om jag inte gör det oroar jag mig för att han är hungrig (en så liten bebis kan ju inte vara utan mat 4 , 5 timmar och inte vara hungrig).
    Ohh, det är så mycket oro med honom. Utöver allt det där är han en ganska krävande krabat. Vill vara underhållen hela tiden, på dagen sover bara i vår famn, hatar barnvagn och bilbranstol.
    En sak till, jag har aldrig använt flaska, så det kan inte vara orsaken till hans bröstvägran. Napp har vi börjat använda nu, men han tar inte gärna den.

Nu blev det riktigt långt, men hoppas att ni orkar läsa och kanske har tips, råd eller erfarenhet.

• Svar på tråden 8 veckors bebis som tappat aptiten (lång)
  • kamponella

Någon som kan hjälpa mig att förstå min sons beteende? eller någons barn betett sig likadant? hjälp!

• Jeta81

Har inte egna erfarenheter kring detta då lillen var amningstokig.
    Men några saker som du kan titta på lite är:

Kissar han fortfarande?
    Bajsar han?
    Så länge det kommer kiss och avföring så får han i sig ordentligt.

Om du är rädd att han är uttorkad kan man titta på fontanellen. Den ska INTE vara insjunken.

Sen kan du nog kontakta BVC tidigare och be att få en vägning så slipper du oroa dig fram tills vägningen. Förklara läget så går det nog bra.

Hoppas det går bra för dig!

• kamponella

han kissar och bajsar väl helt ok tycker jag. har inte räknat blöjor men det blir runt 8-10 byten per dag. men sen är de inte alla så tunga. fontanellen är oxå normal. men varför håller han på så? det är så jobbigt för både nig och för honom:(

• Suzanne takes you down

Vet du vad- jag tror att du kan vara lugn. Om din pojk går upp i vikt och i övrigt verkar må bra så tror jag inte du skall oroa dig. Det är en utvecklingsfas vid 8 veckor om jag inte minns fel och det kan ju leda till ett allmänt ointresse för mat exempelvis. Min kille var också väldigt bökig med amningen och krånglade ofta vid bröstet. Han gick dock ändå upp i vikt som han skulle så det var bara att gilla läget...Ta kontakt med Bvc om du vill ha lite stöttning i det här. Men så länge han kissar, bajsar och går upp i vikt så verkar ju allt vara i sin ordning tänker jag...

• Suzanne takes you down

Och du- för att vända på det och belysa det positiva så låter det ju faktiskt ganska skönt att han sover på natten utan allt för många uppvak/amningar...

• Lota

Min dotter betedde sig så där under perioder av utvecklingssprång. Ibland var det sömnen det visade sig på men oftast vid amning. Jag pratade med Amningshjälpen som vi har här o fick bekräftat att vissa barn krånglar med maten o vissa med sömnen i perioder av utveckling. Min dotter åt under några dagar 3 ggr på hela dygnet, men hon var nöjd o gick upp som hon skulle ändå under den veckan. Men vilken oro jag hade! Det vände sen för att vara som vanligt för att vara lite struligt vid nästa språng igen, men det var nog mest där vid sprången i v 8, 12 om jag inte minns fel.
    Det är min erfarenhet av det i alla fall, hoppas det vänder snart för er o din lilla kille får lite ro igen.

• LisaPI

Min dotter har alltid varit som du beskriver att din son är..
    Korta amningspass och ibland (ofta) mycket bök vid bröstet. Hon är nu 4mån.
    Så länge han är nöjd och går upp fint i vikt så är det ingen fara alls men förstår din oro och frustration!
    Hoppas att det blir bättre och att han "lär sig" komma till ro vid bröstet!
    Styrkekram!

• Malawi

Min systers barn var snabbammare, de låg aldrig längre än 5 minuter vid bröstet. Ditt barn kanske är en snabbammare?

• kamponella

Tack för alla svar! jag blev faktiskt mycket lugnare. Imorgon är vägning, då får vi se hur det är med vikten.
    Ville bara fråga hur länge de utvecklingsfaserna varar. Hur var det för era barn, Suzanne takes you down och Lota?

Det där med snabbamning: jag har ju ganska mycket mjölk som också rinner fort så jag hoppas han får i sig tillräckligt på så kort tid. Jag har börjat pumpa ut lite innan amningsförsök om bröstet är väldigt fullt så att det inte skulle rinna för fort (ifall han blir arg på det), och då hinner jag pumpa ut nästan 100 ml innan utdrivningsreflexen lugnat sig lite (och det tar oftast ca 2-3 minuter). Men som sagt det är när bröstet fullt.

• kamponella

Vi var idag och vägde honom. Han har gått upp 300 g på 2 veckor. Förut gick han upp 200-300 g varje vecka. Hmm, det var ju lite mindre än förut, men sedan det kanske varierar från period till period hur mycket de går upp. Hur har det varit med era bebisar kring 2 månader?

• kamponella

Vi var idag och vägde honom. Han har gått upp 300 g på 2 veckor. Förut gick han upp 200-300 g varje vecka. Hmm, det var ju lite mindre än förut, men sedan det kanske varierar från period till period hur mycket de går upp. Hur har det varit med era bebisar kring 2 månader?

• Lota

För dottern höll faserna i sig lite olika, men det kunde vara nån vecka el längre vissa faser. Bara att härda ut.....

Jag rekommenderar varmt boken "växa o upptäcka världen, om sju utvsprång under första året" nåt sånt heter den, sök på bokus. Har stämt klockrent på min dotter, får se hur det blir för lille sonen 1 mån

Svar på tråden 8 veckors bebis som tappat aptiten (lång)