• Anonym

Svärfar

Var på besök hos svärföräldrarna igår, bara jag utan sambon och vår dotter.
    Jag hjälpte till med storstädning och bara umgicks med dom. Varje gång jag gör något för dom så får jag alltid "tack" tillbaka med en elak komenta, helt seriöst! som igår tex: vi satt och drack kaffe då sa svärfar till mig att jag borde gilla han mer än min svärmor, din svärmor ville inte att våran son skulle fria till dig. Enligt henne så förtjänar min man en snyggare tjej, jag dög inte henne i smaken helt enkelt. Jag skämmdes så himla mycket och blev otroligt sårad av det han sa. Jag och min man har en dotter och väntar nr 2 i maj så de är alldelles försent och onödigt att jag ska behöva veta vad hans familj tyckte om mig! Jag och min man pratade om detta igår och han bad mig om ursäkt för hans fars beteende. Han lovade att han skulle ta upp detta med han och han höll med om att VARJE gång jag försöker vara trevlig eller hjälpa till med något så ska VARJE gång någon utav hans föräldrar/syskon komma med något elakt. Han förstår mig också om jag snart inte vill gå dit mer.

Jag vet inte om jag tror att min sambo tar upp detta med sin pappa då deras komentarer /fasoner har pågått i snart 3 år.

Ville bara skriva av mig ......

• Svar på tråden Svärfar
  • Anonym

Låter som avundsjuka! Fy vad taskigt att han måste trycka ner dig när du är snäll och hjälper dom. Det är snällt att du låter dom träffa sina barnbarn, men inte till det höga priset du får betala. FEGT att gå på dig, noga uträknat när din man inte är närvarande.

• Amazina

Men fy fan vad sårande! Jag hade blivit ledsen!!! Utan tvekan! jag tycker du ska ge tillbaka med samma medicin! Förklara att det är ett märkligt sätt att uttrycka sig på och att om du hade haft möjlighet att välja svärföräldrar så finns möjligheten att valet hade blivit annorlunda. Men att tyvärr så får man ju ibland dem på köpet haha haha. Det räcker nog med en gång för att han ska fatta hur man uttrycker sig mot folk.

Jag fick höra genom min mans faster att jag tydligen hade blivit väldigt tjock, för det hade min mans styvmor berättat. Jaha, vielen Dank!! Jag är det som kallas för HÖGGRAVID!!

• Anonym (ME)

var sista gången jag skulle ha hjälpt till med nåt, tycker du var snäll som hjälpte dom med städningen. då ska man inte få några elaka komentarer eller behöva höra sånt som man egentligen inte har nåt med att göra. det är inte ditt problem att din svärmor tycker si eller så. det är din svärmors problem och för henne att reda ut det med sig själv.

• Anonym

Jag och min man har varit tillsammans i 3½ år under dessa tre år har jag alltid fått höra vad de "tycker/tyckte" om mig (alltid negativa saker såklart). Minns en gång då jag var höggravid med vår dotter och svärfar bad mig komma ner och kolla på en videoinspelning de hade gjort nere i hemlandet, där satt det ca 10 tjejer som ville bli tillsammans med min man. Han skrattade stolt och förklarade hur lycklig jag borde vara! - Tänk vilka chanser min man har hafft! Vad ska man säga i en sådan situation? jag har svalt mycket från deras sida och nu var detta pricken över i:et .

Jag hoppas av hela mitt hjärta att min man tar upp detta med hans föräldrar och inte fegar som han har gjort i 3½ år. Alla har en gräns och de har nått min, jag vägrar att sätta min fot i deras hem snart.

• Kazeer

Om jag hade haft folk i min närhet som inte kan visa allmän hyfs, så hade jag sett till att aldrig vara ensam med dem.

Det finns ingen anledning att du ska utsätta dig för en så förnedrande behandling.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • JazzKermit

Men gud! Jag hade blivit galen! Citera vad de sagt högt och ljudligt när många släktingar är samlade och kan höra. Kanske när dina egna föräldrar är närvarande? Lycka till, man ska inte ta allt från sina svärföräldrar. 

• Anonym

Jag besöker hans familj för att jag älskar min man, tyvärr fick jag dessa hämska människor på köpet när jag valde ett liv med han. Jag sa ifrån en hel del i början av vårat förhållande men inget hjälpte de vred och vände på varje liten sak så att jag skulle framstå som problemet inför min man. Nu har jag tröttnat på att tjaffsa eller överhuvudtaget ställa frågan varför? varför behandlar ni mig såhär? det är totalt bortkastad energi. De kommer aldrig att förändras, de är födda elaka och kommer förmodligen och vara det resten av deras liv. Min man lovade mig att prata med sina föräldrar men än har han inte fått tillfälle och helt seriöst så tror jag inte min man har stake till det Jag fungerar ungefär såhär : har man en kastrull full av vatten på hög värme så kokar vattnet över tillslut och så är det här med snart rinner allt ut och jag sätter aldrig in min fot i deras hem eller vill ha något me dom att göra mer. Då blir det helt enkelt ett val för min man antigen rättvisan eller den elaka orättvisan. Tusen tack för all stöd ni är bäst

• ica

Ett mycket klokt beslut att inte besöka dem mer. Vissa människor går inte att komma överens med.

• pessl

Men varför umgås du med dem på det sättet? Åka hem och städa...
    Jag gillar mina svärföräldrar jättemycket men varför skulle jag städa hos dem? Vi städa hos oss själva och umgås istället när vi träffas.

• Anonym
    pessl skrev 2009-11-01 21:30:39 följande:
    Men varför umgås du med dem på det sättet? Åka hem och städa...Jag gillar mina svärföräldrar jättemycket men varför skulle jag städa hos dem? Vi städa hos oss själva och umgås istället när vi träffas.
    Hemma hos mina svärförälsrar är det ALLTID extremt smutsigt, springer min dotter runt där blir jag jätterädd att hon stoppar i sig något. Flera gånger har jag hittat tabletter/medicin som någon tappat. Därför går jag runt och plockar, mestadels. Just nu är jag gravid och jobbar extra någongång då och då, dagarna kan kännas som år när man är ensam hemma tills gubben kommer hem från jobbet. Mina svärföräldrar ringer aldrig och frågar mig hur jag mår de kommer heller aldrig hit frivilligt för att ta en kopp kaffe utan det är alltid vi som får åka dit. Jag hjälper till enbart för att ha någon att byta några ord med och inte bara sitta hemma.
  • ica

Låt din man ta hand om att säga till sina föräldrar. Vill de ha besök av små barn som är på golvet får de lov att ha det städat. Eller så kommer ni inte!

• mia83

Tycker det låter som att dina svärisar är missnöjda över att din man inte valde en tjej från sitt hemland. Vore jag i din situation skulle jag definitvt kräva av min man att han sa ifrån till föräldrarna på allvar; det är väl hög tid att han försvarar dig om han inte har gjort det på över tre år?? Acceptera inget annat!

Och kan dom inte behandla dig med mer respekt så skulle jag nog ifrågasätta varför ni ska umgås med dom också. Det är ju inte bra för barnen heller att se sin mamma bli behandlad på det sättet. Och det kommer dom ju märka förr eller senare. Hoppas det blir bättre!

Svar på tråden Svärfar