• Tina30

Blöjfri vid 1 års ålder?

Är det någon som har lyckats med att få bebis blöjfri runt ettårsåldern (eller tidigare)?
    Jag var blöjfri (iallafall på dagtid) när jag var ett och vet fler som var likadant. Det jag undrar lite över är hur man går tillväga. Och varför vissa är så hemskt mycket emot att potträna barn när de är under ett år? I andra länder så springer ju inte barn runt med blöjor till 3-4 års åldern så det kan ju inte vara något konstigt, nytt eller omöjligt.
    Alla erfarenheter är välkomna!

• Svar på tråden Blöjfri vid 1 års ålder?
  • enny signatur

Dottern har inte haft blöja något sedan hon var 8 månader (och de sista två var det bara på natten).

Vad undrar du? Vi pottränade inget, däremot så tog vi henne på toa när hon visade att hon var kissnödig. Vi har aldrig haft blöja på henne på dagen utan hade tshirtar/handdukar under i början. När vi åkte någonstans hade vi blöja samt på natten (och bara tygblöjor). Vid 6 månader så insåg vi att vi alltid lyckades missa när hon var ute bara för att vi behövde kränga av henne en blöja och slutade med åbäcket när vi var ute och reste och då fungerade det istället.
    Har varit några missar sedan dess men inte alls så fasligt många. Nu är hon närmare 3 och nu ska det till något kraftigt för att hon ska kissa på sig på natten, men nu går hon ju på pottan på dagen själv med. Fortfarande så att vi tar henne på toa när hon somnat en gång dock. Men det var rätt tidigt det bara behövdes en gång dvs hon kissade int epå natten i övrigt.

• Tina30

Åh vad härligt att höra! Hur menar du med att ni hade tröjor och handdukar under? I byxan eller under rumpan när hon satt nånstans? Jag har itne lyckats lära mig se hennes "kisssignaler" än. Kanske pga av att hon har blöja? Har börjat sätta henne på potta och toa och hon klämmer och bajsar iallfall.
    Känns lite läskigt att ha henne utan blöja, det lär ju bli blött i tid och otid liksom. Svårt också under vinteritd med ovaraller kan tänkas? Tar jättegärna emot fler tips och tankar om det hela!

• enny signatur
    Tina30 skrev 2009-10-28 00:58:32 följande:
    Åh vad härligt att höra! Hur menar du med att ni hade tröjor och handdukar under? I byxan eller under rumpan när hon satt nånstans? Jag har itne lyckats lära mig se hennes "kisssignaler" än. Kanske pga av att hon har blöja? Har börjat sätta henne på potta och toa och hon klämmer och bajsar iallfall. Känns lite läskigt att ha henne utan blöja, det lär ju bli blött i tid och otid liksom. Svårt också under vinteritd med ovaraller kan tänkas? Tar jättegärna emot fler tips och tankar om det hela!
    Vi hade inte byxor på henne i början utan helt enketl under där hon låg (vår famn).
    Hur gammal är hon nu?
    Som jag förstått det blir det ofta rätt mycket bekymmer av vanliga blöjor (barnet känner inte att den kissar då det sugs upp)....
    läskig tutan blöja.. ja det tar ju sin tid och sina ansträngningar självklart. Men varför är det så illa? Det var just när vi åkte vi hade blöja (dvs under overall) de första 6 måanderna
  • lilfisen

herrehud va impad jag är av arat engagemang...har hört att det är svårare med pojkar . . men har ni tips på hur man kan göra med pojkar ? min son är 14 mån?

tänkte på det om att barn inte känner av att dom kissar i blöjan längre och tycker därför inte att det är äckligt. . men vad tror ni om att testa stora tjocka bindor hemma istället för tröjor å så ? skulle de funka ??

• enny signatur
    lilfisen skrev 2009-10-29 20:14:15 följande:
    herrehud va impad jag är av arat engagemang...har hört att det är svårare med pojkar . . men har ni tips på hur man kan göra med pojkar ? min son är 14 mån? tänkte på det om att barn inte känner av att dom kissar i blöjan längre och tycker därför inte att det är äckligt. . men vad tror ni om att testa stora tjocka bindor hemma istället för tröjor å så ? skulle de funka ??
    Vad skulle vara annat med pojkar? köp vanlig tygblöja annars (vik blöja, inte massa plast utan i bomull), blri väl samma efekt som tjocka bindor fast enkalre?) och byt sedan så han går bar hemma iaf.
    Det var ett bra engaemang som behövdes då men värt det i tusen!
  • Siggan

Vi började sätta vår dotter på pottan när hon var ca. 4 mån. Ganska snabbt fattade hon vad man skulle göra där. Men vi använde blöja på heltid tills hon var ca. 15 mån. Då fick hon gå med rumpan bar när vi var hemma och så tog vi henne till pottan när vi trodde det behövdes. Det fungerade bra och vid 18 mån var hon så pass torr att hon fick vara utan blöja på dagis (förutom när de var ute + när hon sov).

