• missk79

Hur bli doktorand?

Har nyss kommit på att det verkar så spännande att bli forskarstuderande och doktorera?

Någon som vet hur doktorandet antas? Finns regler för hur det ska gå till? Vilka förkunskapskrav krävs i ämnet? Måste man ha läst grundutbildningen på just den institutionen man vill doktorera på?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Hur bli doktorand?
  • carrobarro84

du måste ha läst alla grundkurser i ämnet innan du kan söka till doktorand tjänst. vanliga kurser är det oftast upp till D- nivå du måste ha läst och är det en hel utbildning så ska du ha läst hela.
    Jag vety inte exakt men jag tror du söker en doktorand tjänst på samma sätt som du söker en vanlig tjänst när du är färdig med skolan.

• essarf

Vad jag vet om doktorandtjänster på min högskola, så måste man inte så mkt, mer än att ha en relevant examen. Men sen är det som vilken anställning som helst. Dvs, den som har fördjupat sig i ämnet via kurser och master thesis, arbete etc. har naturligtvis en mycket större chans att få tjänsten.

• Anouschka

Normalt sett utlyses doktorandtjänster som vanliga anställningar. Om du uppfyller kraven är du med i racet sa att säga. Sedan beror det pa om tjänsten ifraga har en speciell inriktning och du kan pavisa att du har relevant kunskap inom detta omrade. Om duuppfyller de grundläggande kraven och arbetsgivaren uppfattar dig som ev. lämplig kallas du till intervju.

Hälsningar fran en doktorand som precis godkänts för att ga upp och försvara sin avhandling

Vilket ämne vill du doktorera i?

• PortobelloRoad

Ts: Här hittar du bra info

www.doktorandhandboken.nu/

Anouschka skrev 2009-10-28 08:31:18 följande:
    .Hälsningar fran en doktorand som precis godkänts för att ga upp och försvara sin avhandling Vilket ämne vill du doktorera i?
    Grattis!
  • jaghopparhögt

Man ska ju dock skilja på att gå forskarutbildning och få en doktorandtjänst. En forskarutbildning kan väl vem som helst gå som har kompetensen, problemet är dock att man måste kunna visa upp att man har ekonomi att klara utbildningen, alltså att man kan försörja sig under utbildningen. Vanligtvis så sköts detta genom att man blir anställd av institutionen som doktorand, men det bör även gå att bli antagen genom att man visar upp att man har tillräckligt med kapital.

En sak jag är nyfiken på dock är varför det verkar så mycket vanligare att man har doktorerat i USA? Där verkar ju nästan alla ha en Phd =P

Svar på tråden Hur bli doktorand?