• froppen

Arbetsplatser dit man INTE får ta med egen matdosa...

... finns dem?
    Finns det arbetsplatser som avkräver sina anställda att köpa, (dyra) lunchkuponger istf att ta med egen matdosa?
    Vet i alla fall en folkhögskola där det är förbjudet att medtaga egen matdosa. I alla fall att inmundiga denna i skolans matsal........ propsar man på att ändå ha med egen matlåda där så får man äta den utanför skolbyggnaden. I bilen, t. ex, för dem som nu alls har egen bil vill säga.

Känner ni till någon arbetsplats där anställda förvägras att äta sin egen medhavda lunchlåda på sin arbetsplats?
    Får dessa kanske ändå ha egen matdosa med sig på arbetet, men då sitta t. ex i bilen och äta den?
    Ni behöver ju inte lämna ut arbetsplatsen ifråga nu(för ni kan ju tappa eran anställning), utan bara svara på frågan om ni känner till, osv.

• Svar på tråden Arbetsplatser dit man INTE får ta med egen matdosa...
  • Lönnsirap

Låter väldigt hårt att vara tvungen att äta utanför skolbyggnaden.

När jag gick på folkhögskola fanns det ett litet utrymme där man kunde sitta om man hade medtagd mat. Man fick inte sitta i matsalen. Och så brukar det ofta vara (vad jag hört). Att matlåda inte får ätas i restaurangen förekommer nog på många ställen.

• Juno

Men att det inte finns ett personalrum där man får äta medhavd mat... Tror att det är lag på att det måste finnas. En fråga för facket

• Användarnamn är för mesar
    froppen skrev 2009-10-28 02:32:59 följande:
    ... finns dem? Finns det arbetsplatser som avkräver sina anställda att köpa, (dyra) lunchkuponger istf att ta med egen matdosa? Vet i alla fall en folkhögskola där det är förbjudet att medtaga egen matdosa. I alla fall att inmundiga denna i skolans matsal........ propsar man på att ändå ha med egen matlåda där så får man äta den utanför skolbyggnaden. I bilen, t. ex, för dem som nu alls har egen bil vill säga. Känner ni till någon arbetsplats där anställda förvägras att äta sin egen medhavda lunchlåda på sin arbetsplats? Får dessa kanske ändå ha egen matdosa med sig på arbetet, men då sitta t. ex i bilen och äta den? Ni behöver ju inte lämna ut arbetsplatsen ifråga nu(för ni kan ju tappa eran anställning), utan bara svara på frågan om ni känner till, osv.
    När jag jobbade på restaurang så fanns det så vitt jag vet inget förbud att ta med egen mat, MEN, omkring 40kr drogs automatiskt av min lön varje dag jag arbetade, för mat. Alltså vi fick käka typ pizza eller pasta där, men pengarna drogs av lönen oavsett om man åt eller ej.

Fick höra att de tydligen hade lagen på sin sida.
  • Elli47

Jag vet att i FN-byggnaden i New York får man inte ta in något ät- eller drickbart.. men det är det enda stället jag vet!

• 071001

Jodå, på mitt fd jobb hade vi "varm mats-förbud" pga att de tyckte att det luktade för mycket eftersom vi jobbade med kundbesök.
    På mitt nuvarande jobb har vi inget förbud, men vi har ingen mikro så varm mat är inte aktuellt dessvärre.

• andeta

Japp, helt klart finns dem! Jag jobbar på ett!

På ett värdhus, dem drar ca 30 kr från lönen per dag man jobbar, men då får du kaffe, bulle, läsk och mat. Lätt värt det tycker jag. Då jag kliver upp fem när jag ska jobba och då är det skönt att slippa tänka på nå mer än att klä på sig... sambon som jobbar vanlig tid och på ett "vanligt" jobb glömmer den titt som tätt...

• andeta
    andeta skrev 2009-10-28 22:25:07 följande:
    Japp, helt klart finns dem! Jag jobbar på ett! På ett värdhus, dem drar ca 30 kr från lönen per dag man jobbar, men då får du kaffe, bulle, läsk och mat. Lätt värt det tycker jag. Då jag kliver upp fem när jag ska jobba och då är det skönt att slippa tänka på nå mer än att klä på sig... sambon som jobbar vanlig tid och på ett "vanligt" jobb glömmer den titt som tätt...
    Man får INTE ta med sig egen mat...
  • Parenthood

Jag är ganska övertygad om att det är lag på att det ska finnas ett rum/utrymme där personalen kan ta rast/äta, och jag skulle tro att man inte har lagen på sin sida om man förvägrar personalen att äta medhavd kost.
    Möjligen finns en gräns för minst antal anställda innan man behöver tillhandahålla ett sådant utrymme. Finns säkert info på nätet om det där om du söker runt lite.

