• bubblan79

Pergo-Tvillingar?

Hejsan idag har jag varit och tagit ut pergotime som ska göra att slemhinnan växer till sig lite tydligen.. Jag har egen ägglossning som funkar men ägget har inget att fä'sta i.. Läste lite på nätet om pergo nu och de låter som risken/chansen för tvillingar ökar markant när man käkar dessa men de fick jag ingen info om hos läkaren och tänkte kolla med er här inne vad ni känner till om det? känner ni någon som fått tvillingar med pergo? eller ni själva kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-04 07:20
    Fick tag på en läkare som förklarade att jag har för mycket östrogen så pergotime fick jag som antiöstorgen behandling och givetvis skulle jag ha tid för vul vilket jag fick den 11/11. något dom glömt att ge mig hmm. Ja ja nu känns det bra iaf är på min 3e dag i pergokuren nu och börjar känna mig knepig.

• Svar på tråden Pergo-Tvillingar?
  • Mini Söderling

Hej
    Jag har pergtime tvillingar som i dag är 5år
    Nu vill vi ha syskon så det är perotime som gäller för mig igen tyvärr har jag fått två missfall sen maj och väntar nu på mens för att kunna köra ingen .
    lycka till :)

• Fenomen a

Har tvilingar från pergo

• To the moon and back

Slemhinnan växer, vad jag har hört, inte till sig av pergo utan av tex provera. Pergo kan tvärtom göra den tunnare.
    Men jag är ju ingen läkare så har din läkare sagt det så är det nog så :)

• vinterbebis12

Jag fick 8 åggblåsor av pergo så om jag hade blivit gravid hade det kunnat bli sexlingar (inte så stor chans/risk att alla ägg är befruktningsbara). Ofta brukar läkaren göra VUL för att kolla så att det inte är för många äggblåsor. Tvillingar skulle jag gärna få så grattis om du får det/till er som fått :)

• hoppfull trots allt

jag har varit i IVF-svängen ett bra tag och pergotime fick jag för att få mer än ett ägg till ägglossningen när dom i början gjorde insimination, sen under det riktiga IVFet fick jag progynon som gjorde att slemmhinnan växte till sig..

• Selenea

To the moon and back skrev 2009-10-28 14:43:48 följande:

Slemhinnan växer, vad jag har hört, inte till sig av pergo utan av tex provera. Pergo kan tvärtom göra den tunnare. Men jag är ju ingen läkare så har din läkare sagt det så är det nog så :)
    Det är vad jag har hört, och det hände även mig när jag åt Pergo. Fick en nästan obefintlig slemhinna. Så fort jag slutade och vi gick över till IVF, blev den hur fin som helst, så jag är rätt säker på att det var Pergon som orsakade det för mig.

Har läst att det är 10% chans/risk för flerbörd om man äter Pergo, jämfört med ca 1% naturligt.
  • Abrakadabra

Kan bekräfta det Selena skriver: Efter "vanliga" graviditeter föder ca en av hundra tvillingar, efter Pergotime föder ca en av tio tvillingar.

• bubblan79

nej men hm. ja jag måste få tag på min läkare för jag är nästan säker på att han skrivit ut fel till mig. han sa nämligen ett annat namn på recept till mig än det jag sen fick och ägglossning har jag inga problem med sa han utan jag har en hormonell obaland och behöver gotta till slemhinnan lite.. har inte fått nån info om pergo och risker eller vul eller nåt

• Abrakadabra

Var det Klomifen (eller klomifencitrat) han sa? Det är den aktiva substansen i Pergotime, så det är samma sak.
    Men det borde du inte få för att gotta till slemhinnan, då borde du snarare få progesteron eller liknande. Ring och kolla!

• bubblan79

är det inte lite konstigt att få tid för vul på dag 14, alltså dagen jag ska ha äl? borde det inte vara för sent då. alltså jag tycker att vul borde jag få nån dag innan äl så man vet om man ska mysa eller inte.. nu får jag mitt vul på dag 14 då jag alltid har äl och då tänker vi ju mysa som bara den och sen kanske man kommer på vul och upptäcker en massa massa älblåsor.. fast det är klart-jag har ju hört om dom som inte ens fått tid för vul alls när dom äter pergo

Svar på tråden Pergo-Tvillingar?