• Sannalinden

Ang Adoption ..

Har en son på 2år, en dotter på 1år och en bebis magen som ska komma i maj . Dom har dock inte samma pappa men det har blivit som det pågrund av att min son endast var 11dagar när jag träffade min nuvariga kille (pappa till dottern & bebisen i magen).

Min sons biol pappa är lika gammal som mig (17år) och vi var 14 år när vi fick reda på det positiva testet och det tog slut mellan oss ca 1månad efter positivt .

Nu har vi kommit överens om att eventuellt genomgå en adoption . Så min nuvariga kille tar över vårdnaden tillsammans med mig . Just nu har jag ensam vårdnad om min son men känner att det känns bättre att genomgå detta för hans skull . Min son har aldrig träffat sin biol pappa fastän vi bestämt det tusentals gånger . Men däremot har min kille alltid varit med Melvin och alltid ställt upp för honom .

Det jag vill veta är om det kommer bli någon kostnad för eventuellt mig&min kille eller sonens biol pappa och hur allting går till ..?

Om ni har frågor eller inte förstår vad jag menar så skriv ..

Tacksam för svar ..

• Svar på tråden Ang Adoption ..
  • Alexi

Ta kontakt med närmsta tingsrätt, det är dit man ansöker. De kan nog ge all info om vad som krävs, socialtjänstens utredning osv.

• Sannalinden
    Alexi skrev 2009-10-28 15:44:00 följande:
    Ta kontakt med närmsta tingsrätt, det är dit man ansöker. De kan nog ge all info om vad som krävs, socialtjänstens utredning osv.
    Det är sant ! Tänkte bara höra om någon visste det här men isåfall ringer jag dit !
  • Juno

För att din kille ska kunna adoptera sonen krävs att

han är minst 25 år
    att ni är gifta
    att han är ostraffad
    att bio-pappan godkänner adoptionen
    att ni går igenom en utredning
    att utredningen visar att det är för barnets bästa att adoptionen sker

Vet inte hur ni har det med av din TS att döma så är din kille också under 25 år och ni är inte gifta. Så ni måste kanske vänta lite.

• Sannalinden
    Juno skrev 2009-10-28 15:58:16 följande:
    För att din kille ska kunna adoptera sonen krävs att han är minst 25 åratt ni är giftaatt han är ostraffadatt bio-pappan godkänner adoptionenatt ni går igenom en utredning att utredningen visar att det är för barnets bästa att adoptionen skerVet inte hur ni har det med av din TS att döma så är din kille också under 25 år och ni är inte gifta. Så ni måste kanske vänta lite.
    Min kille är 13år äldre än mig . Dvs 30år . Vi är självklart inte gifta . Vi ville genomgå adoption före men då får vi vänta isåfall . Men min son har mitt efternamn . Hur blir det då om vi gifter oss och både mitt namn och min sons namn ändras .. Blir det så eller behåller han efternamnet ? Förstår mig inte alls på detta .
  • Cocco

Om ni bara är 17 år kanske du ska ge biopappan lite tid att bli vuxen.
    Det är ett stort beslut att ge upp sitt barn särskilt om man inte ens är vuxen själv än.

Visst kan din sambo få adoptera tids nog men jag tror du vinner på att ge biopappan lite mer tid. Det är inte lätt att bli förälder och det är säkerligen inte lättare när man är 15.

• Sannalinden
    Cocco skrev 2009-10-28 16:12:40 följande:
    Om ni bara är 17 år kanske du ska ge biopappan lite tid att bli vuxen.Det är ett stort beslut att ge upp sitt barn särskilt om man inte ens är vuxen själv än.Visst kan din sambo få adoptera tids nog men jag tror du vinner på att ge biopappan lite mer tid. Det är inte lätt att bli förälder och det är säkerligen inte lättare när man är 15.
    Som han själv sagt så vill han göra detta för sin sons skull .. Men vi får se hur det blir iframtiden .
  • Juno
    Sannalinden skrev 2009-10-28 16:09:03 följande:
    Men min son har mitt efternamn . Hur blir det då om vi gifter oss och både mitt namn och min sons namn ändras .. Blir det så eller behåller han efternamnet ? Förstår mig inte alls på detta .
    Din son kan byta efternamn när adoptinen går igenom, det är inga problem. Vet flera barn som bytt efternamn och de har klarat det bra.
    Sannalinden skrev 2009-10-28 16:09:03 följande:
    Min kille är 13år äldre än mig . Dvs 30år . Vi är självklart inte gifta . Vi ville genomgå adoption före men då får vi vänta isåfall .
    Ja då har han ju åldern inne

Undertiden som ni väntar på att ni ska kunna gifta er kan ni kontakta en familjejurist som kan hjälpa er att upprätta dokument som ger din son samma rättsliga skydd som era andra barn, om något skulle hända er
  • Juno

Du frågar om kostnader... Det kostar inget.

Det är internationella adoptioner som kostar eftersom det inte täcks av svenska skattemedel plus att det ofta innebär en lång resa till barnets land.

• PoppesMamma2006

Hej. jag tycker ni har lite väl bråttom. vet att du inte ville ha någon kritik och att det inte alls handla om det. Men jag fick min son när jag var precis fyllda 17 år. Mitt ex var då 25 och han stack. Fast han hade barn innan. jag träffade då en äldre kille som var 31 och vi förhastade oss väldigt mycket.

Vi skulle gifta oss och skaffa barn och han skulle få adoptera min son osv... Fattar inte ens hur jag kunde tänka i dom banorna. Vi hade bara varit ett par i drygt ett halvår. visst ni har varit tillsammans i 2 år men fan du är bara 17 år.

Min sons bio pappa har nu varannan vecka vi har kämpat ör att komma så långt. Vi har en rätt bra relation och dom trivs bra med varandra. ge ditt ex TID. han hade känner nu att han inte räcker till och tycker att din nuvarande gör ett bättre jobb. men ja tror ditt ex gör ett stort misstag genom och låta din nuv. kille adoptera hans son.

Lycka till

Svar på tråden Ang Adoption ..