• Tittij

Vår tjej är 9 månader och vi har tänkt köpa en potta nu i helgen.
    Hon är ofta utan blöja här hemma när hon kryper runt, men jag tycker hon kissar lite här och där utan att jag ser några tecken på kissnödighet.

Hur märker man att de behöver gå? Och börjar man lixom?
    Sätter man dem bara på potten och säger tsssss och hoppas att det kommer nåt, eller väntar man tills de börjar kissa och sprignar "hysteriskt" med dem till pottan och låter dem kissa klart där så att de förstår att det är där man ska kissa?

• Tittij

Vår tjej är 9 månader och vi har tänkt köpa en potta nu i helgen.
    Hon är ofta utan blöja här hemma när hon kryper runt, men jag tycker hon kissar lite här och där utan att jag ser några tecken på kissnödighet.

Hur märker man att de behöver gå? Och börjar man lixom?
    Sätter man dem bara på potten och säger tsssss och hoppas att det kommer nåt, eller väntar man tills de börjar kissa och sprignar "hysteriskt" med dem till pottan och låter dem kissa klart där så att de förstår att det är där man ska kissa?

• enny signatur
    Tittij skrev 2009-11-07 20:06:16 följande:
    Vår tjej är 9 månader och vi har tänkt köpa en potta nu i helgen. Hon är ofta utan blöja här hemma när hon kryper runt, men jag tycker hon kissar lite här och där utan att jag ser några tecken på kissnödighet. Hur märker man att de behöver gå? Och börjar man lixom? Sätter man dem bara på potten och säger tsssss och hoppas att det kommer nåt, eller väntar man tills de börjar kissa och sprignar "hysteriskt" med dem till pottan och låter dem kissa klart där så att de förstår att det är där man ska kissa?
    Jag vägrade köra på tssssss ljud. Det låter som hjärntvätt i mitt tycke...
    Helt enkelt så vill jag inte att barnet ska förknippa ett ljud med att kissa faktiskt..
    Ett sätt är att ta barnet på toa en stund efter att det ätit, när dne vaknat osv. dvs några speciella gånger och sedan när det verkar vara på g typ.
  • Tittij
    enny signatur skrev 2009-11-07 23:45:29 följande:
    Jag vägrade köra på tssssss ljud. Det låter som hjärntvätt i mitt tycke...Helt enkelt så vill jag inte att barnet ska förknippa ett ljud med att kissa faktiskt..Ett sätt är att ta barnet på toa en stund efter att det ätit, när dne vaknat osv. dvs några speciella gånger och sedan när det verkar vara på g typ.
    Har du nån "teori" om varför man inte ska ha kissljud? Har inte ens tänkt på det förut Idag har vi iallafall köpt en potta och vi satt och läste en bok en stund, men inget hände. Vi gjorde iallafall inga kissljud

Imorogn börjar vi mer seriöst, då ska jag försöka ta henne när hon är nyvaken och nyäten som du säger så hoppas vi att det kommer lite kiss nån av gångerna iallafall
  • Siggan

Vi gjorde kissljudet. Jag kallar det inte hjärntvätt utan betingning, dvs. barnet ska koppla ihop ett ljud med att kissa. Men att bli satt på pottan är ju en betingning i sig dvs, nu sitter jag på pottan och där ska jag kissa. Så ljudet är ingen nödvändighet på något vis. Även om jag tycker det är kul.

• Nyjenyn

Vi började hålla lillen över toaletten vid 3,5 månaders ålder. Nu kissar och bajsar han på toaletten eller potta (han är nu 8,5 månader) nästan jämt. Han går med blöja, vi har inte riktigt "vågat" ta steget att ta bort den.

Här finns också en tråd som diskuterar detta:

www.familjeliv.se/Forum-3-100/m46887255.html

Välkomna dit om ni vill.