• 071001

Parenthood, tror också att det är korrekt, men jobbar man på ett litet privat företag är det inte läga alla gånger att komma dragandes med lagar och regler om man vill fortsätta att jobba där och ha en god stämning. Lite knasigt, men så kan det vara.

• jenny99

vad gör man om man tex har nån sjukdom eller allergiker som måste kanske ha speciell kost?

• Cherry Cupcake

när jag jobbade på ett känt hotell så fick jag inte ha med matlåda. hotellet hade en restaurang där vi åt dagens för.. 35 kr om jag minns rätt. detta drogs på lönen varje dag om man inte hade speciell anledning.
    det skulle till väldigt speciella skäl för att få ta med matlåda. de fixade allergimat och veg så det var svårt att slippa undan!

vad jag har hört är det både vanligt och lagligt att det går till på detta sätt!

• Parenthood
    071001 skrev 2009-10-29 10:31:59 följande:
    Parenthood, tror också att det är korrekt, men jobbar man på ett litet privat företag är det inte läga alla gånger att komma dragandes med lagar och regler om man vill fortsätta att jobba där och ha en god stämning. Lite knasigt, men så kan det vara.
    Man behöver inte komma dragandes med lagar och annat, det räcker att ta med sig sin matlåda, så får motvalsnissarna klaga om dom vågar å då räcker det med att säga att man är i sin fulla rätt att äta sin medhavda lunch.

Om det inte finns ett rum att ta vägen till, så är det så klart lite svårare, men så var det inte i TS fall om jag fattade det hela rätt.
  • andeta

Cherry Cupcake skrev 2009-10-29 16:16:37 följande:

när jag jobbade på ett känt hotell så fick jag inte ha med matlåda. hotellet hade en restaurang där vi åt dagens för.. 35 kr om jag minns rätt. detta drogs på lönen varje dag om man inte hade speciell anledning. det skulle till väldigt speciella skäl för att få ta med matlåda. de fixade allergimat och veg så det var svårt att slippa undan!vad jag har hört är det både vanligt och lagligt att det går till på detta sätt!
    precis! så är det för oss också... Att man ska ha väldigt speciella skäl för att få ta med egen mat. Dem fixar allt på mitt jobb med för att alla ska kunna käka.
  • Mylla

Vilken konstig skola i ts, har de inget rum med en micro? När jag gick i skolan fanns det flera stycken såna rum. Kylskåp hade de också. Det fanns restaurang också men den var frivillig.

• 071001

Kan säga att jag hade inte kört in en matlåda i mikron på den arbetsplatsen iaf. Ingen lust alls att stöta mig med de cheferna jag hade och vi var bara 8 st totalt på hela kontoret. Svårt att "gömma sig" för de arga kollegorna då.
    Hur som, nu jobbar inte ts där och visst kan hon säga ifrån ang detta. För egen del skulle jag tänka på hur en sån situation skulle påverka mig på arbetsplatsen.

• LillaTanten

Japp, på mitt före detta jobb var det så, ett behandlingshem. Där fick vi inte ha med mat utan skulle äta av den vi lagade tillsammans med de inskrivna men bara en av tre personal fick äta sk "pedagogisk måltid" (subventionerad eller gratis) - de övriga fick betala fullpris. Likaså på flera av de gruppboenden jag arbetat på tidigare. Motiveringen var att det "skapar bättre sammanhållning och behandlingsresultat om alla äter samma mat och samtidigt".

• froppen

Verkar vara förvånansvärt många och olika arbetsplatser dit man INTE får ta med egen matdosa! ) Eller där man tvingas betala dyrt varje dag för mat, även om man inte ens äter där! Ojoj.......

Kanske dags för alla ekonomer att sluta ha med detta med egen matlåda till jobbet som ett råd i att kunna spara och hushålla BÄTTRE med den egna ekonomin.......
    Och 30- 40:- för en lunch..............så dyrt har jag aldrig själv ätit en middag för hemma! )
    Vad ska man då ha råd med i inköp för att komma upp i denna summan till middag eller lunch hemma? Oxfilé tjocka bitar så man står sig en vecka och en bulle så fullsmockad av saffran att hela Apotekets utbud gick åt vid ett enda inköp?

Tack för era svar

Svar på tråden Arbetsplatser dit man INTE får ta med egen matdosa...