• asti

Hej, vår flicka är 20 mån nu. Vi började när hon var 2 månader och hon fattade också snabbt vad hon skulle göra på pottan. Vi har använt tygblöjor, ett visst ord (inte kissljud), kissat på rutin efter mat, sovning osv och bajsat på pottan har hon gjort sen hon var 6 månader. I juni (16 månader) slutade vi med blöja och tillförlitlig nattorr var hon väldigt snart och i slutet av sommaren (18 månader) var hon jätte duktig med att säga till att hon behövde kissa. Då kunde jag känna att hon var tillförlitligt torr på dagen också.

Sen började hon på dagis och jag vet att det kan komma ett bakslag då, men det jag funderar på är, hur länge kan det sitta i, för ibland känns det helt hopplöst. De är bra på dagis och sätter inte på henne någon blöja, men det är ofta 1-2 påsar med hem. Det har varit dagar när det inte är någon påse, men också dagar som det är många fler. I bland känns det som inte ens reagerar på att hon har kissat på sig.

En vän till oss har en flicka som är ett halvår äldre och de började potträna henne vid 2 års ålder och det kändes som att hon blev torr med en gång. Hur ska vi gå vidare på annat sätt än vad vi gör? Är det en mognadsfråga? Hon är så tidig med allt annat både motoriskt och språkligt. Någon som har några tips och idéer?

• Siggan

asti: Är det bara på dagis det inte fungerar eller är det likadant hemma också? Om det bara är på dagis skulle jag ta ett snack med personalen. Det kan göra underverk.

• asti

siggan: nej, tyvär är det samma hemma. personalen på dagis är bra och vi pratar mycket om det med dem. det är ett föräldrakooperativ och det är inte så många barn, vilket känns positivt.

• Greksmurfen

har haft potta till max sedan han var 7månader=)... idag bajsar han bara på pottan å ha gjo å sen han var 8-9mån=)... han har iaf associerat pottan med att bajsa.. näsa steg blir till att börja använda den till att kissa i med=)....köpt tygblöjor med få se när ja ska börja anävnda dem=)

mamma till Maximilian född 081028
  • BossOrange
    enny signatur skrev 2009-10-28 00:30:59 följande:
    Dottern har inte haft blöja något sedan hon var 8 månader (och de sista två var det bara på natten).Vad undrar du? Vi pottränade inget, däremot så tog vi henne på toa när hon visade att hon var kissnödig. Vi har aldrig haft blöja på henne på dagen utan hade tshirtar/handdukar under i början. När vi åkte någonstans hade vi blöja samt på natten (och bara tygblöjor). Vid 6 månader så insåg vi att vi alltid lyckades missa när hon var ute bara för att vi behövde kränga av henne en blöja och slutade med åbäcket när vi var ute och reste och då fungerade det istället.Har varit några missar sedan dess men inte alls så fasligt många. Nu är hon närmare 3 och nu ska det till något kraftigt för att hon ska kissa på sig på natten, men nu går hon ju på pottan på dagen själv med. Fortfarande så att vi tar henne på toa när hon somnat en gång dock. Men det var rätt tidigt det bara behövdes en gång dvs hon kissade int epå natten i övrigt.
    Det är ju rätt intressant änå. Vi hade blöjor tills hon var 2,5, av bekvämlighet... På dagis, trägolv med sprickor hemma... Men är sedan 2,5 torr dagtid och nattetid utan träning. Går på potta och toa själv..

Så jag tor att det är individuellt, men varför stressa fram?
  • Kliff

Vår lilltjej var blöjfri vid 11 månaders ålder. Gå in på ecsweden.se och läs mer! Jag tror absolut att bebisar från det dom föds är medvetna om sitt behov av att kissa och bajsa, och att de kommunicerar detta. Att kissa och bajsa är ett biologiskt styrt behov, precis som hunger-mat, trött-sova. Alltså ngt som inte behöver läras. Däremot behöver vi föräldrar lära oss att tolka deras signaler. Och det är inte så svårt! Faktiskt. Precis som vi lär oss att en viss typ av gnäll betyder trött-vill-sova, eller ett annat betyder hungrig-vill-ha-mat... Det handlar om kommunikation mellan mig och mitt barn. Men som sagt; läs mer om ec - för övrigt ett begrepp som beskriver hur majoriteten av jordens föräldrar och barn gör och har gjort sedan urminnes tider... Lycka till!

Svar på tråden Blöjfri vid 1 års ålder?